Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dere som ikke møter opp på dugnad


Anbefalte innlegg

Hvor i landet har barnehager dugnad? Aldri hørt om, jeg betaler jo for plassen og det bør inkludere rydding, gressklipping og raking.

Vet det har vært dugnad i barnehagen ett familiemedlem hadde noe verv i. Det bestod av å sette opp leker og lignende som de hadde fått tak i gratis eller veldig billig.

Klart, det er jo ikke nødvendig for drifte en barnehage, men det gjør det litt artigere for barna å være der.

 

Alternativet var nok å enten kutte ned på mye annet for å leie inn folk eller å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet det har vært dugnad i barnehagen ett familiemedlem hadde noe verv i. Det bestod av å sette opp leker og lignende som de hadde fått tak i gratis eller veldig billig.Klart, det er jo ikke nødvendig for drifte en barnehage, men det gjør det litt artigere for barna å være der.Alternativet var nok å enten kutte ned på mye annet for å leie inn folk eller å ikke gjøre det.

Hvem er det som stiller ansvarlig for at disse lekene er trygge og trygt satt opp? Er det fagpersoner med og dugnadsfolkene er hjelpemann?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes TS legger opp til å snakke om dugnad ifm. barnas fritidsaktiviteter. Av egen erfaring kan jeg si at det stort sett er de samme foreldrene som stiller opp på "dugnad" hver gang. Med dugnad mener jeg da et dugnad i utvidet forstand som "generelt engasjement i aktiviteter som fordrer aktiv deltakelse fra foreldrene". Det kan være kasserer eller trener for den lokale idrettsklubben, speiderleder, korpsleder, loppemarkedsselger osv.

Trist at det ofte er de samme foreldrene som sørger for at hjulene holdes igang for aktiviteter som alles barn har nytte av. Ofte meget vanskelig å finne erstatning dersom disse vil slutte - det være seg om de er lei eller om deres unger ikke lenger er tilknyttet aktiviteten. Slikt frivillig arbeid er også en form for dugnad, en dugnad det ikke alltid er enkelt å betale seg bort fra eller utsette til andre.

Lenke til kommentar

 

hvorfor gjøre dere ikke det? når det er deres barn som får det bedre av dette. Gjelder barnehage, skole aktiviteter.

 

Du som gjentatte ganger unnlater å gjøre ditt på dugnad hvorfor er du ikke med? og hvorfor må jeg gjøre jobben din og for barna dine?

 

Anonymous poster hash: b94bf...f14

Sosial angst.

 

Anonymous poster hash: 5222c...a9c

Lenke til kommentar

Fordi jeg ikke har barn og har ærlig talt ikke lyst. 

 

Hvorfor kommer ikke du hjem til meg og tar oppvasken for meg? Siden vi er i en posisjon til å be hverandre om å ta på seg frivillig eller ulønnet arbeid. 

Er enig, men når man ikke har barn selv hvor ofte kommer det opp ønske om at du møter opp å dugnad? Hvis du ikke har barn på en skole/barnehage så er det vel ingen som maser om at du skal delta på dugnad?

 

Driter også i dugnad som ikke angår meg. Hjelper heller til med dugnad på FOD-gården kontra en barnehage.

Lenke til kommentar

Hvem er det som stiller ansvarlig for at disse lekene er trygge og trygt satt opp? Er det fagpersoner med og dugnadsfolkene er hjelpemann?

Regner med at det er som med stillaser.

Lekmenn har rett og slett ikke lov til å røre dem, selv om det er lett og andre strengt tatt kam klare det. Kødder noen andre med utstyret på noen som helst måte så er sertifiseringen ugyldig og personen kan anmeldes. Man kan også anmeldes for dokumentforfalskning om man da ikke fjerner tag'en som dokumenterer forsvarlig montasje.

 

I all hovedsak handler dette om økonomi da bedriftene mister forsikringene for stillaser som ikke er dokumentert forsvarlig montert av fagmann.

 

Regner med at det samme gjelder for barnehager og skoler da de nok er svært opptatt av at de skal være dekket økonomisk om en unge dundrer i bakken eller knekker nakken i et stativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Møter opp på dugnad i barnehagen. Innerst inne mener jeg at kommunen (eller eieren, hvis det er privat) burde stått for vedlikeholdet selv, men når realiteten ikke er sånn, så stiller jeg opp for ungen.

 

Dugnad i borettslaget gir jeg beng i. Blir det for ille får de heller legge på fellesutgiftene med et par hundrelapper og leie noen til å gjøre det.

Lenke til kommentar

Er enig, men når man ikke har barn selv hvor ofte kommer det opp ønske om at du møter opp å dugnad? Hvis du ikke har barn på en skole/barnehage så er det vel ingen som maser om at du skal delta på dugnad?

 

Driter også i dugnad som ikke angår meg. Hjelper heller til med dugnad på FOD-gården kontra en barnehage.

Veldig vanlig i borettslag. Omtrent alle jeg har bodd i over lengre tid har hatt dugnad. 

Lenke til kommentar

Har aldri vært på dugnad. Har blitt spurt, og har tenkt på det, men har ikke prioritert det. Hver gang jeg hører en poo-litiker si dugnad på tv så forstår jeg at det er noe dritt de vil prøve å tvinge igjennom. Tror det har smittet litt over på villigheten til å delta på vanlig dugnad. Hadde "alle" deltatt og det hadde vært en eller annen slags positiv sosial greie hvor alle hadde fått dele på en kasse øl etterpå eller noe så hadde jeg kanskje møtt opp. 

