Gå til innhold

Kjøpe inn mobil til enkeltpersonforetak


Anbefalte innlegg

Kanskje det finnes noen her som har greie på denne biten.

 

Jeg må kjøpe inn et par telefoner til enkeltpersonforetaket. Tidligere har det vært best å kjøpe ut hele telefonen med en gang for å kunne skrive av hele kjøpesummen i regnskapet. Kjøpte man telefon til 1 krone og betalte ned abonnement hver måned ville man kun ha mulighet til å skrive av den delen som utgjør næring ved bruk av telefonen.

 

Men, nå er jo dette med rentefri nedbetaling blitt det nye store, noe som holder abonnementet utenfor.

 

Hvordan blir dette med mobiler og datamaskiner som kjøpes på rentefri nedbetaling? Da er det altså ikke et abonnement inne i bildet, og i mitt hode tenker jeg at det å kjøpe inn på avbetaling kan sammenlignes med å betale ut hele telefonen der og da. - og dermed kan man føre hvert eneste avdrag på kjøpet i sin helhet i regnskapet.

 

- eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke problemet enten du betaler alt med en gang, betaler deler over et fordyret abonnement eller har nedbetalingsplan. Uansett så er det kostnader i forbindelse med virksomheten og du kan føre dette som kostnader tror jeg. Eneste er at å betale alt med en gang er lettest regnskapsmessig, men du slipper vel ikke unna å føre abonnementskostnader der heller?

 

Eller tenker jeg feil siden det er snakk om enkeltmannsforetak?

Lenke til kommentar

Du får kun fradrag for kjøp av mobiltelefon som driftsmiddel dersom mobiltelefonen hovedsaklig er til bruk i næringsvirksomheten (>50 % av bruken). Er dette vilkåret oppfylt får du fradrag uavhengig av hvordan du betaler for telefonen - å betale alt på en gang eller månedlig får ikke noe å si for fradragsretten.

 

Dersom du velger et dyrere abonnement for å få billigere telefon må abonnementskostnadene følge skattereglene for EK-tjenester. Det er kun det som på fakturaen identifiseres som nedbetaling av mobiltelefon som kan kostnadsføres som anskaffelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du får kun fradrag for kjøp av mobiltelefon som driftsmiddel dersom mobiltelefonen hovedsaklig er til bruk i næringsvirksomheten (>50 % av bruken).

Gjelder dette for alle typer firmaer eller er det spesielt for enk? Veldig mange steder får man jo gratis telefon hvor så godt som all bruken er privat. Skal den da skattes av som lønn?

Lenke til kommentar

Dette er en særproblemstilling for ENK, fordi i et ENK er det ikke noe skattemessig skille mellom innehavers eiendeler og virksomhetens eiendeler. Man må da skille basert på bruk.

 

I et aksjeselskap regnes bruk av aksjeselskapets driftsmidler privat ikke som skattepliktig privat bruk så lenge man har et tjenestlig behov for driftsmidlene. Daglig leder har tjenestlig behov for en mobiltelefon, men ikke en heftig gaming rig i kjellerstua.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Min erfaring tilsier at det aller meste er enklere for et AS enn et ENK når det kommer til regnskap.

Hovedårsaken til det er at et AS er en egen juridisk enhet, mens et ENK er samme juridiske enhet som innehaveren, og dermed får et ENK plutselig i bøtter og spann med regler om hva som kan og ikke kan utgiftsføres. Et AS er en egen juridisk enhet, og i teorien kan vel det aller meste utgiftsføres, attpåtil en gaming-rig i kjellerstua - vel, all den tid det selvsagt er relevant for et eller annet oppdrag i virksomheten som skaper en inntekt.

Et AS hva gjelder utgifter til telefon og internett? Kjør på, ta alt med. I et ENK må man dele alt opp i private deler og biten som er brukt i næring.

