Gå til innhold

TEST: Nokia 7 Plus


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

 

For å svare meg selv så ser det ut til at den støtter 4G-tale (står i en annen tråd her på forumet) men det står ikke noe om den støtter Wifi-tale. Videre har den heller ikke varsellys, og da faller den rett igjennom i mine kjøpskriterier. Egenlig er det overraskende mange telefoner som ikke har varsellys om dagen...

Har sett både og angående VoIP, så det aner ikke jeg heller. Har det på min nåværende telefon og liker det ikke, lyden blir dårligere. Nokia har ikke varsel-LED, men har Glance-skjerm, slik at du bare løfter telefonen opp så ser du varsler etc. Jeg våkner lett av lys som blinker, så at den ikke har LED er en fordel for meg, men jeg vet mange som ikke kunne tenke seg å ikke ha dette.

 

Min erfaring med Wifi-tale er at det er knallbra, og jeg synes lyden er bedre når jeg ringer på tvers av nettene, Telenor-Telia. Brukes også heftig når jeg er hos en kompis som ikke har særlig god dekning innendørs. LED varsellys kan man jo skru av på de fleste telefoner så det behøver ikke være plagsomt ;)

 

Min forrige telefon manglet varsellys men hadde on-screen display, det ble likevel et stort savn...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha klådd bittelitt på en slik en synes jeg den var dørgende kjedelig. Menyene er helt renset og jeg liker godt finurlige løsninger laget av selskapene selv.

 

Den er stock android ja, dette kan for mange være dørgende kjedelig - og da er nok ikke en stock android telefon noe for dem. Det finnes plenty av merker med forskjellige løsninger, som er en fordel, alle bør kunne finne noe de trives med selv. Hardwaremessig er jo telefoner svært like om dagen, er kun software og pris som skiller mye av tiden.

 

For mange (inkludert meg selv) er stock android en fordel da det er minimalt med unødvendig programvare installert og jeg kan heller legge inn annen launcher om jeg selv ønsker det.

Endret av OC-Freak
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Launcher? Er det f.eks. Google Play du snakker om da?

 

Launcher er på en måte en annen startskjerm. Samsung bruker TouchWiz. En av fordelen med Android kontra iOS er at mesteparten kan man endre på selv. Noen gode launchere er foreksempel Microsoft Launcher og Nova Launcher. Personlig bruker jeg Smart Lancher 5. Et kjapt søk på "Lancher" på Google play og APKmirror gir deg flere launchere en de jeg har nevnt.

Edit:ser at OC-freak var før meg gitt.

Endret av KanonEOS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Launcher? Er det f.eks. Google Play du snakker om da?

Launcher er på en måte en annen startskjerm. Samsung bruker TouchWiz. En av fordelen med Android kontra iOS er at mesteparten kan man endre på selv. Noen gode launchere er foreksempel Microsoft Launcher og Nova Launcher. Personlig bruker jeg Smart Lancher 5. Et kjapt søk på "Lancher" på Google play og APKmirror gir deg flere launchere en de jeg har nevnt.

Edit:ser at OC-freak var før meg gitt.

 

Siden jeg er "flyktning" fra Microsoft Phone, har jeg tenkt å prøve meg med launcheren SquareHome 2 med Whicons. 

Lenke til kommentar

Er muligens en nyere CPU/APU på OnePlus 6, men det er ikke så store forskjeller heller vel?

 

 

Er en del mere juice i 845 prosessoren i Oneplus 6 vs 660 som står i denne nokiaen.

 

Vises godt i feks Antutu, hvor Nokiaen får en ca 142 tusen poeng og OnePlus ca 275 tusen.

 

Heldigvis er stock Android ganske lettkjørt så det fungerer nok temmelig bra på den svakere prosessoren og.

