Gå til innhold

Etikk rundt Ramadan


Anbefalte innlegg

 

Ser at det er skrevet litt om arbeid og faste litt lenger oppe.

 

Det er faktisk ikke så uetisk å be muslimer om å ta ferie i løpet av Ramadan. Faktisk er det svært mange som gjør nettopp dette i majoritet-muslimske land. Man drar ned til sin landsby og gjør det til en familieting. Et av poengene er nok at man på en måte vil vise sin nære omgangskrets at man faster.

 

Litt merkelig da at mange muslimer begynner å protestere over dette i Vesten. 

Muslimer protesterer over hva? 

 

At de blir bedt om å ta seg ferie...

 

Hvis du skal utsette deg for noe slikt i løpet av en måned, så bør du egentlig ha vett nok til å ta deg ferie i løpet av den måneden. 

Dette er noe som er naturlig i muslimske land. Burde vært det i f.eks Norge også

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fordeler? Luke ut de svakeste i samfunnet vil nok noen si, men ikke jeg...

 

Du skal ikke faste om du er syk.

De fattigste i Norge er nok også de som gir mest til veldedighet, folk som går på NAV og aldri har hatt penger mellom hendene og ikke deltar i samfunnet ellers, føler seg rike når de får trygd men folk som jobber tjener fra etthundre til mangfoldige hundretusener mer men bruker pengene sine på å opprettholde sin sosiale status og stand. Samme med syke, det er nok mange som faster til tross for at de kan få fritak, fordi de er for pliktoppfyllende.

Lenke til kommentar

Hvis man faster og ønsker å faste til tross for at man ikke føler seg tipp topp er vel den aktuelle personen sitt problem? Nå tviler jeg noe jævlig på at noen som jobbet i ett yrke som feks sjåfør hadde latt det gå for lenge så de begynner å bli uvel, og i følge reglene så SKAL DU IKKE utsette deg selv eller andre for fare med fastingen, så skal de bryte reglene for å følge dem? Henger ikke på greip. 

Når det er sagt så blir du IKKE svak og uvel av fasting i en dag, så brytes fasten når sola går ned og de spiser igjen før solen kommer opp, dette er HELT OK og ikke dumt med tanke på ernæring og alt det der. Vi MÅ ikke spise 40 ganger daglig (trenger egentlig ikke spise daglig engang), skjerp dere folkens. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har du no statistikk over dette, eller er dette dine meninger bare?

Riktig, sett ut klørne med en gang. Dette var ingen kritikk av islam.
Ingen klør, slapp helt av :)

Ok, la meg omformulere spm mitt, hva baserer du dette på? Hvor har du fått din info fra?

Jeg beklager :)

 

Dette er bare basert på folk rundt meg.

Lenke til kommentar

Hvis man faster og ønsker å faste til tross for at man ikke føler seg tipp topp er vel den aktuelle personen sitt problem? Nå tviler jeg noe jævlig på at noen som jobbet i ett yrke som feks sjåfør hadde latt det gå for lenge så de begynner å bli uvel, og i følge reglene så SKAL DU IKKE utsette deg selv eller andre for fare med fastingen, så skal de bryte reglene for å følge dem? Henger ikke på greip. 

 

Når det er sagt så blir du IKKE svak og uvel av fasting i en dag, så brytes fasten når sola går ned og de spiser igjen før solen kommer opp, dette er HELT OK og ikke dumt med tanke på ernæring og alt det der. Vi MÅ ikke spise 40 ganger daglig (trenger egentlig ikke spise daglig engang), skjerp dere folkens. 

 

18 timer pr. døgn en måned slik som det er nå uten å drikke, forstår ikke jeg hvordan noen kan klare. Men så er jeg heller ikke muslim. Å spise 40 ganger daglig var nå en gedigen overdrivelse. Ellers er jeg enig i at man forsåvidt ikke trenger å spise mat hver dag heller. Jeg lever godt på litt frukt, druer, plommer etc. og vann, har dårlig matlyst i varmen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En smule drøyt å be oss om å skjerpe oss. Det er mange evighetsdebatter på "akademisk nivå" om stort og smått her, men dette er ikke en av dem (for min del i alle fall). Syntes det fortjente en liten holmgang.
 
Hvis en skal bli pilot f.eks., så mener jeg det burde være et strengt krav om å holde seg så pigg som mulig. Nok væske, elektrolytter, hele pakken. Sikkerheten til passasjerene skal komme først.
 
Leser litt om dette og ser det overlates til den enkelte pilot å bare ta det på gefylen og informere annenpiloten hvis han/hun ønsker osv. Det burde være et flatt forbud om å faste når det er så mye som står på spill i jobbsammenheng. Nå har jeg riktignok ikke sittet her og lest i retningslinjene til hvert flyselskap, men skriver hva jeg mener nå.
 
