Gå til innhold

Star Citizen har fått en innholdspakke til 220 000 kroner


Anbefalte innlegg

Har ikke utvikleren dratt inn nok penger nå til å realisere spillet? Det nærmer seg $200M. Vi snakker om en inntjening i klasse med budsjetter som nærmer seg GTA V, Destiny og L.A Noire. Kanskje på tide å bruke noen av disse midlene?

 

De er brukt. På hus, biler, massasje og bonuser

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har vi fått universet inn i spillet.

Skipene.

Npc.

Vi har sett hvordan story skal foregå.

Vi har fått prøvd flyging, skyting, racing.

Nettopp har de innført landing på planeter.

 

Vil nå si vi har fått bevis på at de gjør det de har lovet.

Lenke til kommentar

Nå har vi fått universet inn i spillet.

Skipene.

Npc.

Vi har sett hvordan story skal foregå.

Vi har fått prøvd flyging, skyting, racing.

Nettopp har de innført landing på planeter.

 

Vil nå si vi har fått bevis på at de gjør det de har lovet.

 

Å lage spill krever nok mer enn å bare slenge sammen deler og håpe på det beste. Det er over hundre skip i spillet, men er det noe vits å bytte mellom dem? Hvor unike kan de egentlig være? Jeg sitter ikke i flere timer og prøver å tjene penger for å få et skip som oppføre seg identisk med det jeg allerede har. Skal jeg gidde kjøpe et annet skip må det føles unikt. NPCer er en ting, men er det faktiske karakterer, eller bare kloner av hverandre med egne navn? Hvor viktig er historien, og kommer det til å fenge noen? Eller er det bare en typisk gå dit, skyt dem greie man er drittlei av før man er halvveis?

 

Og hvordan blir egentlig gameplayet? Å lande på planeter høres kjekt ut på papiret, men hvordan er det i praksis? Å kunne veksle mellom å fly, kjøre bil og skyte, og fly til en annen planet uten noen loadingskjerm høres jo bra ut, men det kan man jo i No Man's Sky også. Der kan vi i tillegg bygge en base, og etterhvert spille med andre spillere (så vidt jeg har fått med meg). Ser vi kun på features på papiret ser jeg liten forskjell fra NMS og SC, og vi så jo hvordan NMS endte opp... ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå har vi fått universet inn i spillet.

Skipene.

Npc.

Vi har sett hvordan story skal foregå.

Vi har fått prøvd flyging, skyting, racing.

Nettopp har de innført landing på planeter.

 

Vil nå si vi har fått bevis på at de gjør det de har lovet.

 

Å lage spill krever nok mer enn å bare slenge sammen deler og håpe på det beste. Det er over hundre skip i spillet, men er det noe vits å bytte mellom dem? Hvor unike kan de egentlig være? Jeg sitter ikke i flere timer og prøver å tjene penger for å få et skip som oppføre seg identisk med det jeg allerede har. Skal jeg gidde kjøpe et annet skip må det føles unikt. NPCer er en ting, men er det faktiske karakterer, eller bare kloner av hverandre med egne navn? Hvor viktig er historien, og kommer det til å fenge noen? Eller er det bare en typisk gå dit, skyt dem greie man er drittlei av før man er halvveis?

 

Og hvordan blir egentlig gameplayet? Å lande på planeter høres kjekt ut på papiret, men hvordan er det i praksis? Å kunne veksle mellom å fly, kjøre bil og skyte, og fly til en annen planet uten noen loadingskjerm høres jo bra ut, men det kan man jo i No Man's Sky også. Der kan vi i tillegg bygge en base, og etterhvert spille med andre spillere (så vidt jeg har fått med meg). Ser vi kun på features på papiret ser jeg liten forskjell fra NMS og SC, og vi så jo hvordan NMS endte opp... ;)

Man må like denne typen spill for å like dette spillet.

 

Hva gjelder gameplay så er dette et simulator spill. Alt skal være så ekte som mulig.

Kan ta timer å fly mellom planeter...

