Gå til innhold

Norrøne symboler og rasisme/høyreekstremisme


Anbefalte innlegg

Hei! I slutten av neste måned skal jeg til Danmark for å fortsette på tatoveringen min jeg begynte på i fjor sommer. Hvorfor dra helt til Danmark bla bla, ja jeg har fått spørsmålet før. Fordi jeg fant en artist der jeg virkelig likte stilen til, og jeg synes det er verdt de ekstra utgiftene. 

 

Anyhow, temaet i tatoveringen min er norrøn mytologi. Jeg har allerede en vegviisir på underarmen, samt et portrett og noe mer. Men nå skal andre siden av underarmen fylles, og jeg har veldig lyst på en valknut på albuen, eller et såkalt 'Odins horn'. Mistenker at disse to er litt samme greia, selv om meningen bak valknuten fortsatt diskuteres. 

 

Men så er det dette med at slike symbol har blitt misbrukt av høyreekstreme.. Såpass misbrukt at solkorset i dag er umiddelbart assosiert med nazisme. Solkorset har jeg riktignok ikke tenkt å tatovere, det var bare for å bruke som eksempel ifbm. "angsten" for å bli oppfattet som nynazist, rasist osv. Hvilket jeg på ingen måte er. Jeg synes det er leit at man skal være redd for å bruke disse gamle symbolene. 

 

Er det noen som har peiling på hvilke symboler som er å anse som "trygge" og hvilke jeg absolutt burde holde meg unna? Dere kan spare dere for kommentarer om at tatoveringer er noe man kommer til å angre på osv :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drit i det som er trygt! Så lenge du vet hvorfor nettopp det valget, jo mer heder til deg.  

 

Klart det er grenser. Et hakekors er vel litt for mye - kanskje. 

Buddhistene legger en annen betydning i symbolet.

Likeledes Oslo Lysverker, som valgte å beholde smijernsporten bestående av hakekors i Sommerogata.  

Endret av ChiaroScuro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var nylig oppe for diskusjon med tanke draktene til alpinlandslaget.

Alpinlandslagets offisielle plagg prydes av nazi-symbolder

 

Jeg har veldig sans for argumentasjonen om å ta det norrøne tilbake, det er vår kulturarv som har blitt misbrukt til fordel for en politisk ideologi helt uavhengig av alt. Det hadde vært absurd om vi bare skulle oppgi det hele av politisk korrekthet og nå godtatt at våre symboler betyr noe annet enn hva de opprinnelig gjorde. 

 

Jeg har sans for konklusjonen de tok her:

Midthjell sier de har tatt kontakt med Skiforbundet om saken.

– Vi ble enige om at vi ikke bryr oss om det. Nazistene har brukt en rekke runetegn og andre historiske symboler, nordiske helter og til og med de nordiske flaggene. De har ikke eierskap til historiske symboler knyttet opp mot Norge. Vi har brukt disse flere ganger tidligere uten at noen har reagert, sier hun."

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er også tilhengjarar av å ikkje tenke så mykje på korleis andre har misbrukt symbola tidlegare.

 

Men hadde eg vært deg så ville eg tenkt nøye over heilheita. Dersom du kun tatovere misbrukte symbol så kan du stå i fare for å få nynazistiske kommentarar, men dersom du også har med andre norrøne symbol så får du ei heilt anna heilheit.

 

Tatovere du kun tyr-runen på brystet så kan nok folk få nazist assosiasjonar, men bruker du også andre runer så vil inntrykket bli klart meir norrønt.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har lagt ved et bilde av det jeg allerede har tatovert på armen min. Aldri satt meg helt inn i bildedeling på forumet. 

 

Så ja, jeg tenker vel egentlig at det er safe å føye et symbol og kanskje en rune eller to på andre siden, i tillegg til litt andre ting som foreløpig er hemmelig ;)

post-62602-0-90482400-1527541263_thumb.jpg

Endret av thyes
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Trist at vi fortsatt må drive med denazifisering på denne måten. De prøvde til og med å ta eierskap til julen. Det skulle henges nazi-swastika på toppen, og jernkors ellers på treet. Nåde den som hang nazi-swastika på treet! Det var strengt forbudt. Med andre ord: Nazismen var og er sprøyt. Kjør på. ;)

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

Jeg har en valknut i nakken, en dagaz rune på halsen, og en stor Ansuz rune på siden av  hodet mitt, for å nevne de som er synlige.  Får ikke noe særlig reaksjoner utenom Ansuz runa som jeg tipper folk forundrer seg litt over med tanke på at den ligner litt på Tyrsruna, som blir brukt av Nordfront som sitt symbol. Men det er fortsatt de færreste som bryr seg.