Det er nok en bra tanke bak fastingen. Men er som sagt skeptisk til dette i en del jobbsammenhenger, ikke alle. Høres ut som en fin aktivitet å ta dette i en ferie sammen med familien ja.

 

 

(trenger egentlig ikke spise daglig engang)

 

Hehe. Det er mye som går, men betyr ikke at det er til å anbefale for det om. Ser at dette kan virke fristende hvis en prøver å gå ned i vekt. Andre prøver å gå opp i vekt, tror ikke det er å anbefale for dem. :)

Endret av Istapp
Lenke til kommentar

En smule drøyt å be oss om å skjerpe oss. Det er mange evighetsdebatter på "akademisk nivå" om stort og smått her, men dette er ikke en av dem (for min del i alle fall). Syntes det fortjente en liten holmgang.

 

Hvis en skal bli pilot f.eks., så mener jeg det burde være et strengt krav om å holde seg så pigg som mulig. Nok væske, elektrolytter, hele pakken. Sikkerheten til passasjerene skal komme først.

 

Leser litt om dette og ser det overlates til den enkelte pilot å bare ta det på gefylen og informere annenpiloten hvis han/hun ønsker osv. Det burde være et flatt forbud om å faste når det er så mye som står på spill i jobbsammenheng. Nå har jeg riktignok ikke sittet her og lest i retningslinjene til hvert flyselskap, men skriver hva jeg mener nå.

 

Det er nok en bra tanke bak fastingen. Men er som sagt skeptisk til dette i en del jobbsammenhenger, ikke alle. Høres ut som en fin aktivitet å ta dette i en ferie sammen med familien ja.

 

 

 

(trenger egentlig ikke spise daglig engang)

 

 

Hehe. Det er mye som går, men betyr ikke at det er til å anbefale for det om. Ser at dette kan virke fristende hvis en prøver å gå ned i vekt. Andre prøver å gå opp i vekt, tror ikke det er å anbefale for dem. :)

 

Nå tviler jeg på at piloter ikke klarer å vurdere om de selv er i stand til å fly, og er de ikke det, kan de melde seg «unfit for flight», eller rett og slett ikke faste, heller ta det igjen på vinteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En smule drøyt å be oss om å skjerpe oss. Det er mange evighetsdebatter på "akademisk nivå" om stort og smått her, men dette er ikke en av dem (for min del i alle fall). Syntes det fortjente en liten holmgang.
 
Hvis en skal bli pilot f.eks., så mener jeg det burde være et strengt krav om å holde seg så pigg som mulig. Nok væske, elektrolytter, hele pakken. Sikkerheten til passasjerene skal komme først.
 
Leser litt om dette og ser det overlates til den enkelte pilot å bare ta det på gefylen og informere annenpiloten hvis han/hun ønsker osv. Det burde være et flatt forbud om å faste når det er så mye som står på spill i jobbsammenheng. Nå har jeg riktignok ikke sittet her og lest i retningslinjene til hvert flyselskap, men skriver hva jeg mener nå.
 
Det er nok en bra tanke bak fastingen. Men er som sagt skeptisk til dette i en del jobbsammenhenger, ikke alle. Høres ut som en fin aktivitet å ta dette i en ferie sammen med familien ja.

 

 

(trenger egentlig ikke spise daglig engang)

 

Hehe. Det er mye som går, men betyr ikke at det er til å anbefale for det om. Ser at dette kan virke fristende hvis en prøver å gå ned i vekt. Andre prøver å gå opp i vekt, tror ikke det er å anbefale for dem. :)

 

Mange virker å ha tankegangen om at man må spise konstant, og ja, da syns jeg de burde skjerpe seg, for i bunn og grunn så trenger vi egentlig ikke det.  

 

Fasting er ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt selv om det kan funke bra for det, er mange andre helsefordeler ved det, folk bulker faktisk opp så de kan gå på en lang fast. 

 

Hva som anbefales for de som skal opp i vekt er irrelevant for saken. Bulk opp og gjør deg klar til ramadan da?

 

Edit: De spiser fortsatt før sola går opp og etter solen har gått ned. Må du opp i vekt så spis riktig type mat da? Det er ikke slik at du skal sulte deg selv, bare gå sulten mens sola er oppe.

 

Og nei, du sulter ikke etter en dag. De aller fleste av oss som bor i norge vet ikke hva ordentlig sult engang er.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

 

 

En smule drøyt å be oss om å skjerpe oss. Det er mange evighetsdebatter på "akademisk nivå" om stort og smått her, men dette er ikke en av dem (for min del i alle fall). Syntes det fortjente en liten holmgang.
 