Lenke til kommentar

Ny-mobilinnkjøp er alltid en kinkig greie. På mange måter så har mobiltelefonleverandørene hvilt litt for lenge på laurbærene, hva angår RAM og lagring spesiellt. Dette er jo noe man raskt merker etter en liten stunds bruk på litt eldre budsjettmobiler. Har en god budsjettmobil selv som har tjent meg godt, men den har alltid stått i fare for å bli overoppfylt. Og da snakker man gjerne om at jeg nok er en light-bruker i forhold til mange andre. Men, selvsagt litt lat, som at en gjerne ikke så fort sletter meldinger, foto. Prøver ut noen få apper og sånt.

 

Så spørsmålet er egentlig om kr 4000 brukt på nyinnkjøp, er et riktig innslagspunkt for at en kan henge med som fornøyd bruker i en nye 2-3 år. Jeg betalte en del mindre for min LG Spirit LTE, som suger balle nå i 2018 på lagring og RAM. Til gjengjeld så har denne mobilen tjent meg bra den stunden jeg har hatt den, og relativt feilfritt.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men noenmoen, tror du enheten er forhåndsinnstallert med 8.0?

 

Tror det, husker ikke helt hva som var tilfelle med min. Sånn sett er det ikke feil av Elkjøp å si 8.0. Men det er strengt tatt irrelevant hvilken versjon den er levert med. Det som er relevant er lanseringsdato og hvor lenge det er igjen av de to årene etter lanseringsdato.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg tror den er levert med 8.0

Har opplevd at ved større oppgraderinger kan viktige funksjoner blir borte. Feks. mulighet til å endre fargen på Led-varslingen, mulighet for automatisk av/på ved tidsinnstilling osv.

Lenke til kommentar

Har lillebroren Nokia 6.1 og syns den også er "berre lekker". Men jeg sitter her med en urolig følelse av at det er noe som mangler: Det er svært få muligheter til å tilpasse telefonen i Innstillinger. Tenker på ting som ikonstørrelse, farge på meldingsmerkene, justere antall kolonner med ikoner, legge til funksjoner i nedre funksjonsbanner - eller hva det heter - osv. Er det begrensninger i Android for Nokia, eller er det slik nyeste Android er uten de tilpasningene andre leverandører har?

Lenke til kommentar

Har lillebroren Nokia 6.1 og syns den også er "berre lekker". Men jeg sitter her med en urolig følelse av at det er noe som mangler: Det er svært få muligheter til å tilpasse telefonen i Innstillinger. Tenker på ting som ikonstørrelse, farge på meldingsmerkene, justere antall kolonner med ikoner, legge til funksjoner i nedre funksjonsbanner - eller hva det heter - osv. Er det begrensninger i Android for Nokia, eller er det slik nyeste Android er uten de tilpasningene andre leverandører har?

 

Last ned en alternativ launcher så skal du se alt går så meget bedre. Denne for eksempel: https://play.google.com/store/apps/details?id=is.shortcut

Lenke til kommentar

OnePlus 6 har bedre LTE nedlastningshastighet, men er det verdt mer penger?

 

https://www.gsmarena.com/oneplus_6-9109.php

 

kontra

 

https://www.gsmarena.com/nokia_7_plus-9058.php

 

Med nokia 7 plus kan man selv velge når man vil utvide lagring. Men det kommer jo på en egen disk med de brukerfiendligheter det medfører, spesiellt i android-grensesnittet (micro SD). OnePlus 6 har ingen microSD-muligheter. Er muligens en nyere CPU/APU på OnePlus 6, men det er ikke så store forskjeller heller vel?

 

https://versus.com/en/qualcomm-snapdragon-660-vs-qualcomm-snapdragon-845

 

Nemlig:

 

LTE-A (4CA) Cat16 1024/150 Mbps (1024 er nedlasting på OnePlus 6)

 

vs.