 

Jeg tenker at det er viktig å  bevise for folk at dette er ikke nazistiske symboler. Hadde du bodd i USA hadde det vært en litt annerledes sak, der brukes norrøne symboler nesten ekslusivt i nynazistiske sammmenhenger. Men om du vil være på den sikre siden, unngå Odal runa ettersom den ble flittig brukt hos nazistene  og symboliserer nasjonalarv blant annet, samt Tyrsruna. Det kommer dog ikke til å hindre meg personlig om jeg ønsker å ta det i bruk ettersom Åsatru og hvordan det anser symboler er av en svært privat og personlig karakter.

Endret av Detta
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk! Det er et portrett av en valkyrie, og en Vegvisiir.

 

Det er ikke viktig for meg å bli oppfattet som dette, jeg har bare en forkjærlighet til det norrøne. Og det er mer logisk for meg som nordmann å tatovere noe slikt enn feks drager, koifisker etc. Sier ikke at det er galt å ha det heller, hver sin smak ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Coffeetime: Hvordan utleder du at TS mener det er "så viktig å oppfattes som norrøn/viking/åsatruer/hedning"?

 

Jeg utleder ikke det, jeg bare tror at de som tattoverer seg ønsker å kommunisere hvem de er til andre, og hvis man da tattoverer norrøne symboler så ønsker man å fremstå som viking/norrøn/etc. Men jeg kan selvsagt ikke bevise det. Det er veldig mye man sier til andre man ikke kan bevise, tro det eller ei.

Lenke til kommentar

Dette var nylig oppe for diskusjon med tanke draktene til alpinlandslaget.

Alpinlandslagets offisielle plagg prydes av nazi-symbolder

 

Jeg har veldig sans for argumentasjonen om å ta det norrøne tilbake, det er vår kulturarv som har blitt misbrukt til fordel for en politisk ideologi helt uavhengig av alt. Det hadde vært absurd om vi bare skulle oppgi det hele av politisk korrekthet og nå godtatt at våre symboler betyr noe annet enn hva de opprinnelig gjorde. 

 

Jeg har sans for konklusjonen de tok her:

Midthjell sier de har tatt kontakt med Skiforbundet om saken.

– Vi ble enige om at vi ikke bryr oss om det. Nazistene har brukt en rekke runetegn og andre historiske symboler, nordiske helter og til og med de nordiske flaggene. De har ikke eierskap til historiske symboler knyttet opp mot Norge. Vi har brukt disse flere ganger tidligere uten at noen har reagert, sier hun."

Eventuelt kunne det vært en idé for nazistene å hedre NRK, Rødt, argumentere for åpne grenser, og tatt i bruk nikab, så hadde vi kanskje blitt kvitt all den dritten også.

 

For det er sånn det funker, ikke sant? Alt nazistene tar i blir gift? :)

Lenke til kommentar

 

Dette var nylig oppe for diskusjon med tanke draktene til alpinlandslaget.

Alpinlandslagets offisielle plagg prydes av nazi-symbolder

 

Jeg har veldig sans for argumentasjonen om å ta det norrøne tilbake, det er vår kulturarv som har blitt misbrukt til fordel for en politisk ideologi helt uavhengig av alt. Det hadde vært absurd om vi bare skulle oppgi det hele av politisk korrekthet og nå godtatt at våre symboler betyr noe annet enn hva de opprinnelig gjorde. 

 

Jeg har sans for konklusjonen de tok her:

Midthjell sier de har tatt kontakt med Skiforbundet om saken.

– Vi ble enige om at vi ikke bryr oss om det. Nazistene har brukt en rekke runetegn og andre historiske symboler, nordiske helter og til og med de nordiske flaggene. De har ikke eierskap til historiske symboler knyttet opp mot Norge. Vi har brukt disse flere ganger tidligere uten at noen har reagert, sier hun."

Eventuelt kunne det vært en idé for nazistene å hedre NRK, Rødt, argumentere for åpne grenser, og tatt i bruk nikab, så hadde vi kanskje blitt kvitt all den dritten også.

 

For det er sånn det funker, ikke sant? Alt nazistene tar i blir gift? :)

 

 

Om målet ditt her var å stå fram som en med lett forkjærlighet til nazismen så klarte du det fint.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...