Gå til innhold

Star Citizen har fått en innholdspakke til 220 000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De snart burde innse at de skaper så store forventninger, at det er umulig å innfri.

Tror jeg hørte om det først i 2012.

 

Men å satse tungt på mikrotransaksjoner tidlig i prosessen er vel aldri noe godt tegn.

 

Enig, heldigvis er ikke dette mikrotransaksjoner men veldig makro, du kan kjøpe en ny bil for 220K :)

 

Nå vil ikke jeg kalle et romskip til over 1000 kr en mikrotransaksjon heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hele prosjektet, selve "spillet", utvikleren, spillere, har nesten utviklet seg til en slags kult som lever i en egen sfære. Jeg synes det var intressant i starten, men etterhvert ble hele greia fjernt for meg. Voldsomt med pynt og tilsvarende lite substans.

 

Jeg lurer litt på om de i det hele tatt har noe klar visjon på hva dette til slutt skal bli til.

Lenke til kommentar

220 000 kroner er no utruleg billig for 117 romskip.

 

Men sidan vi her ikkje snakkar om ekte romskip, men nedlastbart innhald til eit spel (som ikkje ser ut til å vere i nærleiken av å bli gitt ut enno), er dette fullstendig vanvidd. Eg lurer på kor mykje av tanken bak dette som er å selge pakken, og kor mykje som er å skape overskrifter for å halde spelet i søkelyset?

 

Det kan sjå ut som om mange har mista perspektivet når det gjeld kva verdien på spel og innhald til spel bør vere. Dette ser ein fleire stader, t.d. ved at folk betalar hundre- eller tusenvis av kroner i eit heilt enkelt mobilspel. Der er det gjerne ikkje ein gong snakk om å betale for innhald, men å betale for å sleppe å vente, eller for å "jukse" seg ut av ein situasjon. For meg er det absurd å betale for slike ting.

 

Når det gjeld nedlastbart innhald som dette, er det i utgangspunktet, i alle fall dersom vi hadde snakka om eit spel som eksisterte, greit å ta betaling for innhald. Men kva er det som skal avgjere verdien på innhaldet? Styrka til gjenstanden det er snakk om? Arbeidet som har gått med på å lage det? Uansett meiner eg ting har gått over styr når ein tek tusenvis av kroner for slike gjenstandar. Kanskje eg berre er gammaldags, sidan eg vaks opp i ei tid der ein kjøpte spel med alt innhald inkludert. Det kunne komme ekspansjonspakkar, men desse innehaldt då ei vesentleg mengde innhald, og kosta generelt mindre enn spelet sjølv. Å betale fleire gongar den normale prisen av eit fullpris-spel for ein enkelt virtuell gjenstand gir ikkje meining for meg.

 

Det er en interessant diskusjon. I mine øyne er det to legitime måter å sta betalt i spill:

  • Betaling for å støtte utvikleren. Jeg mener denne pakken faller under dette. Her er ikke målet å gi valuta for pengene, men heller at utvikler gir fans en mulighet til å få noe håndfast igjen for en større donasjon.
  • Betaling for innhold. Her finner man de vanligste formene for DLC og enhver pakke kan måles basert på om du føler at det er verdt pengene du betalte. Innholdet tok tid å produsere og utvikler må derfor ta betalt for å rettferdiggjøre utgiften. Her synes jeg pris burde reflektere utviklers utgifter.

I tillegg har vi mikrotransaksjoner ala smurfebær i mobilspill, men det er en kynisk cashgrab som forhåpentligvis blir tungt regulert på et eller annet tidspunkt. 

Endret av Vegard#
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Så lenge folk betaler benytter deg seg jo av det. Hva som er morro med og ha alt innhold fra dag 1 skjønner ikke jeg, men er noen som liker og starte med rundet spill da. Jeg personelig kjøpte collectors edition utgave med et skip og har planer om og få skipene jeg er interessert i ved og faktisk spille spillet og kjøpe de for ingame penger. Er mange som tror man må kjøpe skip for ekte penger som jeg har snakket med og det er feil.