Hvis en skal bli pilot f.eks., så mener jeg det burde være et strengt krav om å holde seg så pigg som mulig. Nok væske, elektrolytter, hele pakken. Sikkerheten til passasjerene skal komme først.
 
Leser litt om dette og ser det overlates til den enkelte pilot å bare ta det på gefylen og informere annenpiloten hvis han/hun ønsker osv. Det burde være et flatt forbud om å faste når det er så mye som står på spill i jobbsammenheng. Nå har jeg riktignok ikke sittet her og lest i retningslinjene til hvert flyselskap, men skriver hva jeg mener nå.
 
Det er nok en bra tanke bak fastingen. Men er som sagt skeptisk til dette i en del jobbsammenhenger, ikke alle. Høres ut som en fin aktivitet å ta dette i en ferie sammen med familien ja.

 

 

(trenger egentlig ikke spise daglig engang)

 

Hehe. Det er mye som går, men betyr ikke at det er til å anbefale for det om. Ser at dette kan virke fristende hvis en prøver å gå ned i vekt. Andre prøver å gå opp i vekt, tror ikke det er å anbefale for dem. :)

 

Mange virker å ha tankegangen om at man må spise konstant, og ja, da syns jeg de burde skjerpe seg, for i bunn og grunn så trenger vi egentlig ikke det.  

 

Fasting er ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt selv om det kan funke bra for det, er mange andre helsefordeler ved det, folk bulker faktisk opp så de kan gå på en lang fast. 

 

Hva som anbefales for de som skal opp i vekt er irrelevant for saken. Bulk opp og gjør deg klar til ramadan da?

 

Edit: De spiser fortsatt før sola går opp og etter solen har gått ned. Må du opp i vekt så spis riktig type mat da? Det er ikke slik at du skal sulte deg selv, bare gå sulten mens sola er oppe.

 

Og nei, du sulter ikke etter en dag. De aller fleste av oss som bor i norge vet ikke hva ordentlig sult engang er.

 

 

Sitter man på kontor eller lignende så går det vel greit å hoppe over et måltid eller to i løpet av dagen.

 

Men jobber du med krevende fysisk arbeid funger det veldig dårlig. Hvis du i tillegg jobber et sted med farlige omgivelser, typisk byggebransjen, høyder, elektrisitet osv, er det jo direkte uforsvarlig å utsette seg for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo et stort problem om man ikke drikker vann en gang. Det går jo utover konsentrasjonsevnen noe ekstremt. Jeg har selv vært dum nok til å gå en hel 16 timers vakt uten særlig mat og drikke før, og det påvirket konsentrasjonsevnen tydelig.

 

Jeg vet at det er mange helsearbeidere som faster, og hvis de tør å sette andre i fare er jeg sikker på at bussjåfører og piloter også gjør det.

Men det er selvsagt ikke noe bedre med alle som jobber etter en fuktig kveld på byen eller etter å ha sovet kun noen få timer.

 

Jeg synes overhodet ikke det er uetisk å bestemme over sin egen helse, men jeg synes det er uetisk å utsette andre ufrivillig for skade grunnet det (og jeg har som sagt gjort det selv så jeg vet hvor påvirket hjernen blir).

 

Mange muslimer innrømmer jo at de blir kvalme og uvel av det. Jeg har også kollegaer som har jobbet i land der faste blir tatt enda mer alvorlig og det skjer flere dødsfall som følge av faste (blant diabetikere f.eks). En ting er regler om unntak, en annen ting er sosialt press som påvirker mennesker så sterkt at man vanskelig kan si de velger frivillig å faste.

 

Det er jo heller ikke slik at alternativet til fasting er å spise 40 ganger om dagen. Alternativet er å spise moderate mengder med sunn kost 2-3 ganger pr dag med rikelig vann.

 

Hvordan fungerer det med tanke på midnattssol og slikt? Hvis man skal faste fra soloppgang til solnedgang så er det jo steder der sola knapt går ned på denne tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

En smule drøyt å be oss om å skjerpe oss. Det er mange evighetsdebatter på "akademisk nivå" om stort og smått her, men dette er ikke en av dem (for min del i alle fall). Syntes det fortjente en liten holmgang.
 
Hvis en skal bli pilot f.eks., så mener jeg det burde være et strengt krav om å holde seg så pigg som mulig. Nok væske, elektrolytter, hele pakken. Sikkerheten til passasjerene skal komme først.
 
Leser litt om dette og ser det overlates til den enkelte pilot å bare ta det på gefylen og informere annenpiloten hvis han/hun ønsker osv. Det burde være et flatt forbud om å faste når det er så mye som står på spill i jobbsammenheng. Nå har jeg riktignok ikke sittet her og lest i retningslinjene til hvert flyselskap, men skriver hva jeg mener nå.
 