Lenke til kommentar

Er bare her for å lese kommentarene til de utallige Star Citizen haterne og se hvordan de girer opp hverandre..

 

inb4: Du er bare en fanboy!

 

Nei, jeg støttet spillet i starten vel vitende om at jeg kanskje aldri fikk noe igjen for det..

Valgte å støtte fordi jeg likte visjonen deres, kommer det ikke et spill ut av det hele, eller et spill jeg ikke liker så jaja.. Da har jeg ikke tapt mer enn jeg har råd til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja nå fikk jeg jaggu lyst til å spille Star Citizen gitt /s

 

Blir sikkert ganske kjedelig, ingen innhold. Greit nok om du har kjøpt disse flyene så har du sikkert glede å bytte mellom dem.

 

 

Det man ønsker å se er:

-Byer

-Gameplay

-Crafting

-Mining/harvest etc

-Dungeons/missions

 

Slike ting som forebygger innhold i et spill, ikke "buy to fly" skip som ikke gjør noe som helst... Er dette fly spill? da starter man med noe i begynelsen, riktig? og da crafter/grinder man seg framover og bygger noe, ikke kjøpe in-game items.

 

Dette er noe som burde være på plass LEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENGE før disse idiotiske flyene.

 

Hvorfor tror du folk sier dette er direkte skam, kanskje ting begynner å åpne for seg for backers nå også. Helt utrolig hva penger kan folk til å tro, synes jo nesten synd på dem.  :omg:

 

https://starcitizentracker.github.io/#

 

17% ferdig, og hvor lang tid brukt, 5-6år? med enkel matte så finner man fort ut når dette kommer ut. (hvis dette fortsetter tho)

Joda, vi hører ofte men "GTA" brukte 5 år også, men forskjellen her er at GTA har innhold, content, og er type 80-90% ferdig til motsetning til Star Citizen.

 

Og her, spreadsheet for crowdfunding for Star Citizen:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1tMAP0fg-AKScI3S3VjrDW3OaLO4zgBA1RSYoQOQoNSI/edit#gid=1694467207

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ser på skuespiller roostern, så ligger ting til rette for at de blir bra voice acting og mest sannsynelig er bra story også. Dette spillet har fått så lattelig mange konspirasjonteoretiekere etter seg, skulle neste tro det har blitt innleid av EA og de andre storfreserne som er livredd for at de late kopi spillene dere skal bli eid så til de grader at de faktisk må bruke mer penger på og lage nye bedre spill :p

Lenke til kommentar

Man må like denne typen spill for å like dette spillet.

Hva gjelder gameplay så er dette et simulator spill. Alt skal være så ekte som mulig.

Kan ta timer å fly mellom planeter...

 

Bare fordi man liker sjangeren betyr det ikke at spillet "må" bli bra. Som jeg sa har vi allerede dette med å fly, kjøre, skyte og fly mellom planeter i No Man's Sky, og det ble jo ikke helt bra. Folkene bak Star Citizen er garantert ikke de første som prøver å lage et spill av denne størrelsen heller. Problemet er bare at mange spill som prøver å dekke for mye ender opp med å skuffe stort. Ta Resident Evil 6 som et bra eksempel. RE4 og 5 er rene actionspill, og flere lysår unna de første spillene. Men i stedet for å lage et spill som er tro mot enten de originale eller de nye spillene, prøvde de å lage et spill alle kunne like. Resultatet var et spill ingen likte. Joda, noen biter av RE6 er bra, de. Men hvis du foretrekker ren action som i RE4 og 5 kan de trege bitene bli kjedelige, og hvis du foretrekker de trege, gamle spillene kan actiondelen av RE6 bli kjedelige saker. Jeg er stygt redd for at SC går i samme fellen. Å fly rundt omkring kan være morsomt, men blir det like morsomt å kjøre rundt og løpe og skyte ting?

