Gå til innhold

Vom 20 kg blokk - Hvordan dele opp?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kjøpte en 20kg blokk med vom igår og dette var vanskeligere å dele opp enn jeg hadde forestilt meg.
Etter ca 2 timers tining på kjøkkenbenken var det fram med øks og hammer og det var en langsom prosess. Hvordan gjør dere når dere skal dele opp denne gigantiske kjøttblokken?

 

Jeg har trålet gjennom noen gamle forumtråder og ser at folk har tint hele blokken i opptil 1 døgn før de deler den opp og fryser den. Er dette måten å gjøre det på? Så for meg at kjøttet som tiner ytterst vil bli fordervet ved å ligge slik så lenge? Bare etter et par timers tining på min kjøkkenbenk var litt av ytterlaget tint og det er vel ikke bra at det ligger så lenge?

 

Ser andre har anbefalt bajonettsag eller lignende så vurderer å gå til innkjøp av dette. Er det mulig å bruke en sånn innendørs på kjøkken eller blir det mye griseri? Vet ikke hvor populært det blir å grise til fellesområdet utenfor borettslaget hvor jeg bor. Hva med vanlig kjøttsag? Er dette tilstrekkelig?

Endret av Golaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva bruker en "vom" til? Er ikke det mage.. sekk? Eller er det vom-kjøtt, noe av det samme som bogkjøtt?

 

Hvor mye gav du for 20 kg?

 

Ja, å skjære opp frossent kjøtt er ikke lett. Det tar lang tid å fryse kjøtt som er i en stor klump, lettere med for eksempel hamburgere. Skal du tine noe så stort, tenker jeg du må la det stå leeenge i en kjølig plass, sånn at som du skriver det ytterste laget ikke blir råttent. Eller spørre en slakterbutikk om de kan skjære den opp for deg.

Lenke til kommentar

Hva bruker en "vom" til? Er ikke det mage.. sekk? Eller er det vom-kjøtt, noe av det samme som bogkjøtt?

 

Hvor mye gav du for 20 kg?

 

Ja, å skjære opp frossent kjøtt er ikke lett. Det tar lang tid å fryse kjøtt som er i en stor klump, lettere med for eksempel hamburgere. Skal du tine noe så stort, tenker jeg du må la det stå leeenge i en kjølig plass, sånn at som du skriver det ytterste laget ikke blir råttent. Eller spørre en slakterbutikk om de kan skjære den opp for deg.

 

Betalte ca 250,- for 20 kg. For en valp er det nesten mat i 2 måneder

 

"Råvarene som benyttes i vår VOM serie kommer utelukkende fra norske slakterier som er godkjente og kontrollerte leverandører av kjøtt til menneskemat.

Råvarene som benyttes i produksjon er kylling, blandet innmat fra storfe, lam og svin, storfevom, laks, okselever og egg. Alle blandingene fra Vom og Hundemat er tilsatt vitaminer og mineraler som dekker hundens daglige behov."

 

Kilde: https://vomoghundemat.no/

 

Oppdretter av valpen benytter denne serien av hundemat og anbefalte meg å gjøre det samme, samtidig er det veldig billig synes jeg.

Endret av Golaz
Lenke til kommentar

Kan få det billigere hvis du kjøper større kvanta. 

 

Båndsag er vel ikke helt optimalt hvis den blir varm når den brukes. 

 

Båndsag så ikke dumt ut men disse er så veldig store ut når jeg googlet det. Jeg har ikke allverdens med lagringsplass hvor jeg bor.

Tror jeg tar en nærmere titt på en bajonettsag  :hmm:

Lenke til kommentar

Ahaa, hundemat ja! Joja, kan vel gå med på at det er en ok deal! Kjøtt er jo kjøtt. Så lenge det ikke er MUK (innmat, som du nevner) og det som verre er, som frysetørres og lages til tørrfór, så er det bedre enn mye annet. Ikke mange som gidder å lage egen mat til hundene, så det er positivt overraskende.

 

Det er overraskende få som tenker over hva tørrfóret egentlig inneholder. Folk tenker ikke særlig mye over hva de gir hundene sine, til tross for hvor glade de proklamérer at de er i dem.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Vi har brukt øks, det tar en stund når du deler opp 20-60kg med det, og det blir mye kliss(på sommeren)

Funker vist med sirkel sag i følge noen som deler opp enrome kvanta av det.

Men om du har en hund, er det greiere å kjøpe de 5kg pølsene, de er ikke så himla mye dyrere(selv om du fikk den 20kg blokka til lavere pris enn vi har her i området) 

Vi brukte Vom en stund når vi fikk de til 200kr blokka, men nå er det billigere for oss og kjøpe proffesjonal fra Royal canin, da kjøper vi 120kg om gangen fordelt på 6 sekker. 

Vi kjøper en blokk med vom nå og da fordi hundene syns jo det er ekstra godt, og når de får bare en stor frossen klump hver, er det godt i varmen. 

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var heldig før og fikk kjøpt ferskt, men den frosne blokka valgte vi bare én gang. Tinte den over natta i dusjen, og sagde den i biter. Veldig tungvint. Vi gikk over til frossen Provit i 14 kgs sekker i stedet. Litt dyrere, men der er det ferdig kuttet i små terninger så man tar bare opp en porsjon og gir frossen eller tint. Kjøper 0.5 kgs pølser med V&H innimellom for litt variasjon.

Lenke til kommentar

Meh, en elg er det nærmeste man kommer naturlig mat for hunder, men de er så jævlig upraktiske når hunden skal ha mat tre ganger daglig...

Vet ikke om elg er så fantastisk mye mer naturlig enn ku og ku vom.

Uroksen og wisent var/er også ulvemat.

Og siden hunden er en domestikert ulv.

Er det vel naturlig at den spiser en domestikert urokse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...