Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

 

Skrevet i dag, 15:18

Har sett litt igjennom tidligere eksamensoppgaver, og ser at oppgave 1 fra høst 2016 krever at du produserer en introduksjonsfilm og leverer den i to ulike format. Det å produsere filmen går greit, men forstår ikke hvordan vi leverer i to ulike format.

Vet noen hva som nøyaktig menes med dette, og hvordan man gjør det?

 

 

 

Ja Waitern, jeg skjønte ikke det der heller. Hadde det vært et bilde så antar jeg at man lagrer som jpg, eller png, men aner ikke om video, kanskje mp3 og mp4? mp3 er jo forsåvidt lyd er det ikke?

 

 

MP3 er et lydformat, så det ville ikke funket tror jeg (? :hmm:) Jeg kikket litt i læreboken min, og der sto det flere ulike videoformater nevnt, men ikke så godt forklart hva som er forskjellen på de. Heller ikke praktisk informasjon om hvordan man lagrer i ulike format. Dessuten skulle man forklare hvorfor man valgte nettopp de 2, og det klarer ikke jeg ....

 

Jeg får virkelig ikke håpe at vi får noe sånt i morgen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Skrevet i dag, 15:18

Har sett litt igjennom tidligere eksamensoppgaver, og ser at oppgave 1 fra høst 2016 krever at du produserer en introduksjonsfilm og leverer den i to ulike format. Det å produsere filmen går greit, men forstår ikke hvordan vi leverer i to ulike format.

Vet noen hva som nøyaktig menes med dette, og hvordan man gjør det?

 

 

 

Ja Waitern, jeg skjønte ikke det der heller. Hadde det vært et bilde så antar jeg at man lagrer som jpg, eller png, men aner ikke om video, kanskje mp3 og mp4? mp3 er jo forsåvidt lyd er det ikke?

 

 

MP3 er et lydformat, så det ville ikke funket tror jeg (? :hmm:) Jeg kikket litt i læreboken min, og der sto det flere ulike videoformater nevnt, men ikke så godt forklart hva som er forskjellen på de. Heller ikke praktisk informasjon om hvordan man lagrer i ulike format. Dessuten skulle man forklare hvorfor man valgte nettopp de 2, og det klarer ikke jeg ....

 

Jeg får virkelig ikke håpe at vi får noe sånt i morgen!

 

 

 

Er ganske sikker på at oppgave 1 består av en introduserende video/slideshow av bilder (eller begge) Hvor man skal legge til lydfiler også, men ja. Det er som du sier, jeg håper det der ikke kommer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234

MP3 er et lydformat, så det ville ikke funket tror jeg (?  :hmm:) Jeg kikket litt i læreboken min, og der sto det flere ulike videoformater nevnt, men ikke så godt forklart hva som er forskjellen på de. Heller ikke praktisk informasjon om hvordan man lagrer i ulike format. Dessuten skulle man forklare hvorfor man valgte nettopp de 2, og det klarer ikke jeg ....

 

Jeg får virkelig ikke håpe at vi får noe sånt i morgen!

 

 

mp3 er kun ett lydformat. Les mer om valg av videoformater her: Media formats for HTML audio and video

Jeg lagrer videoer i mp4 og hvis de spør om flere formater så eksporterer jeg filen til webm (Handbrake er en fin til å konvertere mellom formater hvis videoredigeringsprogrammet ditt ikke kan det)

Endret av Slettet+1234
Innhold lagt tilbake
Lenke til kommentar

Når dere skriver at det vil vektlegges animasjon, hva tenker dere på da?

 

-Typ redigere film, lyd, bilde og fremstille det i et html dokument?

 

Ja, som tidligere nevnt så kan det godt hende at vi får et par bilder, videoer og lyd filer. Du skal sette disse sammen for å danne en komplett video som har x lengde. Deretter sette det inn i html og få det ut på en side.

Lenke til kommentar

 

Når dere skriver at det vil vektlegges animasjon, hva tenker dere på da?

 

-Typ redigere film, lyd, bilde og fremstille det i et html dokument?

 

Ja, som tidligere nevnt så kan det godt hende at vi får et par bilder, videoer og lyd filer. Du skal sette disse sammen for å danne en komplett video som har x lengde. Deretter sette det inn i html og få det ut på en side.