 

LTE-A (2CA) Cat6 300/50 Mbps (50 er opplasting på Nokia 7 Plus)

 

One plus er den beste androidmobilen om man ser bort fra kamera, der er p20 Pro og S9 bedre. Mye bedre CPU og mer ram enn Nokia. Ville sammenlignet kamera før kjøp, vil forvente at one plus har noe bedre kamera enn Nokia. Men bør sjekkes.

Lenke til kommentar

 

Har lillebroren Nokia 6.1 og syns den også er "berre lekker". Men jeg sitter her med en urolig følelse av at det er noe som mangler: Det er svært få muligheter til å tilpasse telefonen i Innstillinger. Tenker på ting som ikonstørrelse, farge på meldingsmerkene, justere antall kolonner med ikoner, legge til funksjoner i nedre funksjonsbanner - eller hva det heter - osv. Er det begrensninger i Android for Nokia, eller er det slik nyeste Android er uten de tilpasningene andre leverandører har?

Last ned en alternativ launcher så skal du se alt går så meget bedre. Denne for eksempel: https://play.google.com/store/apps/details?id=is.shortcut

 

En slik annen launcher, vil det si at den legger inn helt andre funksjoner og utseende på alt? 

F.eks synes jeg "kontakter" i Nokia 7 plus er helt grei og oversiktlig (kommer fra Lumia 930), men jeg skulle ønsket at jeg hadde mulighet til å blokkere en kontakt rett fra kontaktlisten og ikke måtte velge hvert enkelt nummer. Grunnen er at når jeg får uønskede og ukjente numre som er fra telemarketing, salg osv. lagrer jeg nummerene under felles kontakt Søppel og ville ha blokkert selve kontakten og ikke måtte gå gjennom alle numrene..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

 

 

Har lillebroren Nokia 6.1 og syns den også er "berre lekker". Men jeg sitter her med en urolig følelse av at det er noe som mangler: Det er svært få muligheter til å tilpasse telefonen i Innstillinger. Tenker på ting som ikonstørrelse, farge på meldingsmerkene, justere antall kolonner med ikoner, legge til funksjoner i nedre funksjonsbanner - eller hva det heter - osv. Er det begrensninger i Android for Nokia, eller er det slik nyeste Android er uten de tilpasningene andre leverandører har?

Last ned en alternativ launcher så skal du se alt går så meget bedre. Denne for eksempel: https://play.google.com/store/apps/details?id=is.shortcut

 

En slik annen launcher, vil det si at den legger inn helt andre funksjoner og utseende på alt? 

F.eks synes jeg "kontakter" i Nokia 7 plus er helt grei og oversiktlig (kommer fra Lumia 930), men jeg skulle ønsket at jeg hadde mulighet til å blokkere en kontakt rett fra kontaktlisten og ikke måtte velge hvert enkelt nummer. Grunnen er at når jeg får uønskede og ukjente numre som er fra telemarketing, salg osv. lagrer jeg nummerene under felles kontakt Søppel og ville ha blokkert selve kontakten og ikke måtte gå gjennom alle numrene..

 

Det hjelper faktisk å registrere seg mot telemarketing i Brønnøysundregistrene.

I og med at de ringer fra forskjellige nummer hele tiden blir du aldri kvitt dem ved å blokkere nummer.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har lillebroren Nokia 6.1 og syns den også er "berre lekker". Men jeg sitter her med en urolig følelse av at det er noe som mangler: Det er svært få muligheter til å tilpasse telefonen i Innstillinger. Tenker på ting som ikonstørrelse, farge på meldingsmerkene, justere antall kolonner med ikoner, legge til funksjoner i nedre funksjonsbanner - eller hva det heter - osv. Er det begrensninger i Android for Nokia, eller er det slik nyeste Android er uten de tilpasningene andre leverandører har?

Last ned en alternativ launcher så skal du se alt går så meget bedre. Denne for eksempel: https://play.google.com/store/apps/details?id=is.shortcut

 

En slik annen launcher, vil det si at den legger inn helt andre funksjoner og utseende på alt? 