Chris Roberts har planer om og bygge det beste spillet noensinne og har store ambisjoner. Kanskje litt for store for enkelte folk, for det tar enkelt og greit langt tid og utvikle et nytt spill fra scratch med helt ny revolusjonerende tech som ikke finnes fra før. Og det er først de siste årene firmaet har vært stort, tok noen år og ansette nok folk til prosjektet, det tror jeg mange har glemt. Og i det siste har det faktisk begynt og komme nytt innhold jevnlig så ting går mye fortere nå en tidligere. Tipper sq42 kommer ut i 2019. Star citizen er vel stort nok til og ha morro i rundt samme tiden men ekspanderes og ute av alpha/beta i 2020 tenker jeg.

Lenke til kommentar

Er bekymret for hvor vanskelig disse skipene blir å få når spillet endelig en dag kommer ut. De har jo satt seg selv i en litt vanskelig posisjon. Blir skipene relativt lette å oppnå ingame vil jo sikkert fans som har kjøpt bli sure, men er det ekstremt vanskelig så ødelegger det jo sannsynligvis spillet. Og kanskje viktigst av alt, har de tenkt til å fortsette å selge skip for ekte penger etter spillet er ute??

Lenke til kommentar

Men å satse tungt på mikrotransaksjoner tidlig i prosessen er vel aldri noe godt tegn.

Det er ikke mikrotransaksjoner, men folkefinansiering av utviklingen av spillet.

 

 

Har ikke utvikleren dratt inn nok penger nå til å realisere spillet? Det nærmer seg $200M. Vi snakker om en inntjening i klasse med budsjetter som nærmer seg GTA V, Destiny og L.A Noire. Kanskje på tide å bruke noen av disse midlene?

 

De bruker disse pengene hele tiden, til utvikling av spillet. Og et AAA-spill som Star Citizen koster mye penger å lage og lang tid å utvikle.

 

 

Da jeg leste om Star Citizen første gangen så virket alt for godt til å være sant, det virket for fjernt i forhold til spill i samme gate, alt skulle bli mye bedre, mye større og penere.

 

Det blir annerledes enn alt du har sett og spillt før. Istedet for å få noe i samme gate, eller parallellgate, får du en hel by med mange gater. Dvs. at i Star Citizen får du ikke et begrenset spill med én genre, men et levende univers med mange forskjellige spillgenre i ett og samme spill.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

De slutter å selge disse pakkene når spillet lanseres. Mulig det kan betales for kosmetiske gjenstander, men ikke for selve skipene.

Man har jo lenge vært i stand til å kjøpe slike pakker, så dette utgjør jo ingen forskjell? Eller tror folk virkelig at det blir så mange som kjøper pakker til 220 000, at det utgjør et problem? Om man ikke skal ha mndavgift må man jo nødvendigvis ta inn penger på noe. Hvis noen kjenner til en bedrift som har stanset pengeinntjeningen fordi de har "nok penger" må dere gjerne si ifra.

Lenke til kommentar

Dette såg utrolig interessant ut i starten. Nå er det vel bare blitt en parodi på se selv og helt uinteressant for min del. Har heldigvis ikke bidratt med én eneste krone til det spillet der.

De får leve i sin egen lille boble den gjengen der :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Men å satse tungt på mikrotransaksjoner tidlig i prosessen er vel aldri noe godt tegn.

 

Det er ikke mikrotransaksjoner, men folkefinansiering av utviklingen av spillet.

 

De har nok penger. Dette virker mer som ett nødrop om å ta med seg noen flere i fallet.

 

De setter en "goal" på 500k, får over 2 millioner. Da vil jeg si det er jævla frekt å selge "romskip" for over 20k for å "finansiere" spillet. (dollar)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spillet så interessant ut i starten, men det gått hele syv år siden de startet, og ennå har de ikke noe konkret å vise til. Er det i det hele en spillbar versjon folk kan prøve? Håper jo de klarer å levere og leve opp til forventningene, men jeg har ikke tenkt å støtte dem før jeg kan kjøpe det i butikk, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...