Gå til innhold

Forslag til hovedkort, cpu og minne for esxi server


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en gammel laptop som fungerer som en Ubuntu server stående som virkelig trenger å skiftes ut.

 

Jeg tenkte i utgangspunktet å gå over til ESXi, hvor jeg vil kjøre følgende VM'er:

- Mediaserver (Plex, Flexget, Deluge)

- OpenHAB

- Filserver

- Webserver

- Samt andre mindre VM'er for test og lek

 

Jeg har et kabinett stående med en ganske ok PSU, samt det jeg trenger av disker.

Tenker derfor jeg er langt med et nytt hovedkort, cpu og minne.

 

Kikket på komplett og fant disse:

ASUS P10S-X, socket-1151

Intel Xeon E3-1225 V6, Socket-1151

 

Skulle ønske jeg kom litt ned i pris, så har noen tips til et rimeligere hovedkort som fungerer greit?

Er det noen store utfordringer med støtte i ESXi?

Hva slags minne bør man gå for? Ser jo ikke for meg det er noe behov for særlig dyrt minne for disse applikasjonene?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er jo ein god pris, personleg ville eg ha hatt IPMI på eit serverhovudkort. Om du ikkje trenger den ekstra ytelsen til E3, så ville eg sett på Xeon D, dei kjem med gode løysningar på hovudkortet og IPMI.

 

ECC Ram er å foretrekke, men ikkje naudvendig. Altså skal du kjøpe nytt så koster det ikkje ekstra for ECC. Men har du vanleg frå før av så bare bruk det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen store utfordringer med støtte i ESXi?

Generelt så støtter ikke esxi typiske "konsument-komponenter". Men du har jo funnet et server-hovedkort med et av Intel sine server brikkesett, så det bør fungere fint.

 

IPMI som siDDis skriver. Med mindre du skal ha serveren lett tilgjengelig (med skjerm og tastatur/mus) er IPMI en stor fordel. Finnes (selvfølgelig) også HK med IPMI til 1151, men de koster nok mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det bare er for test og lek så er det overkill med xeon. Det viktigste er MYE minne ikke hastigheten på minnet. Så er det viktig med skikkelig INTEL nettverkskort. Realtek fungerer stort sett ikke som det skal.

 

Kjører selv på en gammel Intel 4770 og det går helt greit. Har vel 32 GB med minne. Har et quad 1 GB kort jeg rappa fra en gammel server på jobben. 

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Generelt så støtter ikke esxi typiske "konsument-komponenter". Men du har jo funnet et server-hovedkort med et av Intel sine server brikkesett, så det bør fungere fint.

 

IPMI som siDDis skriver. Med mindre du skal ha serveren lett tilgjengelig (med skjerm og tastatur/mus) er IPMI en stor fordel. Finnes (selvfølgelig) også HK med IPMI til 1151, men de koster nok mer.

Fungere fint med normal hardware så lenge man holder seg til intel core cpu og holder seg LANGT unna realtek nettverkskort. Sorter etter HK med Intel NIC så har du det du trenger

 

Kan da kjøre det ene Nicet som WAN og kjøre firewall i VMware ut til andre nett i heimen

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...