Gå til innhold

Er Ice i ferd med å lansere abonnement med fri bruk av data?


Anbefalte innlegg

Den tekstmeldingen eller hva det er, sier jo det motsatte av hva som står i vilkårene. Så om jeg hadde hatt dette abonnementet, hadde jeg tatt det med knusende ro. Det er den signerte avtalen som gjelder, ikke en sms...

 

Men det er klart, Chilli har jo all anledning til å endre vilkårene i avtalen på et senere tidspunkt så lenge de gir tydelig beskjed, og grei frist. Og det eneste man sitter igjen med av mulighet da, er å si opp avtalen. Som jo ikke er helt optimalt om man har for eksempel oppkoblings avgift for å gjenoppta et Internett abonnement på kabel fra en annen leverandør.

 

Det er sånn set nesten litt trist at de får så mye oppmerksomhet rundt dette abonnementet som uten mulighet for hotspotting er et dritt abonnement, som kun vil være til nytte for noen relativt få mennesker med spesielle data behov. Hvem som gidder å streame 1000GB med Netflix på en 5-6" skjerm utenom f.eks. buss/båt/tog pendlere med lang reisetid, er for meg et mysterium...

 

Det er en kommentar fra ChiliMobil under deres veggmelding på Facebook hvor de lanserte abonnementet "Fri bruk" siden det var så mange som lurte på bruken av hotspot og deling med andre enheter.

 

Nå jobber jeg som jurist og tenker litt motsatt av deg, når vilkår fremstår som uklare så går jeg til kilden for å finne ut betydningen. Slik som når en lov eller forskrift ikke er tydelig, da går man gjerne til forarbeidene, forslag til lovvedtak i Stortinget, avgjørelser i Høysterett med mer for å se hvordan loven er tenkt eller blitt praktisert.

 

I dette tilfellet har jeg hørt med ChiliMobil og forholder meg til deres fortolkning men er helt enig i at vilkårspunktet er dårlig skrevet og kan tolkes på ulike måter. Om de legger begrensninger på bruken av abonnementet mitt pga jeg har delt internett med iPad'en min så tror jeg dog de kan komme unna med det siden det ikke er bruk på egen mobiltelefon men en annen enhet. Hele vilkåret er som følger:

 

Chili Fri Data er et mobiltelefonabonnement til bruk på Kundens egen mobiltelefon. 

a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon. 

b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon.

 

For å hindre misbruk for Chili Fri Data er det en begrensning på fri bruk av data i Norge på 1000 GB per måned. I tillegg til dette er det en begrensning på 12 GB per måned som kan benyttes i EU/EØS. Overforbruk utover disse grensene for Chili Fri Data belastes Kunden med løpende pris per MB. Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker betingelsene i punkt a og b overfor, og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen. 

 

​Ellers er jeg uenig i at det er et drittabonnement, det er perfekt om du vil slippe å tenke på databruken din i det hele tatt på mobilen og ofte har forbruk over 12-15 GB i løpet av en måned siden det er hva du får hos konkurrentene i prisklassen rundt 400 kroner mnd. Så har det noen begrensninger som jeg ikke er fan av men jeg liker at jeg kan streame eller gjøre hva jeg vil på mobilen min uten å tenke på at jeg har X antall GB igjen før jeg må kjøpe ekstra datapakke eller ender opp med å betale for overbruk eller får nedsatt fart som gjør mobilen ubrukelig for ytterligere surfing den måneden. At jeg ikke kommer til å bruker 1000 GB bryr meg ikke, jeg bruker lett 15+ GB på mobilen i løpet av en måned selv uten deling av nett via hotspot.

Endret av Hedonism
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du sammenligner topografien og befolkningstettheten så forstår du det kanskje.

 

Leser en også nyheter ser en att Telia og Telenor ikke tjener penger i Danmark og gjør ingen investeringer i landet. Er vel kun TDC som tjener penger av aktørene. Telia og Telenor fikk ikke slått sammen virksomhetene for å skape lønnsomhet heller.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Det er en kommentar fra ChiliMobil under deres veggmelding på Facebook hvor de lanserte abonnementet "Fri bruk" siden det var så mange som lurte på bruken av hotspot og deling med andre enheter.

