Gå til innhold

Snart er det tomt for disse elbil-skiltene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

 

Men on topic så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor elbiler absolutt må ha egne skilt? Like greitt å ha det slik som idag når du faktisk kan se hvor bilen kommer fra, hvem bryr seg om hvilket drivstoff den går på da. Så slipper vi gjøre noen verdens ting, mest behagelig, og billigst og.

Man kan fritt velge hvilke skilt man har ved førstegangsregistrering, trenger ikke å ha skilt "tilhørende" den trafikkstasjonen man registrerer kjøretøyet hos. Dette er en ordning som har vært mulig i flere år. Eneste begrensning er at man må velge en bokstavkombinasjon som er i bruk. Eksempel: Oslo-skilt er pr i dag DR, man kan ikke velge DS før Oslo kommer så langt.

Nummer kan ikke velges, man får neste ledige.

 
Denne ordningen medførte at mange i Bergen har valgt skilt fra et annet sted i landet, de vil ikke ha SV-skilt! https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2011/03/31/128483/bergensere-vil-ikke-ha-sv-skilt-pa-bilen  :rofl:

 

 

Jeg er da klar over dette, men for de aller fleste, så blir det med å ta registreringen fra tilhørende trafikkstasjon. Jeg synes det i hvert fall er praktisk, selv om det ikke stemmer for absolutt alt såklart.

 

SV skilt ville jeg heller absolutt aldri hatt, så den skjønner jeg godt. Dobbelsjekket dette når jeg kjøpte sykkel for noen år siden, men til min store glede hadde sykler en annen nummerserie ;)

 

Kanskje vi med diesel kunne fått DD-registrering, for diesel-dyr?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg er da klar over dette, men for de aller fleste, så blir det med å ta registreringen fra tilhørende trafikkstasjon. Jeg synes det i hvert fall er praktisk, selv om det ikke stemmer for absolutt alt såklart.

 

Er det så nøye hvor bilen ble registrert første gang da? Biler selges jo igjen, ofte til helt andre landsdeler, og man vet jo ikke om en gitt bil har gått fire måneder eller fire år der den var førstegangsregistrert.

 

Jeg har eid ti kjøretøy etter jeg ble 18 år, bare ett av disse har hatt skilt fra der jeg bor, en bil som ble bruktimportert og jeg var første eier her til lands. De ni andre har hatt skilt fra sju-åtte ulike steder i minst fem forskjellige fylker på Østlandet - en landsdel jeg ikke er hjemmehørende i. Fem av de ni var det jeg som brakte "hjem", fire av de hadde funnet veien hit via en eller flere andre eiere.

Lenke til kommentar

Er det ikke lenger slik at Q ikke kan benyttes siden bokstaven lett forveksles med O? Den neste logiske kombinasjonen er EM etter EK og EL. EM = Elektrisk Motorvogn.

Hverken O eller Q brukes, det gjør heller ikke M. Hadde du lest kommentarene i diskusjonen før du skrev så ville du visst det. :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tullete å legge føringer for bruk av visse bokstavserier for kjøretøy. Knekkende likegyldig om en bil er Elektrisk, Diesel, Bio, Bensin, Hydrogen, fremtidige energikilder..... skilt nummer leses maskinelt og slås opp fra databaser uansett. Vi har ikke brukt BB BE for bensin eller DK DE for diesel for å skille disse heller....

 

og med personlige bilskilt så blir jo ikke statusen for el bil synllig likevel :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle som leser maskinelt og det er svært få som har personlige skilt

Så lenge det finnes ihvertfall en som har det kan man ikke basere seg på å kunne lese bokstavene på et skilt for å finne ut biltype, man må simpelten slå opp i registeret, så posteren før deg har rett, prefikser som EL/EK/HY har ikke lenger noen mening.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...