Gå til innhold

Bedrifter panikksender GDPR-epost til kundene sine: – Unødvendig og muligens ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk allerede tilsendt mail om samtykke fra bredbånds leverandøren. Da de kun trengte samtykke for å sende nyhetsbrev (ihvertfall slik de selv beskrev grunnen til samtykke i mailen jeg fikk) så fikk de ihvertfall ikke noe samtykke fra meg.

 

Totalt uinteressert i nyhetsbrev og annet spam.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Og når man mottar epost, så bør de bedriftene som har sendt den være oppmerksom på at plageånder og kriminelle kan sende ut spam som utgir seg for å være andre bedrifter enn hvor eposten blir sendt i fra.

 

Nettikette forteller jo at bedrifter helst skal kommunisere minst mulig om personlige ting via epost.

 

Montro hva som skjer med min gmail om jeg driter i å besvare. Stenges kontoen da etter en stund, og kan den reddes eller havner den i hullet (skrives til 0)?

Endret av G
Lenke til kommentar

Blir ikke helt riktig det som står i artikkelen, siden det kreves samtykke for å sende epostmarkedsføring etter markedsføringsloven, og ikke kun for behandlingen av personopplysninger. Du kan derfor ikke sende epostmarkedsføring etter andre grunnlag enn samtykke (etter markedsføringsloven): https://www.linkedin.com/pulse/nyhetsbrev-e-postmarkedsf%C3%B8ring-samtykker-og-gdpr-jan-sandtr%C3%B8/.

Lenke til kommentar

Blir ikke helt riktig det som står i artikkelen, siden det kreves samtykke for å sende epostmarkedsføring etter markedsføringsloven, og ikke kun for behandlingen av personopplysninger. Du kan derfor ikke sende epostmarkedsføring etter andre grunnlag enn samtykke (etter markedsføringsloven): https://www.linkedin.com/pulse/nyhetsbrev-e-postmarkedsf%C3%B8ring-samtykker-og-gdpr-jan-sandtr%C3%B8/.

 

Hei - takk for tilbakemelding og lenke til en svært interessant artikkel.

 

Denne artikkelen handler om bedrifter som vil fornye samtykkene til behandling av persondata generelt, ikke bare for å fortsette å sende epostmarkedsføring. Hvilken del av artikkelen er det du reagerer på?

Lenke til kommentar

Den delen av artikkelen som går på at det er ulovlig viser til den engelske markedsføringsloven, og dette er bakgrunnen for de fleste eposter som blir sendt ut nå. Årsaken til at det sendes ut eposter er ikke for å få samtykke til behandling av personopplysninger generelt, men for å få samtykke til å fortsette å sende epostmarkedsføring. De færreste vil innhente samtykke for behandling ved å sende ut epost til sine kunder og andre (håper jeg). Dette var ikke helt presist i NTB-artikkelen som ligger til grunn for artikkelen over, så det er ikke Digis journalists sin feil (selv om det skulle kanskje vært oppdaget :-). Men det kunne vært henvist til norske lover og uttalelse fra norsk jurist eller advokat, som ville gjort artikkelen langt mer interessant for norske lesere. Det er også en lovlig åpning for utsendelse dersom du har samtykke som er dekkende etter markedsføringsloven, men som ikke er dekkende etter GDPR kan du be om samtykke frem til GDPR trer i kraft i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et kjapt søk etter "gdpr" i Gmail viser litt over 50 eposter tilsendt siste ukene. Litt ironisk at dette som jeg antar skal minke mengde spam/nyhetsbrev har ført til uvanlig mye epost.

 

 

Det er på ingen måte hensikten med det nye GDPR-regelverket, nei.

 

 

Nei, ser jeg ikke har satt meg godt nok inn i hva GDPR innebærer. Skummet kort gjennom det i grove trekk nå.

Lenke til kommentar

E-postadressen min har kommet på avveie, og nå får jeg SPAM fra en haug med såkalte finansselskaper som vil pådytte meg enormt dyre kredittlån.

Avsenderen er alltid en fake e-postadresse. jeg har kontaktet flere av firmaene og bedt dem slette all info om meg og bekrefte tilbake at det er gjort, men ingen av bandittselskapene svarer. Derfor har jeg begynt å melde dem til forbrukerrådet, men om det hjelper, gjenstår å se.

Jeg fatter ikke at disse selskapene får lov å holde på som de gjør. De burde tvansgsavvikles og ledelsen og styret burde få saftige bøter.

Lenke til kommentar

Hvis man har gmail, kan man legge til en pluss, og så noe unikt bak hver adresse man registrer seg med. På den måten får man vite hvor adressen har kommet på avveie fra.