 

Nå jobber jeg som jurist og tenker litt motsatt av deg, når vilkår fremstår som uklare så går jeg til kilden for å finne ut betydningen. Slik som når en lov eller forskrift ikke er tydelig, da går man gjerne til forarbeidene, forslag til lovvedtak i Stortinget, avgjørelser i Høysterett med mer for å se hvordan loven er tenkt eller blitt praktisert.

 

I dette tilfellet har jeg hørt med ChiliMobil og forholder meg til deres fortolkning men er helt enig i at vilkårspunktet er dårlig skrevet og kan tolkes på ulike måter. Om de legger begrensninger på bruken av abonnementet mitt pga jeg har delt internett med iPad'en min så tror jeg dog de kan komme unna med det siden det ikke er bruk på egen mobiltelefon men en annen enhet. Hele vilkåret er som følger:

 

Chili Fri Data er et mobiltelefonabonnement til bruk på Kundens egen mobiltelefon. 

a) Det er ikke tillatt å benytte Chili Fri Data til nettverksdeling med andre enheter enn Kundens mobiltelefon. 

b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon.

 

For å hindre misbruk for Chili Fri Data er det en begrensning på fri bruk av data i Norge på 1000 GB per måned. I tillegg til dette er det en begrensning på 12 GB per måned som kan benyttes i EU/EØS. Overforbruk utover disse grensene for Chili Fri Data belastes Kunden med løpende pris per MB. Dersom Kundens dataforbruk etter Chilimobils skjønn indikerer at Kunden misbruker betingelsene i punkt a og b overfor, og det ikke bringes til opphør umiddelbart efter Chili Mobils påtale via sms, har Chili Mobil rett til å begrense eller stenge Kundens mulighet for bruk av dataforbindelsen. 

 

​Ellers er jeg uenig i at det er et drittabonnement, det er perfekt om du vil slippe å tenke på databruken din i det hele tatt på mobilen og ofte har forbruk over 12-15 GB i løpet av en måned siden det er hva du får hos konkurrentene i prisklassen rundt 400 kroner mnd. Så har det noen begrensninger som jeg ikke er fan av men jeg liker at jeg kan streame eller gjøre hva jeg vil på mobilen min uten å tenke på at jeg har X antall GB igjen før jeg må kjøpe ekstra datapakke eller ender opp med å betale for overbruk eller får nedsatt fart som gjør mobilen ubrukelig for ytterligere surfing den måneden. At jeg ikke kommer til å bruker 1000 GB bryr meg ikke, jeg bruker lett 15+ GB på mobilen i løpet av en måned selv uten deling av nett via hotspot.

 

Først og fremst så får man 12GB med "rollover" for rett under 400 kroner hos konkurrentene. Og da ingen tåpelig restriksjon som at man ikke får lov til å bruke denne mengden på en slik måte man selv måtte ønske. Videre innrømmer Chilli altså at de ut fra bruksmønsteret kan spionere på deg og databruken din, og deretter kreve full stopp i "missbruket". Akkurat som om det er noen forskjell på 0'ene og 1'erne som sendes til og fra mobilen eller videresendes til for eksempel et nettbrett. Om det er sant at de ikke bare kan se hvordan du bruker dataabonnementet, men at de også faktisk gjør det. så oppfatter jeg det som et grovt brudd på folks rett til privatliv. Så jo, dette er et dritt abonnement (eller dritt firma ihvertfall). Det er billig riktignok, og jeg ser jo for såvidt for meg at man kan bruke mer data med bare mobilen med "vanlig" bruk, da til en grei penge. Men nei, med slike vilkår, så mener jeg det er dritt likevel. Det er ikke et abonnement med 1000GB maks grense, når de opplyser kundene om at kundene risikerer å bli sparket ut, om Chilli mener at du gjør noe de ikke liker. 1000GB skal være 1000GB, ikke bare kanskje, opp i nærheten av 1000GB, dersom vi ikke kan bevise at du bruker abonnementet ditt feil... 

 

Jeg skjønner fremgangsmåten din, og punkt b) i vilkårene fremmer jo litt mer muligheter for missforståelser, da det rett og slett er umulig å forstå hva som menes, selv etter at de har prøvd å gjøre det tydeligere på facebook. Og din fremgangs måte er nok den tryggeste. Men som sagt; om de sender denne avtalen til noen, så er det jo den som vil gjelde. og da kan ikke firmaet komme i ettertid å si; "Ja vi vet det står det der, men det var ikke det vi mente når vi skrev det.". Så jeg mener man vil ha sitt på det tørre... En liten stun, frem til de får ut fingeren og endrer vilkårene til et forståelig språk uten så ville muligheter til å missforståes...