 

Det skal vi få til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234

Heisveis123, den 29 Mai 2018 - 19:21, sa:snapback.png

Hei, etter hva jeg har skjønt vil oppg1 mest sannsynlig ha noe med å sette sammen videoer, bilder og lyd å gjøre, hva tror dere de to andre oppgavene vil handle om? Hva kan være lurt å forberede seg på i denne sammenheng?

 

 

Her er svar fra tidligere poster:

 

 

Crude123, den 29 Mai 2018 - 08:46, sa:snapback.png

Jeg oppgave 1 innebærer at vi får et par videosnut, sammen med bilder og 2-3 lydfiler, vi må sikkert lage en sammensatt video hvor vi må sette disse utgitte elementene sammen og danne en 30 sek- 1 min video. I oppgaven må vi også kunne ha 2 lydfiler satt sammen (gjøres gjennom Audacity program). 

 

Oppgave 2 så er jeg litt usikker, men det kan hende det er en billett oppgave hvor vi må sette opp  en billett selger applikasjon (kanskje flytediagram, testplan eller psuedokode).

 

Oppgave 3 kan være en kalender oppgave hvor vi blir oppgitt at i en uke skal det være x antall turer i museumet  i x dager/uker. Når kunder velger en dag så skal alle timene for den dagen komme opp, evt priser. (Pseudokode, flytediagram, testplan på slutten?)

 

TechMonster, den 29 Mai 2018 - 08:55, sa:snapback.png

Enig, men i oppgave 1 tror jeg vi kanskje får et museumkart hvor vi skal putte "overlay" knapper som viser frem videoer og bilder. Videoen, bildene og lydene har vi redigert. Vet ikke hvorfor og tror ikke de velger en slik animasjonsoppgave. Litt som V2015.

 

EksamenIT2V18, den 29 Mai 2018 - 09:04, sa:snapback.png

Tenker også at vi kan få en oppgave om påmelding til museumsturer, greit å øve på skjema ihvertfall. eller så kan vi få at vi skal legge ut ulike aktiviteter som er tilgjengelige for å se informasjon om

 

TechMonster, den 29 Mai 2018 - 13:18, sa:snapback.png

Mine tanker på mulige oppgaver: Kart over museum med info, booking og bestilling, slides og multimedia-animasjon

 

Endret av Slettet+1234
Innhold lagt tilbake
Lenke til kommentar

Et siste lite spørsmål før jeg tar kvelden: I forberedelsesdelen står det at vi vil få .rar filer. Dette er en filtype jeg har null kjennskap til, og aldri brukt!  :confused:  Er det noen her som vet hva dette er, og som kunne gitt en kjapp liten forklaring? Trenger jeg å laste ned noe spesiell programvare som kan bearbeide denne type filer?

 

Hadde satt utrolig stor pris på svar!!

Lenke til kommentar

Et siste lite spørsmål før jeg tar kvelden: I forberedelsesdelen står det at vi vil få .rar filer. Dette er en filtype jeg har null kjennskap til, og aldri brukt!  :confused:  Er det noen her som vet hva dette er, og som kunne gitt en kjapp liten forklaring? Trenger jeg å laste ned noe spesiell programvare som kan bearbeide denne type filer?

 

Hadde satt utrolig stor pris på svar!!

 

.rar filer er vel også komprimerte filer tilsvarende zip filene. Slik jeg tolket forberedelseheftet får vi utdelt to identiske filmapper, en i zip og en i rar. Winrar kan lastes ned gratis og brukes til å åpne rar filen hvis du skal være dobbeltsikker 

Endret av Annonym183
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg synes det er rart at de velger .rar komprimering. Men med rar kan du få mindre filstørrelse enn zip. Dette, om jeg har rett, vil si at vi får store videofiler.

 

Men så får vi heeeeeeeeeeeeeelt sikkert noe helt annet på eksamen og forbredelseshefte bare har sendt oss på villspor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bavianene saboterte meg gutta. Har bare fått høy måloppnåelse gjennom hele året. I tillegg har jeg klart alle de tidligere eksamensoppgavenen. to og en halv time var fortsatt ikke nok til å bli ferdig med oppgave 3. Og hvordan i huleste lagrer man highscore listen når spillet er ferdig??? faeeen, så jævla my kluss på siste oppgave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...