 

Angående "realismen" tok det litt over 50 timer ute i rommet før de første folkene landet på månen, og den er jo rett utenfor planeten vår. Å dra til Mars vil ta mye lengre tid. Det har mye å si hvor i banen planetene er i forhold til hverandre, men regn med minst 40 dagers reise. Da snakker vi den nærmeste planeten i vårt eget solsystem. Å dra til andre planeter i andre solsystemer krever teknologi vi i dag ikke har tilgang til, så da kan "realisme" kastes ut vinduet. Det er også viktig å tenke på realisme vs hvor morsomt det er å spille. Å sitte i flere timer i et lite romskip til du kommer til en annen planet er nok realistisk, men er det morsomt? Hvor mye skjer der ute i rommet, egentlig? Hva skal du bedrive tiden med mens du drar til en annen planet i spillet?

 

Igjen, jeg sier ikke at spillet blir dårlig, og håper det blir bra. Jeg er bare svært skeptisk. Det har tatt veldig lang tid å utvikle så langt, og de har fint lite å vise frem. De lover mer og mer, men kan de holde det? Mange har prøvd før uten å lykkes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er bare her for å lese kommentarene til de utallige Star Citizen haterne og se hvordan de girer opp hverandre..

 

inb4: Du er bare en fanboy!

 

Nei, jeg støttet spillet i starten vel vitende om at jeg kanskje aldri fikk noe igjen for det..

Valgte å støtte fordi jeg likte visjonen deres, kommer det ikke et spill ut av det hele, eller et spill jeg ikke liker så jaja.. Da har jeg ikke tapt mer enn jeg har råd til.

 

Hvorfor er det blitt til at man enten elsker eller hater noe? Hvorfor er det ikke mulig å ha en sunn skepsis, og likevel håpe spillet blir bra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du ser på skuespiller roostern, så ligger ting til rette for at de blir bra voice acting og mest sannsynelig er bra story også. Dette spillet har fått så lattelig mange konspirasjonteoretiekere etter seg, skulle neste tro det har blitt innleid av EA og de andre storfreserne som er livredd for at de late kopi spillene dere skal bli eid så til de grader at de faktisk må bruke mer penger på og lage nye bedre spill :p

 

Du får ganske mange lootcrates i SW Battlefront 2 for 220.000 kroner, just saying.

 

-EA undercover

Lenke til kommentar

 

 

Men å satse tungt på mikrotransaksjoner tidlig i prosessen er vel aldri noe godt tegn.

Det er ikke mikrotransaksjoner, men folkefinansiering av utviklingen av spillet.

De har nok penger. Dette virker mer som ett nødrop om å ta med seg noen flere i fallet.

 

De setter en "goal" på 500k, får over 2 millioner. Da vil jeg si det er jævla frekt å selge "romskip" for over 20k for å "finansiere" spillet. (dollar)

 

Slik kan man også se på det, hvis man ikke kjenner til årsaken til at utviklingen har blitt større og tatt lengre tid. Hvordan vet du at de har nok penger, forresten?

 

 

Nå har vi fått universet inn i spillet.

Skipene.

Npc.

Vi har sett hvordan story skal foregå.

Vi har fått prøvd flyging, skyting, racing.

Nettopp har de innført landing på planeter.

 

Vil nå si vi har fått bevis på at de gjør det de har lovet.

 

Hvor viktig er historien, og kommer det til å fenge noen? Eller er det bare en typisk gå dit, skyt dem greie man er drittlei av før man er halvveis?

 

Å lande på planeter høres kjekt ut på papiret, men hvordan er det i praksis? Å kunne veksle mellom å fly, kjøre bil og skyte, og fly til en annen planet uten noen loadingskjerm høres jo bra ut, men det kan man jo i No Man's Sky også. Der kan vi i tillegg bygge en base, og etterhvert spille med andre spillere (så vidt jeg har fått med meg). Ser vi kun på features på papiret ser jeg liten forskjell fra NMS og SC, og vi så jo hvordan NMS endte opp... ;)

 

Det blir jo mange flere ting å gjøre enn å bare skyte da. Hvis du kun er interessert i det så finnes det andre spill som allerede er utgitt og kanskje passer deg bedre. Men også skytedelen - både romkamper og FPS - er allerede bedre enn i de fleste andre spill, synes jeg. Det som mangler der er først og fremst NPC-er som deltar.