 

Men uansett virker det klart nå for meg også, at det er din tolkning som er korrekt. En av grunnene til at jeg hadde så vanskelig for å tro at det kunne være riktig (i tillegg til at det står tydelig i punkt a) at det er lov), er at det rett og slett er utrolig at de skal kunne slippe unna med å selge abonnementet som både "fri" bruk, og opp til 1000GB. Uten at det egentlig er sant for noen av delene... :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble litt overrasket over at Chilimobil var først ute med fri data, jeg regnet i grunnen med at ICE ville være først. De har eget nett og (bortimot) full kontroll på kostnadene, i tillegg til at dette ville ha passet godt med rollen som utfordrer.

 

De bruker nett fra Telia der de ikke har nett selv.

Lenke til kommentar

Var innom Onecall sin nettside nå inatt. Skjønte ikke helt denne. «Prøvekjøp gir deg fri data, tale, sms og mms i 2 måneder for bare 99,- / mnd.» Når jeg trykker på «Les mer om prøvekjøp» får jeg bare opp 404 error. Er dette noe nytt de har kommet med? Eller har det vært lenge? Etter litt research fant jeg visst ut at dette stemmer. Er det lenge siden de lanserte dette? 

post-365824-0-49084900-1527911475_thumb.png

post-365824-0-95957200-1527911729_thumb.png

post-365824-0-11667600-1527911743_thumb.png

Endret av Lord-
Lenke til kommentar

Onecall har hatt prøvekjøp siden 2017 en gang. Er dog usikker på når de startet med «tjenesten». Har hatt det i et par mnd. Porterte vekk dette nr til et kontantkort abonnement hos en annen operatør før jeg ble tvunget til å ta stilling til hva jeg skulle velge av dyre onecall abonnementer

Lenke til kommentar

Henvisningsstjernene i begge disse annonsene irriterer meg grenseløst som grafiker og typograf. :p

 

Det er jo en helt allmenn forståelig måte å kommunisere på. Folk forstår at det henviser. For da å ikke ha liten skrift, siden det er en annonse, så må de jo ha det som normalt står med liten skrift her heller da leselig, og de kan ikke gjemme det bort heller, siden det er en del av budskapet.

 

Kan du forklare hvorfor det irriterer deg grenseløst?

Lenke til kommentar

 

Er det lov å kalle eit produkt "Fri data" dersom det faktisk ikkje er fri data, men ei øvre grense?

Ja.

 

Ser for meg at dataen fremdeles er "Fri" etter 1000GB, men da med redusert hastighet.

ICE burde jo egentlig reklamert med FRI-data (på feks. 500MB 99,-mnd) fra starten da de lanserte mobilabn. De har aldri tatt betalt for MB etter man har brukt opp "kvoten" man har betalt for, kun redusert hastigheten. Den (hastigheten) er vel å merke så å si ubrukelig, men man har ubegrenset med data ;-P

Lenke til kommentar

+ Fri data

- Sette opp data- og mms-innstillinger manuelt et par ganger i måneden

- Risikere at anrop bruker 30 sek på å komme gjennom, eller ikke kommer gjennom i det hele tatt

Ja, hva er det med Ice? Må inn og styre manuelt for å få brukt telefonen når man er utenfor Europa.

Lenke til kommentar

Er det lov å kalle eit produkt "Fri data" dersom det faktisk ikkje er fri data, men ei øvre grense?

Er det et godt spørsmål?

 

"Spis så mye du vil for kr. 99.-" er en mye brukt reklame benyttet av flere spisesteder......

 

Hva gjør du når spisestedet stenger for kvelden?

 

Er dette ulovlig markedsføring?

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvis ice skal lansere fri data håper jeg de gjør det innen to uker, så jeg kan bruke angreretten min (hvis man kan bruke ice abonnement med hotspot eller router, selv om jeg finner det usannsynlig da en del av gesjeften deres er å tilby mobilt bredbånd) for da hopper jeg tilbake til dem. :)

 

Mobilt bredbånd med fri bruk er vel det som egentlig trengs? :p

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...