Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hvor lenge samler betalinger seg mens NAV vurderes søknad?


Snusent

Anbefalte innlegg

Jeg har sendt meldekort en stund nå, og er fortsatt i prosessen med å få sosial/AAP søknad godkjent.

 

Hvor mange meldekort eller hvor lang periode tilbake vurderes når søknaden blir godkjent og utbetaling skal vurderes?

Endret av Snusent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sosialtjenesten kan imidlertid kreve refusjon for perioden de har utbetalt sosialstønad

 

Mener du at de kan kreve penger tilbake hvis det viste seg at jeg ikke hadde rett på dem

eller

at de gir penger helt tilbake fra datoen jeg begynte med meldekort som jeg lurer på?

Endret av Snusent
Lenke til kommentar

Jeg forstår. Nå har jeg ikke levert søknad for verken sosialstønad eller AAP da veilederen har anbefalt å fremkalle mer dokumentasjon først. Ikke kommer jeg til å søke om begge heller, har bare blitt informert om sannsynlige muligheter.

 

Spørsmålet mitt gjenstår ennå for sosialstønad. Du har allerede svart at AAP regnes fom. søknad, men hva med sosialstønad? er den også fom. godkjenning eller kan summen hope seg opp fom. jeg begynte med meldekort?

Endret av Snusent
Lenke til kommentar

Takk for svar

Grunnen til at jeg spør er fordi det er lite info rundt om hva rettigheter en har angående etterbetalinger.

Også advokater jeg har betalt er i villrede.

Nav innkrevning ble jo endel av skatteuvesenet i år, så hvor haren hopper vet man ikke?

Så bare jeg fikk et par skjemaer i innboksen RF 1285 og RF 1356, men saksbehandler på skattekontor kunne ikke fortelle meg hvorfor jeg fikk disse.

Uansett, Norge har utviklet seg til et rasshøl land, og 2-3 G er i denne avgifthåla av en nasjon knapt verdt papiret.

Den gjengse unge person er i dag mye fattigere en vi var for 30-40 år siden, mener jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

hvis det kan hjelpe andre.

 

Etterbetalingen kom uten at noen representanter fra det offentlige uvesenet kom og tok beslag.

Det er nok en treghet i systemet så selv om det tok ca 3 uker fra vedtak til utbetaling, så reagerte ingen hurtig nok.

Derimot er det veldig viktig for dere å vite at en etterbetaling ikke følger deres tabell trekk eller lav prosent sats skatt. Siden det er etterbetalinger så tok de i mitt tilfelle over 40% skatt pga maskin behandling for 2017, når jeg skulle egentlig hatt frikort det året. 

For etterbetalingen 2018, hvor saklig skatt er ca 10-15 % , tok de + 30 % da deres maskiner tar utgangspkt i biarbeidsgiver skatt, som i mitt tillfelle var + 30 %. Jeg har selvfølgelig ikke noen biarbeidsgiver.

Så har dere en etterbetaling til gode, min var på ca 8 mndr, SÅ SØRG FOR å nedjuster skatt via skatte etatens sider, både tabell og biskatt, fordi dere vil skattes ihel. En vennlig sjel på Nav reduserte fra +40 til +30 % på mine 2-3 måneders etterbetaling fra ifjor, men uansett så ble jeg flådd. Mantraet deres var jo å skylde på deres maskiner- les programvaren de bruker, og sa jeg ville jo få disse tilbake ved neste skatte avregning. MEN det vet jo dere nå jeg ikke får.

Slik er livet, så til alle dere fattige på lave trygdesatser, ta en tur på Gardemoen og vink farvel til alle deres nye landsmenn som drar på ferie med fyll trygd og velsignelse fra Nav. Så kan dere sitte i rottehullet i en kjeller leilighet og føle dere rike, som sosialist pressen innbiller alle unge idag. Dere vet nok at det ikke er tilfellet.

Takk og pris så har mitt liv vært veldig globalt, rock n roll bånn gass, så et midlertidig settback i norge som fattig et par år kan jeg leve med. Jeg vet det er en flott verden der ute som venter, må bare lide litt i dette kommunist landet litt først.

Så har dere muligheten, kom dere ut og vekk. Få med dere noen trygde kroner for utlendingene har tømt alt.

Norge er noe av det værste verden har å by på, og dere med lave satser og bostøtte tilhører Norges laveste kaster, og blir behandlet slikt også. 

Kirk over og ut

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ikke tull med skattekortet. Det er ikke skattekortet som bestemmer hvor mye du endelig betaler i skatt, og tuller du med skattekortet rundt en etterbetaling risikerer du restskatt.

 

Det er meninga.

 

Restskatt er noe man ordner selv. Bare sørg for å avsette litt i tilfelle.

 

Får man penger igjen på skatten så ser staten det som *inntekt*. Helt sykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke tull med skattekortet. Det er ikke skattekortet som bestemmer hvor mye du endelig betaler i skatt, og tuller du med skattekortet rundt en etterbetaling risikerer du restskatt.

 

Det rareste er at mange personer tror staten "stjeler" pengene deres, siden de har tullet eller endre skattekortet slik at de får baksmell. Du bør heller endre skattekortet til at du betaler mer skatt enn mindre skatt, da får du pengene tilbake fra staten når skatteoppgjør kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...