 

Star Citizen har en rik bakgrunnshistorie og vil bruke den aktivt i spillet. F.eks. vil du støte på flere av heltene og skurkene i novellene som NPC-er. Den vil også vise seg i form av ting du kan finne i utforsking av planeter. f.eks.

 

Etter min mening kan ikke Star Citizen og No Man's Sky sammenlignes i det hele tatt. De er to vidt forskjellige spill, med noen likehetspunkter. Samme sak med Elite: Dangerous - helt forskjellig fra Star Citizen.

 

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Har brukt litt for mykje penger på dette spelet på et tidlegare tidspunkt, men kjenner det konstante jaget etter nye midler inn blir meir og meri kvalmande. Innen dette faktisk blir ferdig har sikkert Elite uansett komt med FPS oppdrag på bakken og stasjoner man kan gå rundt i. Då er uansett Star Citizen fullstendig overflødig :p

Lenke til kommentar

Det blir jo mange flere ting å gjøre enn å bare skyte da. Hvis du kun er interessert i det så finnes det andre spill som allerede er utgitt og kanskje passer deg bedre. Men også skytedelen - både romkamper og FPS - er allerede bedre enn i de fleste andre spill, synes jeg. Det som mangler der er først og fremst NPC-er som deltar.

Star Citizen har en rik bakgrunnshistorie og vil bruke den aktivt i spillet. F.eks. vil du støte på flere av heltene og skurkene i novellene som NPC-er. Den vil også vise seg i form av ting du kan finne i utforsking av planeter. f.eks.

 

Etter min mening kan ikke Star Citizen og No Man's Sky sammenlignes i det hele tatt. De er to vidt forskjellige spill, med noen likehetspunkter. Samme sak med Elite: Dangerous - helt forskjellig fra Star Citizen.

 

For det første har jeg ikke sagt et ord om hva jeg foretrekker, så å si jeg kun er interessert i skyting blir helt feil. Men når vi først er inne på det, har du faktisk prøvd spillet? Jeg har ikke engang sett gameplay på youtube, langt mindre prøvd spillet selv. Så om det blir bra eller ikke aner jeg ikke.

 

Angående bakgrunnshistorien vet du vel at bøkene er basert på spillet, og ikke omvendt? At folk fra bøkene dukker opp i spillet er helt logisk. Rettere sagt er det folk i spillet som dukker opp i bøkene. Men uansett, vi har allerede en enorm mengde spill med rik bakgrunnshistorie. Bare ta en godt kjent franchise som Star Wars, Dungeons & Dragons, Spider-man og alt mulig annet, og du har en mye rikere bakgrunnshistorie enn Star Citizen. Andre spill som Dragon Age og Pillars of Eternity har også en solid bakgrunnshistorie som er laget for selve spillene.

 

Jeg har ikke sammenlignet NMS og SC direkte. Alt jeg sier er at på papiret kan vi løpe rundt på planter og skyte løs på ting, kjøre rundt omkring på planetene, hoppe ombord i et lite romskip og fly til en annen planet i NMS. På papiret er det identisk med SC. Løp, skyt, kjør, fly til andre planeter. NMS feilet totalt, så det er kanskje ikke så rart jeg er skeptisk til SC.

Lenke til kommentar

117 skip? Latterlig.

Hva er vitsen med å bruke masse tid på skip når det som trengs er å fullføre selve spillet.

Kunne ha laget 10- 20 skip, og brukt tiden og pengene på det som er viktigst.

Vel det er salg av romskip som folk kan sikle på i hangaren sin det tjener penger på. Om det faktisk gir ut spillet og det er dritt har de ikke lengre lett tjente penger.

Lenke til kommentar

Tenkte å balansere kommentar feltet her :p Kan starte med å innrømme at jeg har brukt mye penger på SC. Av den grunn at jeg har troen på prosjektet og skulle det lykkes så er det noe vi alle vil tjene på :) All den nye teknologien som skapes og utvikles så kan andre spillstudioer gjøre lignende ting i framtiden i andre spill sjangre.