F.eks synes jeg "kontakter" i Nokia 7 plus er helt grei og oversiktlig (kommer fra Lumia 930), men jeg skulle ønsket at jeg hadde mulighet til å blokkere en kontakt rett fra kontaktlisten og ikke måtte velge hvert enkelt nummer. Grunnen er at når jeg får uønskede og ukjente numre som er fra telemarketing, salg osv. lagrer jeg nummerene under felles kontakt Søppel og ville ha blokkert selve kontakten og ikke måtte gå gjennom alle numrene..

 

Det hjelper faktisk å registrere seg mot telemarketing i Brønnøysundregistrene.

I og med at de ringer fra forskjellige nummer hele tiden blir du aldri kvitt dem ved å blokkere nummer.

 

I know, er registrert men enkelte får likevel tak i nummer og ringer fra samme nummer eller liknende flere ganger når man ikke svarer. Tar som regel ikke ukjente numre men sjekker de i etterkant. 

 

Skulle likt å vite hva slike launchere tilfører av muligheter

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har lillebroren Nokia 6.1 og syns den også er "berre lekker". Men jeg sitter her med en urolig følelse av at det er noe som mangler: Det er svært få muligheter til å tilpasse telefonen i Innstillinger. Tenker på ting som ikonstørrelse, farge på meldingsmerkene, justere antall kolonner med ikoner, legge til funksjoner i nedre funksjonsbanner - eller hva det heter - osv. Er det begrensninger i Android for Nokia, eller er det slik nyeste Android er uten de tilpasningene andre leverandører har?

Last ned en alternativ launcher så skal du se alt går så meget bedre. Denne for eksempel: https://play.google.com/store/apps/details?id=is.shortcut

 

En slik annen launcher, vil det si at den legger inn helt andre funksjoner og utseende på alt? 

F.eks synes jeg "kontakter" i Nokia 7 plus er helt grei og oversiktlig (kommer fra Lumia 930), men jeg skulle ønsket at jeg hadde mulighet til å blokkere en kontakt rett fra kontaktlisten og ikke måtte velge hvert enkelt nummer. Grunnen er at når jeg får uønskede og ukjente numre som er fra telemarketing, salg osv. lagrer jeg nummerene under felles kontakt Søppel og ville ha blokkert selve kontakten og ikke måtte gå gjennom alle numrene..

 

Det hjelper faktisk å registrere seg mot telemarketing i Brønnøysundregistrene.

I og med at de ringer fra forskjellige nummer hele tiden blir du aldri kvitt dem ved å blokkere nummer.

 

I know, er registrert men enkelte får likevel tak i nummer og ringer fra samme nummer eller liknende flere ganger når man ikke svarer. Tar som regel ikke ukjente numre men sjekker de i etterkant. 

 

Skulle likt å vite hva slike launchere tilfører av muligheter

Jeg har brukt de fleste launchere på mine telefoner, nå har jeg Adw den legger til endel nye funksjoner som jeg er avhengig av, et eksempel er app menyen, den er suveren med egen faner alt etter hva jeg vil ha i de. Slik at jeg slipper og se gjennom hele app skuffen, Andre launchere kan sortere de etter sist brukt, navn eller med egne oppsett. Launcher er ikke så veldig vanskelig, du må nesten prøve deg fram i google play, begynn de de med flest stemmer og høyest rating, de er som oftest best og mest stabile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vurderte denne selv, virker som en meget bra telefon. Men når den er priset til 4000,- så valgte jeg heller OP6 når den da koster en tusenlapp mer. Nokia skal ha et stort pluss for god batteri levetid og støtte for SD brikke. Hadde den vært nærmere 3000,- så hadde jeg nok valgt denne isteden. "Mid range beast" vs "flagship killer" så ble ikke valget alt for vanskelig. Uansett er den bra priset i forhold til Pixel 2 XL.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...