Diskusjonen får meg til å tenke på Durkheim og verket hans "Selvmordet" https://no.wikipedia.org/wiki/Selvmordet#Selvmordstyper

Et for altruistisk samfunn som f.eks det japanske er negativt på menneskets psyke, men også individualistiske samfunn, f.eks protestantiske og ateistiske samfunn, er skadelig. Viktig å finne balansen. Har bodd en del i Polen og du kan si mye dritt om katolikker, men samholdet i lokalsamfunnet er sterkt der og det kan være deilig til en forandring. Men nå begynte jeg å gå OT.



Anonymous poster hash: 1a8f3...233
Lenke til kommentar

Hvem er det som stiller ansvarlig for at disse lekene er trygge og trygt satt opp? Er det fagpersoner med og dugnadsfolkene er hjelpemann?

De var godkjent etter gjeldende regler for slikt.

Altså, maks så langt over bakken og gudene vet hvilke regler, men det er ikke så vanskelig med rett leker som skal settes opp.

 

F.eks må ikke ett dekk på høykant som nesten er gravd ned godkjennes eller settes opp av fagpersoner, men kan uansett være artig for barna å hoppe på når det er flere. Heller ikke stubber som er 20-30cm høye eller rør man kan grabbe gjennom. Det var ikke snakk om klatrestativer og sklier som må være godkjente og bygges riktig, men ting som man ikke trenger godkjennelse for.

Antar jo barnehagen er ansvarlig, men ikke noe mer eller mindre ansvarlig enn for alt annet som kan skje i en barnehage.

Barnehagen er altså alikevel dekket, selv om det er på dugnad, ettersom det verken øker sjansen for skader nevneverdig eller kreves godkjenning.

 

Altså relativt simple saker alle kan gjøre, men om barnehagen skulle gjort det uten dugnad ville de jo leid inn fagpersoner selv om slikt ikke er nødvendig ettersom det tross alt kun er fagpersoner som gjør slikt ved innleie.

Noe de ikke hadde råd til uten å evt. kutte i andre ting.

 

 

Altså ikke som stilaser, men mer som å stå på en bøtte, man kan strengt tatt falle ned å slå seg når man står på en bøtte, men ikke nevneverdig mer enn skader man kan få alle andre steder :)

Heldigvis er det fortsatt lov for barn å skade seg i lek, selv i barnehage. Men det bør ikke være så store skader.

Lenke til kommentar

Alene pappa, full jobb og div verv gjør det vanskelig.

 

Jeg er også stor motstander av gratis arbeid når dette går utover jobb, den lille fritiden jeg har og verv.

 

Her illustrerer du glimrende hvorfor folk ikke vil delta på dugnad. Du tror det er "gratis arbeid", men forventer at andre skal gjøre den jobben. 

 

Avhengig av hvor dugnaden er, så er det du eller dine barn som nyter godt av at andre tar et ansvar. Det å skippe dugnaden er egoistisk. Konsekvensen er at stadig færre gidder å delta. Konsekvensen av dette er selvsagt at stadig mer settes bort til profesjonelle. Da blir kostnadene høyere, og eierskapsfølelsen lavere som igjen føler til enda  høyere kostnader og dårligere tilbud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her illustrerer du glimrende hvorfor folk ikke vil delta på dugnad. Du tror det er "gratis arbeid", men forventer at andre skal gjøre den jobben. 

 

Avhengig av hvor dugnaden er, så er det du eller dine barn som nyter godt av at andre tar et ansvar. Det å skippe dugnaden er egoistisk. Konsekvensen er at stadig færre gidder å delta. Konsekvensen av dette er selvsagt at stadig mer settes bort til profesjonelle. Da blir kostnadene høyere, og eierskapsfølelsen lavere som igjen føler til enda  høyere kostnader og dårligere tilbud. 

 

Det er mer snakk om hva man faktisk har tid til og hvordan man prieoterer. Om jeg har valget om å tjene penger eller delta på dugnad så velger jeg selvfølgelig det første.. Dette hadde du sikkert forstått om du noen gang har hatt det økonomisk vanskelig. 

Lenke til kommentar

Her illustrerer du glimrende hvorfor folk ikke vil delta på dugnad. Du tror det er "gratis arbeid", men forventer at andre skal gjøre den jobben. 

(...)

 

Dugnad er jo nettopp gratis arbeide, det er jo mye av poenget med det.

 

At kosten blir høyere uten dugnad er for så vidt bare ditt synspunkt. Hvis man har mulighet til å jobbe er det for mange ett rent økonomisk tap å ikke leie inn ufaglært arbeidskraft til å ta jobben istedenfor. Og selv blant de som ikke har mulighet til å jobbe er det nok en del som setter verdi på sin fritid og mener fritiden er mer verdifull enn det å leie inn andre til å gjør det samme som kunne bli gjort på en dugnad.

 

Dugnad er ett døende konsept da det forutsetter at folk ikke har noe bedre å gjøre, og at billig ufaglært arbeidskraft ikke er lett tilgjengelig. Begge disse to tingene er for det meste ikke riktig for nordmenn i dag.

 

Dugnad har nok fortsatt en verdi for noen enkeltmennesker men det blir feil av de å klage på alle de som ikke lever i fortiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men det er vel mer relevant til å holde det pent i borettslaget, enn direkte relatert til å gjøre det bra for barna? Spør fordi jeg ikke har bodd i et lignende borettslag før.

Jeg betaler allerede for det ved å bo der. 

 

Det største problemet jeg har med dugnad er at det virker som om det er forventet mange steder at du deltar, jeg er ikke veldig glad i når folk prøver å sosialt presse meg, spesielt ikke til å være med folk som jeg helst har lyst til å late som ikke finnes (hipp hurra for de som har ett godt forhold til sine naboer, jeg har bare ikke noe behov for å sosialisere med de jeg deler borettslag med, heller ingen lyst).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...