Det er nok en bra tanke bak fastingen. Men er som sagt skeptisk til dette i en del jobbsammenhenger, ikke alle. Høres ut som en fin aktivitet å ta dette i en ferie sammen med familien ja.

 

 

(trenger egentlig ikke spise daglig engang)

 

Hehe. Det er mye som går, men betyr ikke at det er til å anbefale for det om. Ser at dette kan virke fristende hvis en prøver å gå ned i vekt. Andre prøver å gå opp i vekt, tror ikke det er å anbefale for dem. :)

 

Mange virker å ha tankegangen om at man må spise konstant, og ja, da syns jeg de burde skjerpe seg, for i bunn og grunn så trenger vi egentlig ikke det.  

 

Fasting er ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt selv om det kan funke bra for det, er mange andre helsefordeler ved det, folk bulker faktisk opp så de kan gå på en lang fast. 

 

Hva som anbefales for de som skal opp i vekt er irrelevant for saken. Bulk opp og gjør deg klar til ramadan da?

 

Edit: De spiser fortsatt før sola går opp og etter solen har gått ned. Må du opp i vekt så spis riktig type mat da? Det er ikke slik at du skal sulte deg selv, bare gå sulten mens sola er oppe.

 

Og nei, du sulter ikke etter en dag. De aller fleste av oss som bor i norge vet ikke hva ordentlig sult engang er.

 

 

Sitter man på kontor eller lignende så går det vel greit å hoppe over et måltid eller to i løpet av dagen.

 

Men jobber du med krevende fysisk arbeid funger det veldig dårlig. Hvis du i tillegg jobber et sted med farlige omgivelser, typisk byggebransjen, høyder, elektrisitet osv, er det jo direkte uforsvarlig å utsette seg for dette.

 

.. og da skal man ikke faste. Så enkelt er det. Man skal huske lidelse, ikke påføre den på seg selv eller andre. (Nei, du lider ikke fordi magen din har romlet i ett par timer..)

Lenke til kommentar

Det er jo et stort problem om man ikke drikker vann en gang. Det går jo utover konsentrasjonsevnen noe ekstremt. Jeg har selv vært dum nok til å gå en hel 16 timers vakt uten særlig mat og drikke før, og det påvirket konsentrasjonsevnen tydelig.

 

Jeg vet at det er mange helsearbeidere som faster, og hvis de tør å sette andre i fare er jeg sikker på at bussjåfører og piloter også gjør det.

Men det er selvsagt ikke noe bedre med alle som jobber etter en fuktig kveld på byen eller etter å ha sovet kun noen få timer.

 

Jeg synes overhodet ikke det er uetisk å bestemme over sin egen helse, men jeg synes det er uetisk å utsette andre ufrivillig for skade grunnet det (og jeg har som sagt gjort det selv så jeg vet hvor påvirket hjernen blir).

 

Mange muslimer innrømmer jo at de blir kvalme og uvel av det. Jeg har også kollegaer som har jobbet i land der faste blir tatt enda mer alvorlig og det skjer flere dødsfall som følge av faste (blant diabetikere f.eks). En ting er regler om unntak, en annen ting er sosialt press som påvirker mennesker så sterkt at man vanskelig kan si de velger frivillig å faste.

 

Det er jo heller ikke slik at alternativet til fasting er å spise 40 ganger om dagen. Alternativet er å spise moderate mengder med sunn kost 2-3 ganger pr dag med rikelig vann.

 

Hvordan fungerer det med tanke på midnattssol og slikt? Hvis man skal faste fra soloppgang til solnedgang så er det jo steder der sola knapt går ned på denne tiden.

Jeg kan ikke kontrollere hva fanatikere gjør like lite som du kan kontrollere fanatikere i kristendommen (antar nå at du er norsk.. lov å gi meg kjeft for det!).Jeg fastet aldri religiøst, satt gjerne å spiste mat hvis jeg var oppe da, det var kos. Var kanskje litt sosialt press, kunne få høre 'du skal ikke bli med å faste da??' fra moren min, men det å faste er også personlig som jeg sa, så jeg ble aldri noensinne presset. 

 

Jeg vil tro og håpe at mange tar små slurker i løpet av dagen om de velger å faste og lyver så om det til familien heller enn å utsette folk for fare. Som sagt, det er ikke poenget med fasten, du skal huske lidelse, ikke skape mer. 

 

Når sola nesten ikke går ned så må man gå etter klokkeslett istedet. Husker ikke helt når sola da "går ned" men mener at kl 5 er ett vanlig tidspunkt for når man regner med at den "går opp igjen".

 

Dere skjønner vel at 40 var hyperbole? 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...