Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sjenerende å gå til fysioterapeut


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Først kan jeg vell starte med å introdusere meg selv. Jeg er en 17 år gammel gutt, straks 18, som har fått henvisning til fysioterapeut fra fastlegen. Denne fikk jeg riktignok ifjor, altså før det ble åpnet opp for fri-adgang inn til fysioterapien. 

 

Så, som sagt, har jeg fått henvisning til fysioterapi, og har allerede vært der et par ganger. Nå er ikke kroppsbygningen min særlig sterk, så man ser gjerne ribbein osv., om jeg tar av klær. I tillegg, ettersom jeg har røtter fra et sørøst-asiatisk land, har jeg muligens kommet litt tidlig inn i puberteten, sammenlignet med andre på min alder. Det vil si at jeg har litt hår på mage-brystområdet, i tillegg til litt hårvekst i ansiktet. Det er riktignok her problemene ligger, til tross for at jeg som tidligere beskrevet, opplever å ha "synlige" ribbein og en ellers svak kroppsbygning, som gjerne kommer frem om man ser kroppen fra et "nakent" perspektiv.

 

Jeg vegrer meg fra å gå til fysioterapeuten, da jeg naturligvis må ta av meg tøy på overkroppen. I tillegg er fysioterapeuten en kvinne. Nå vet jeg ikke om jeg ville ha følt det samme om terapeuten var en mann, men jeg antar det. Dermed blir jo hår og ikke minst, ribbein synlig. Synes dette er ekstremt sjenerende ovenfor fysioterapeuten.

 

Jeg har jo et behov for å gå til fysioterapeut, og har i lengre tid prøvd å holde meg unna, men skjønner det oftere og oftere, hvor hver dag som går, at jeg faktisk trenger den hjelpen hun bidro med, tidligere.

 

Spørsmålet mitt er dermed om det er "obligatorisk" å måtte ta av seg tøy, for at fysioterapeuten skal få gjort en så god jobb som mulig? Kan jeg evt nekte å ta av meg klær, og hvordan skal jeg gå frem for å gjøre dette, på en nokså naturlig måte? 

 

Tenker fysioterapeuten i det hele tatt på dette? De har riktignok flere pasienter i løpet av dagen.. Nå har også min terapeut barn, om det skulle være av betydning for den psykiske blokkaden jeg opplever.

 

 

Takk!



Anonymous poster hash: 10c8b...3b1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvor fæl du mener du ser ut naken så har det ingenting å si for fysioterapauten. Når det er sagt så er nok dine problemer milevis unna andre folks problemer med kroppen sin, dette er folk som ofte jobber med handikappede, du har ingenting å frykte. Ta av deg skjorta. Tenk på at denne dama har barn selv og du er ikke langt over å være selve barnet selv. Føler du deg ukomfortabel kan du helt sikkert be om mannlig lege, de tar gjerne hensyn til sånt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mennesker av alle slags fasonger til går til fysioterapeut. Damer og menn, gutter og jenter, tynne og tykke, høye og lave, med eller uten hår, ofte også med ulike funksjonshemminger. Som alle andre har du en kropp du må leve med på godt og vondt. Kanskje du ikke er stolt av den, men det er nå engang den du har, og regner med du går til fysioterapi for å få den bedre. Profesjonelle terapeuter kommer i kontakt med mange forskjellige uten at det virker å gå inn på de. Prøv å ikke tenke så mye på det og heller ta det som en utfordring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan selvsagt spørre henne om dette. Bare si at du "egentlig er litt ukomfortabel med å være naken, er det nødvendig, eller kan jeg ha på meg t-skjorta?"

 

Da nekter du riktignok ikke, men det ønsker du kanskje heller ikke, hvis det er nødvendig å ta den av for å hjelpe deg med problemet ditt. Hvis hun sier det er nødvendig, så burde du prøve å gjøre som hun sier, med mindre hun gjør deg ukomfortabel på andre måter.

Lenke til kommentar

Ikke stress. Dette er jobben hennes. Hun ser like lite på kroppen din som en snekker ser på spiker. (I den forstand at hun mest sannsynlig har et profesjonelt forhold til jobben sin).

 

Uansett, stress kan lede til hemoroideplager og det er enda mer pes å vise dem til legen ;)

Lenke til kommentar

Jeg har selv sett ganske mange og ulike kropper i løpet av min yrkeskarriere, og mitt fokus er vel mer på hva jeg kan gjøre av behandling for å gjøre det bedre for den personen å være i kroppen. F.eks.  mer bevegelighet, bedre blodsirkulasjon, mindre smerter. 

 

Men du trenger ikke å være naken.. Jeg går nå og da til fysioterapeut, og behøver ikke å kle av meg. Når jeg har vikariert som fysioterapeut, har heller ingen av mine pasienter vært nakne. Heller ikke når jeg som ergoterapeut har behandlet skulder.  Når jeg gjør  behandling av skulder stikker jeg bare hånda inn mellom klærne (hvis de har løse klær), eller masserer oppå (hvis de ikke har på seg tonnevis med klær). Fysioterapi er mye mer enn massasje, forresten. Man bli ofte instrurert i fysiske øvelser også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor må du kle av deg hos fysioterapeuten? Jeg har vært mange ganger hos fysioterapeuten men har aldri måttet kle av meg. Selvfølgelig kan du nekte dersom fysioterapeuten ber deg ta av klærne. Det er for at legen skal se bedre at man eventuelt tar av seg klærne.

 

 

Uansett så bryr ikke fysioterapeuten seg det minste om hvordan du ser ut. Den eneste som tenker på det er du selv. :) Jeg er selv hårete som en bjørn og hadde også kompleks for dette før. Men etter å ha kledd av meg noen ganger foran andre så forsvant dette.

Lenke til kommentar

Gikk til fysio et par måneder etter en operasjon for noen år tilbake. Hadde da en BMI på fantastiske 16 og var syltynn.

Hadde en kvinnelig fysioterapaut men kunne ikke brydd meg mindre. De ser jo alle slags typer kropper. De syns sikkert det er mer interessant med slanke folk der de i det minste kan se musklene enn de som er større. Tror egentlig ikke de tenker over det i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...