Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en Mac Book Pro tidlig 2011. Etter å ha hatt en del problemer med hard disken som fulgte med da jeg kjøpte Mac'en, bestemte jeg meg for å kjøpe ny hard disk. Valge falt på Samsung Evo 850 som er en SSD disk. Jeg fikk installert den, og den har fungert som en drøm, helt til april i år. Den nye disken kjøpte jeg i fjor, så den er relativt ny.

 

Dette er problemet:

Mac'en finner rett og slett ikke disken. Når jeg holder ALT/OPTION knappen inne, så kommer jeg til startup manager. Der skal hard disken dukke opp, men det gjør den ikke. Jeg koblet Mac Book Pro til min iMac via Thunderbolt for å redde noen bilder og andre viktige ting i tilfelle disken var ødelagt. Det som er rart, er at iMac'en min finner hard disken til MBP når jeg kobler de med Thunderbolt.

 

Spørsmålet er:

Mac'en burde vel finne disken om disken var ødelagt. Jeg fant forresten ingen feil da jeg sjekket disken til MBP i iMac, så den er vel sikkert i orden.

Kan det være hard disk kabelen?

 

Håper noen kan hjelpe meg.

 

På forhånd, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt mulig det er riktig, men den siden virket litt "jalla"...

 

Her får du ihvertfall skikkelig kabel fra en seriøs aktør:

 

https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Unibody-Mid-2009-to-Late-2011-Hard-Drive-Cable/IF161-086-1

 

Du kan helt sikkert finne rimeligere kabel på f.eks. ebay, men det kan være mye ymse der så man vet aldri helt hva man får av kvalitet. 

Lenke til kommentar

Se om du finner disken med diskutil fra terminal. Skriv diskutil list, og se på den øverste disken. 

 

Om den ligger i listen der kan du formatere den via diskutil partitiondisk, etter dette skal den dukke opp i Diskverktøy.

 

Men jeg får jo ikke skrevet noen ting. Mac'en starter jo ikke.

Lenke til kommentar

Jeg trodde du hadde kommet deg inn i Internet-Recovery. Det må du, hvis du ikke har et annet installasjonsmedie som DVD, USB eller lignende.

 

Disken er ikke formatert, det er derfor maskinen ikke finner den. Selv om den hadde dukket opp ligger ikke operativsystemet på den.

 

Edit: tror kanskje jeg missforsto problemet. Dette gjelder om disken du setter inn er ny og ikke har vært brukt tidligere.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

 

Se om du finner disken med diskutil fra terminal. Skriv diskutil list, og se på den øverste disken. 

 

Om den ligger i listen der kan du formatere den via diskutil partitiondisk, etter dette skal den dukke opp i Diskverktøy.

 

Men jeg får jo ikke skrevet noen ting. Mac'en starter jo ikke.

 

Om macen ikke starter er det vel ikke disken som er problemet?

Lenke til kommentar

Det er vel tidligere i tråden konstatert at disken har fungert en stund, og sannsynligvis fungerer. OP lurer vel på å bytte SATA-kabelen for å se om det er det som er problemet.

 

Jeg vil prøve å bytte Hard Disk kabelen først.

 

Sist jeg prøvde å starte Mac'en, fikk jeg opp et spørsmålstegn midt på skjermen. Noen som vet hva det betyr? Skjønner vel at det er noe med Hard Disken, men om det betyr at disken er ødelagt eller om det bare er kabelen. Tror nok det er det siste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...