For mitt vedkommende har jeg et ENK og kjører budbil. Mottakerne av varene er alt fra bedrifter til 90år gamle damer. Det siste jeg vil er at en dame på 85 skal ringe meg kl 08:30 Søndag morgen for å gratulere Erik med dagen. - Fordi jeg ringte vedkommende for å informere om en levering kvelden før da hun ikke var hjemme og hun ikke tok telefonen når jeg ringte. I et ENK kunne det jo selvsagt hende at jeg fant på å sende en sms til min kjære en dag, fra den samme telefonen, for å fortelle at jeg er litt forsinket og dermed kan jeg ikke kjøre på med alle utgiftene til dette mobilabonnementet i regnskapet. I et AS? Kjør på, det gjør ikke noe, for slikt skjer jo aldri i et AS, at en ansatt sender en sms til sin kjære om at vedkommende er 30 minutter forsinket. Sånn sett er det negativt at det skal være så vanskelig for myndighetene å forstå at en mobitelefon i et ENK faktisk kun brukes til næringen, på lik linje som i et AS.

 

Men - Ansatte i et AS skal vel skatte av den private bruken av en telefon levert fra AS'et, selv om det vel sjelden skjer i praksis...?

Jeg synes hvertfall det er enklere å forholde seg til regnskap i AS enn ENK mtp reglene rundt hva som kan utgiftsføres og ikke, selv om hovedregelen for begge to er at det som er relevant for selskapets drift kan utgiftsføres.

Tusen takk for svar i tråden «krikkert». Alltid greit å forhøre seg litt før en handling finner sted når man er litt usikker. :-)

Endret av HamburgerDish
Lenke til kommentar

Vel... Kjøper du gaming-riggen for ENK-penger må du føre den som et privatuttak i stedet for et fradrag. Kjøper du den for AS-penger vil bruken av den måtte føres som lønn (med arbeidsgiveravgift) eller utbytte (med styrebehandling og GF-vedtak).

 

Hva gjelder EK-tjenester beskattes arbeidstakere i AS og innehaver av ENK likt. Arbeidstaker skal beskattes av en lønnsmessig fordel på 4392,- kr (privatbruksfordel), og ENK får en kostnadsreduksjon på 4392,- kr. Enklere i ENK, strengt tatt. Reglene for å slippe privatbruksfordelen er også like - du må sannsynliggjøre at den ikke brukes privat.

 

Det er ikke bare å "kjøre på" i aksjeselskapet - da kommer du etterhvert til å få et ublidt møte med en skatterevisor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva gjelder gaming riggen i kjellerstua ville det vært helt korrekt å måtte den nok i et enk blitt betalt med kroner som taes ut med et personlig uttak, attpåtil om den skulle vært brukt i næring kun 1 gang for å skape inntekt på et oppdrag som krever den riggen, men, dersom riggen på et eller annet vis i et AS på et eneste oppdrag kunne skapt en inntekt, så ser jeg ikke at det skal være nødvendig å ta ut lønn eller utbytte for å gå til innkjøp, dette vil jo være et driftsmiddel av et eller annet slag, til tross for at det kun var dette ene oppdraget som krevde riggen i utgangspunktet.

 

Den enkle regelen, er ikke den at dersom utgiften bidrar til å skape inntekt, så kan den utgiftsføres?

 

Jeg mente ikke kjøre på slik du oppfattet det. Jeg mente kjøre på i den forstand at dersom utgiften i et as bidrar til å skape en inntekt, så er det bare til å kjøre på. Og der er forskjellen på enk og as, at selv om de kjøpte varene i ett eneste oppdrag i et enk skaper en inntekt, så kan man ikke utgiftsføre det, for tenk om Nils skulle finne på å fyre opp maskineriet og sende en epost til tante om at han ikke kommer i 50 årsdagen.

 

Jeg høres kanskje grinete ut, men det er fordi jeg synes reglene rundt enk er litt i overkant tussete innimellom. Løsningen er selvsagt å etablere et as, men jeg synes det er synd man skal måtte gjøre det pga relativt tussete regler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...