 

Man må nesten sette seg litt inn i utviklingen, for å forstå hvorfor dette har tatt så lang tid. Da foreslår jeg at du følger youtube kanalen og den offisielle hjemmesiden der du kan finne Roadmap deres. På roadmapet så står det nesten alt som kommer i de neste patchene, progresjonen og når patchene skal være ferdig. Oppdateres hver uke.

 

Okei, da til litt oppklaring.

 

For å få spillet når det offisielt lanseres, så kreves det KUN en "Starter Package" til 45 dollar. Det inneholder et enkelt skip, noe ingame penger og MP versjonen av spillet. Og da får du og tilgang til alfaen, hvor du kan prøve og spille siste offisielle versjonen. "ALLE" skip skal være mulig å tjene seg opp til i spillet. Må innrømme at det er en håndfull skip som er eksklusive og ikke skal være mulig å skaffe seg. Men dette er enten reskins, eller en niche type som til nå ikke virker å være P2W eller OP. Alle skip og nye konsept skip er mulig å kjøpe for ekte penger, noen i begrensede perioder/antall . Dette er kun til dem som har lyst å bidra til utviklingen.

 

For litt ekstra så kan du og betale for Squadron 42, som er SP versjonen av spillet. Som skal komme i flere deler.

 

Konseptskip(helt nye skips ideer)

For at man bidrar med penger så får man selvsagt skipet(når det er ferdig utviklet, tar nok lang tid, alt etter om det er viktig for selve utviklingen av spillet), noe unike skins(det skal bli mulig å farge, tatovere skip som du vil til slutt). Kanskje mulighet til å navngi skipet, unikt serienr osv. Og så er det dette med "lifetime insurance aka LTI". Som du garantert vil lese og se mye bråk om på internett.

 

Lifetime Insurance(LTI)

 

Det vil være forsikring av skip i spillet. Krasjer du skipet ditt, så vil du med forsikring få det gratis eller billigere tilbake i løpet av kort tid. Og jo større skip, jo dyrere vil det være å få et nytt. I disse skipspakkene som kan kjøpes i dag. Så står det hvilke type forsikring som følger med. F.eks 6 måneder, 36 mnd eller LTI.

6 måneder har blitt sagt, skal tilsvare 6 måneder med faktisk bruk av det skipet. Så i praksis så kan du fly skipet ditt i 6 virkelige måneder før du må fornye forsikringen.

 

De har sagt at forsikring skal være billig, det skal ikke være noe du må grinde for å ha råd til. Men selvsagt har du et stort skip, så vil det jo koste mye hvis du skal betale selv, men igjen store skip kan og tjene mye. Men disse skipene er til de som har mange venner eller er i en organisasjon. Siden det vil være svært vanskelig om ikke umulig å drive/fly disse skipene selv. Det er som sagt en type romskip simulator.

 

All forsikring dekker kun stock versjonen av skipet, enten det er 3 mnd eller LTI. Alle oppgraderinger, last, bling, ammo osv dekkes ikke. De har snakket om at man skal kunne kjøpe utvidet forsikring, men ikke konkludert med noe. Og de har heller ikke bestemt om det all forsikring skal gjelde i alle HIGHSEC/LOWSEC områder.

DU mister IKKE skipet ditt i hangaren hvis du krasjer uten forsikring. Det vil bare bli dyrt å skaffe nytt.

 

I dag så kommer LTI på nye konsept skip som dukker opp titt og ofte gjennom året. Og siste endring er at det kun følger med på skip som betales med nye penger. For det er mulig å "levere" tilbake tidligere kjøp og bruke den verdien på noe annet. Eller dyre pakker som artikkelen handler om.