 

F.eks. [email protected] når man registrerer seg på diskusjon.no. Om man får spam til denne adressen, vet man at lekkasjen er fra diskusjon.no. Man kan dessuten sette opp et filter på denne mottakeradressen, og kjøre alt som kommer til den direkte i søpla.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

E-postadressen min har kommet på avveie, og nå får jeg SPAM fra en haug med såkalte finansselskaper som vil pådytte meg enormt dyre kredittlån.

Avsenderen er alltid en fake e-postadresse. jeg har kontaktet flere av firmaene og bedt dem slette all info om meg og bekrefte tilbake at det er gjort, men ingen av bandittselskapene svarer. Derfor har jeg begynt å melde dem til forbrukerrådet, men om det hjelper, gjenstår å se.

Jeg fatter ikke at disse selskapene får lov å holde på som de gjør. De burde tvansgsavvikles og ledelsen og styret burde få saftige bøter.

 

 

Aldri svar på spam. Ikke klikk på noe i dem, og aller helst ikke åpne dem en gang. Still inn epostklienten din til ikke å laste eksterne bilder og ressurser i epost du åpner, ellers får spammerne bekreftet at det faktisk sitter et menneske og leser epost på den adressen og da blir den med ett mye mer verdifull.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man har gmail, kan man legge til en pluss, og så noe unikt bak hver adresse man registrer seg med. På den måten får man vite hvor adressen har kommet på avveie fra.

 

F.eks. [email protected] når man registrerer seg på diskusjon.no. Om man får spam til denne adressen, vet man at lekkasjen er fra diskusjon.no. Man kan dessuten sette opp et filter på denne mottakeradressen, og kjøre alt som kommer til den direkte i søpla.

 

Denne metoden har jeg til dels nyttet av praktiske årsaker, men den er jo såpass velkjent at man skulle tro denne delen av en gmail-adresse enkelt strippes i større spamdatabaser før utsendelse? 

 

Uansett bedre enn ingenting.. :) 

Lenke til kommentar

 

Hvis man har gmail, kan man legge til en pluss, og så noe unikt bak hver adresse man registrer seg med. På den måten får man vite hvor adressen har kommet på avveie fra.

 

F.eks. [email protected] når man registrerer seg på diskusjon.no. Om man får spam til denne adressen, vet man at lekkasjen er fra diskusjon.no. Man kan dessuten sette opp et filter på denne mottakeradressen, og kjøre alt som kommer til den direkte i søpla.

 

Denne metoden har jeg til dels nyttet av praktiske årsaker, men den er jo såpass velkjent at man skulle tro denne delen av en gmail-adresse enkelt strippes i større spamdatabaser før utsendelse? 

 

Uansett bedre enn ingenting.. :)

 

 

Samt at du forteller spammere hvilken tjeneste de kan forsøke å hakke passordet hos, her altså gmail.com og diskusjon.no med [email protected] / [email protected] som brukernavn.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

E-postadressen min har kommet på avveie, og nå får jeg SPAM fra en haug med såkalte finansselskaper som vil pådytte meg enormt dyre kredittlån.

Avsenderen er alltid en fake e-postadresse. jeg har kontaktet flere av firmaene og bedt dem slette all info om meg og bekrefte tilbake at det er gjort, men ingen av bandittselskapene svarer. Derfor har jeg begynt å melde dem til forbrukerrådet, men om det hjelper, gjenstår å se.

Jeg fatter ikke at disse selskapene får lov å holde på som de gjør. De burde tvansgsavvikles og ledelsen og styret burde få saftige bøter.

 

 

Aldri svar på spam. Ikke klikk på noe i dem, og aller helst ikke åpne dem en gang. Still inn epostklienten din til ikke å laste eksterne bilder og ressurser i epost du åpner, ellers får spammerne bekreftet at det faktisk sitter et menneske og leser epost på den adressen og da blir den med ett mye mer verdifull.

 

 

Jeg er helt enig. Men hva gjør man når andre som har e-postadressen i sin kontaktliste og disse ikke vet å beherske seg?

Offentlige etater har gang på gang sendt ut massemail der alle mottakerne listes opp, istedenfor å legge dem inn som blindkopier. Selv etter varsling blir ikke dette tatt tak i.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. Men hva gjør man når andre som har e-postadressen i sin kontaktliste og disse ikke vet å beherske seg?

Offentlige etater har gang på gang sendt ut massemail der alle mottakerne listes opp, istedenfor å legge dem inn som blindkopier. Selv etter varsling blir ikke dette tatt tak i.

 

 

 

I sånne tilfeller er det ikke så mye du kan gjøre i din ende. Da må du velge om du vil blokkere avsender (noe som vel kan være dumt om det er en offentlig etat) eller bare leve med å måtte sortere ut det nyttige fra det unyttige.

 

Samme med masseutsendelse med mottakerne på kopi i stedet for blindkopi: du kan varsle, og det er alt du kan gjøre med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...