Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilvask og rengjøring av lakk


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en gammel mondeo 2008 mod. Her om dagen satte jeg meg fåre og vaske bilen. Etter vask med bilshampo fra tertelwax. Merket jeg at bil lakken kjentes som sandpapir særdeles mye nedre halvdel av døra. Siden jeg vet at olje løser opp det meste og siden bilshampoen ikke tok det. Fant jeg litt vanlig lampolje tok det på en myk fille. Det fjernet det som føltes som sandpapir. Vasket over med bilshampo og varmt vann til slutt.

Spørsmålet mitt blir da. Tror noen her i forumet at lampolje skader lakken på bilen?

Endret av Stoffer64
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke akkurat råde deg til å benytte slike mildt sagt perifere produkter til bilstell. Det er mye sterkt som kan løse opp partiklene som henger i lakken, som vanlig bilsåpe ikke klarer å løse opp. Samtidig gjør de lakken veldig mottakelig for alt som kommer dens vei på neste kjøretur.

Om du ønsker en skikkelig lakkrens bør du først og fremst følge etablerte vaskerutiner for forvask (asfaltløsende, generell skittløsing og metallpartikkelfjerning) med skumlegging, etterfulgt av høytrykksspyling, hovedvask og tørk før du evt kjører dypere rens med f.eks clay og polering. Til slutt voksing/lakkforsegling for beskyttelse. 

 

Fulle beskrivelser finner du tidligere i denne tråden (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=786858&page=179) og på www.detailersclub.no.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...