 

LTI er ettertraktet fordi det vil jo si forsikring på livstid. Og dette uten at noen egentlig vet, om kommer til å være en stor greie eller ikke. Men har du et skip som er 100m+ langt og krever 4-6 personer og Chris Roberts vil at det skal svi å miste skipet sitt, risk/reward. Så er det logisk å anta det vil lønne seg å ha LTI. Men det betyr og at du har 4-6 andre om ikke flere til å fordele utgiften. Og har jeg ikke nevnt at du må ha drivstoff, ammo, vedlikehold osv og ;)

 

Tror jeg skal ende LTI greiene der, det har blitt et evig styr og om vi i det hele tatt burde hatt det..

 

 

Utviklingstiden.

 

De startet et helt nytt selskap i 2012, og startet en Kickstarter. I dag er dette blitt snart 500 personer fordelt på 4 studioer, i USA, England og Tyskland.

 

Til og begynne med så var det snakk om et lite solsystem og et titalls skip tilgjengelig som egentlig var spillet de skulle lage.

 

Hvis du ser på den originale kickstarter siden og på hjemmesiden så har de stretch goals. Om 100 solsystemer, avansert fly mekanikk, hele planeter på flere tusen kvadratmeter å besøke, enorme skip osv

 

I 2013 så var det en avstemming om de skulle utvikle spillet slik de først hadde tenkt, eller om å satse fullt og sikte på disse målene. For å nå disse målene, måtte de utvikle Cry Engine til dette formålet. I overgangen til 2016, så dukke amazon opp med Lumberyard. Som var som bygget for Star Citizen. Etter dette så har det nok vært litt rot i overgangen og en klar plan av utviklingen. Så 2016/2017 har blitt brukt til å ordne opp i dette. I dag har vi en enda bedre oversikt over utviklingen, og de har levert to av 4 annonserte patcher i år til tid. Det har vært litt trøblete for mange, men de verste bugsene har blir ordnet fortløpende. Jeg har troen på at de vil gjøre store fremskritt fra nå, men det er nok et par år igjen :) Squadron 42 er mest sannsynlig ferdig først, og vil bidra til å utvikle MP delen.

 

 

P2W

Ja, noen har og andre vil kunne kjøpe de største skipene med de største våpnene for et par tusen dollar.

 

*Må nevne at alle stats på skip kan endre seg mens de utvikler og justerer skipene til slik de vil ha dem.

 

La oss ta for oss "The Javelin" en Destroyer klasse romskip, som er nesten 500m langt, og kan ha mindre skip i en egen Hangar. Store torpedoer og masse guns. 3000 dollar for denne og den har til nå kun bli solgt i begrenset antall.

 

De har sagt at for å drive fly dette skipet så kreves det minst 12 personer. Som piloter, maskinister, navigatører osv.. Så må du ha piloter, reparatører, soldater(du kan bli boardet), folk til å bemanne kanonene, crew til å refule og gi kampfly ammo osv. Så det er bygget til 70-90 spillere. Du kan hyre NPC men det spørs hvor effektive de blir.. Og så har du utgifter som jeg har nevnt tidligere, ammo, fuel, reoperasjoner osv. Ifølge utviklerne skal det være en utgift og en byrde å ha et slikt arsenal i drift. Og er avhengig av team innsats for å drive dem. Men da har du og til nå.. de sterkeste skipet på papiret i spillet.

 

 

For alle skip, så er de opptatt av at de skal være balanserte og ha sine sterke og svake sider. Det er ikke mulig å konkludere i dag, da alt blir justert etter hvert.

 

I Star Citizen vil spillere utgjøre 10% av befolkningen.

 

Mtp på tidligere omtalte sak om at man kan kjøpe seg land i spillet, for ekte penger. Så var det slik at hvis alle fikk seg et 4x4km stort område i dag, så ville de ikke dekke halvparten av den største månen vi har til nå i spillet. Og så har vi dette med 100 solsystemer og planeter i 1:1 skala.

 

Det vil og være NPC Politi i solsystemer kontrollert av UEE som er styresmakten i spillet. Og andre mindre NPC fraksjoner i andre systemer. Lovløse systemer vil det og være. Selv om det er "Politi" tilstede så skal det være mulig å drive med Pirat virksomhet hvis du mestrer yrket.

 

Sånn, da har jeg fått sagt litt. Det er mer å snakke om, og det er bare å spørre, men dette bunner ut i at mange vil være med å realisere et kjempe ambisiøst spill med penger fra vår lomme. Med så mange med på laget, 2 millioner så kan de aldri tilfredsstille alle. Allerede nå er det folk som sier at det er for mye og for lite simulator, skip er OP, P2W, tar for lang tid, skipene oppfører seg for lite realistisk, kontroll layouten er unaturlig osv. Listen er lang!

 

Men med mer penger så kan de ansette de mest talentfulle personene, og ta den tiden det trenger for å levere. Så får vi se hvor langt de kommer, før de evt må endre forretnings model :)

 

 

Merk! at i dag er ikke spillet optimalisert, det er en alfa og som alle alfaer er den ment til å teste versjonen og bugfixing. Spillbarheten er som sådan.. Et high end system i dag får gjerne 30-40 fps i tillegg til lang loading tid og bugs. Dette skal nok forbedre seg mye i løpet av 2018. Da flere servere skal jobbe som en(server meshing), og spillet skal laste inn og oppdatere det som er rundt deg(object container streaming), og ikke alt som det gjør i dag. Vi håper de klarer dette, da dette er noe som er avgjørende for at spillet skal bli så stort som det har satt som mål.

 

 

En grei forklaring som tar for seg flere punkter til skeptikere.

 

litt mer, se i bort fra den tullete starten, han blir saklig ;)
Lenke til kommentar

220 000 kroner er no utruleg billig for 117 romskip.

 

Men sidan vi her ikkje snakkar om ekte romskip, men nedlastbart innhald til eit spel (som ikkje ser ut til å vere i nærleiken av å bli gitt ut enno), er dette fullstendig vanvidd. Eg lurer på kor mykje av tanken bak dette som er å selge pakken, og kor mykje som er å skape overskrifter for å halde spelet i søkelyset?

 

Det kan sjå ut som om mange har mista perspektivet når det gjeld kva verdien på spel og innhald til spel bør vere. Dette ser ein fleire stader, t.d. ved at folk betalar hundre- eller tusenvis av kroner i eit heilt enkelt mobilspel. Der er det gjerne ikkje ein gong snakk om å betale for innhald, men å betale for å sleppe å vente, eller for å "jukse" seg ut av ein situasjon. For meg er det absurd å betale for slike ting.

 

Når det gjeld nedlastbart innhald som dette, er det i utgangspunktet, i alle fall dersom vi hadde snakka om eit spel som eksisterte, greit å ta betaling for innhald. Men kva er det som skal avgjere verdien på innhaldet? Styrka til gjenstanden det er snakk om? Arbeidet som har gått med på å lage det? Uansett meiner eg ting har gått over styr når ein tek tusenvis av kroner for slike gjenstandar. Kanskje eg berre er gammaldags, sidan eg vaks opp i ei tid der ein kjøpte spel med alt innhald inkludert. Det kunne komme ekspansjonspakkar, men desse innehaldt då ei vesentleg mengde innhald, og kosta generelt mindre enn spelet sjølv. Å betale fleire gongar den normale prisen av eit fullpris-spel for ein enkelt virtuell gjenstand gir ikkje meining for meg.

 

Jeg så en gang en klokke til over 27 millioner kroner til salgs på Finn.no. Den ble erklært solgt etter bare noen få dager. Så det finnes med andre ord helt klart et marked for det mange av oss ikke ville brukt mye penger på, men som andre pengesterke individer fint kan bruke enorme summer på og fortsatt ha mye igjen. En bekjent av meg brukte en gang over 30 000 NOK på Eve Online bare for å kjøpe alle "skill books" og "skill points" nødvendig for å injisere nok kunnskap inn i hans karakter for å kunne fly alle skip og gjøre alt som er mulig i spillet. Denne personen kjøpte også flere svært dyre skip, blant annet et skip til 450 milliarder ISK (spillvaluta) noe som tilsvarer ca. 25 000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...