Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

er dette riktig formel for ov (overbelastningsvern) 2 fase


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes enfas og trefas, ikke 2 fase. Se denne diskusjonen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1396650

Uenig, som det framgår av vedlagte tråd er det uenighet om dette. 

 

Post nr. 2 forklarer dette på en fornuftig måte som er korrekt. Definisjonen på to-fase vil vel være nettopp, to fasespenninger. En-fas en fasespenning og jord/nøytralleder.

 

Innenfor kortslutningsberegninger blant annet snakker man om enpolt, topolt, og trepolt kortslutning. [1] 

 

[1] Energiproduksjon, og energidistribusjon av Steinar Svarte og Han H. Sebergsen side 121. 

 

 

er dette riktig formel for IT anlegg 2 fase

 

ptotal*samtidighetsfaktor/ Un

 

eller må jeg også bruke kvatratrot 3 * Un som man gjør med 3 fase

 

 

 

Du bruker kvadratroten av tre for å finne effekten med tre faser. Har du ikke tre faser, trenger du ikke ta hensyn til denne. 

Lenke til kommentar

 

... Definisjonen på to-fase vil vel være nettopp, to fasespenninger. En-fas en fasespenning og jord/nøytralleder.

Finnes det da flere definisjoner på to-fase? For denne beskriver et gammmelt system med 4 ledere. 

 

 

Antall ledere er irrelevant.

 

En fase er en definert slik "Fase vert i fysikk nytta i samband med periodiske fenomen, som svingingar eller bølgjer, for å syne til tilstanden i eit bestemt tidspunkt eller for å vise til tidsskilnaden mellom to svingingar som har same frekvens." [1] 

 

En fase vil vel da være noe som svinger i et bestemt tidspunkt med en bestemt frekvens. En nøytralleder/nulleder har ikke noen svingning ergo ingen fase. Om du ser på en IT nett, kan du hente ut spenning/strøm mellom to-faser der svingningen/spenning/strømmen vil være forskjøvet 120 grader i forhold til hverandre.

 

I innlegget ditt har man et system som er 90 grader forskjøvet i forhold til hverandre, denne varianten var ny på meg, men er ikke 100% enig med wikipedia om at dette er to-fase, ville muligens definert dette som 4 fase, siden fasene er er 90 grader forskjøvet. Dette er min subjektive mening, akkurat den varianten kjenner jeg for lite til å si noe bastant om. 

 

[1] https://nn.wikipedia.org/wiki/Fase_i_fysikk

Lenke til kommentar

Vi har altså rådende definisjoner på 1-fas, 2-fas, og 3-fas systemer. De er fysisk forskjellige.

Gitt at fra stikkontakten din trenger du bare to ledere for å hente ut effekt - kan du måle noen forskjell på om det kommer fra et IT eller TN nett? Kan IT og TN 1-fase brukes på forskjellig måte?

Gitt at svaret er nei, så finnes det bare en-fas.

 

"Om du ser på en IT nett, kan du hente ut spenning/strøm mellom to-faser der svingningen/spenning/strømmen vil være forskjøvet 120 grader i forhold til hverandre."

Dette blir da ganske uforståelig. Gitt at det er bare to faseledere, så er det jo ingen faseforskyving. Det er bare en fase. Bare bruk et oscilloskop, hvordan har du tenkt å måle de 120 gradene ut fra en enkel sinuskurve?

 

"Fase i fysikk" begrepet er jo svært generellt. Her er det konkret vekselstrøm vi snakker om. " For husholdninger er enfase vekselstrøm det mest vanlige, mens for all annen energioverføring er trefasestrøm enerådende."

Lenke til kommentar

Vi har altså rådende definisjoner på 1-fas, 2-fas, og 3-fas systemer. De er fysisk forskjellige.

Gitt at fra stikkontakten din trenger du bare to ledere for å hente ut effekt - kan du måle noen forskjell på om det kommer fra et IT eller TN nett? Kan IT og TN 1-fase brukes på forskjellig måte?

Gitt at svaret er nei, så finnes det bare en-fas.

 

Du kan måle forskjellen ja om du måler opp mot for eksempel jord. Da vil du se om du har IT eller TN nett. IT og TN nett brukes forskjellig. I et IT nett har du teoretisk ikke en-fase. Hvor får du en sluttet krets med bare en fase, kun gjennom jord? 

 

På et IT nett kan du ha en fas gjennom en faseleder og en nøytralleder. Derav navnet en-fas.

Du spør om IT og TN 1-fase brukes på forskjellig måte, svaret er at IT har ikke en-fase, kun TN nett. 

 

"Om du ser på en IT nett, kan du hente ut spenning/strøm mellom to-faser der svingningen/spenning/strømmen vil være forskjøvet 120 grader i forhold til hverandre."

Dette blir da ganske uforståelig. Gitt at det er bare to faseledere, så er det jo ingen faseforskyving. Det er bare en fase. Bare bruk et oscilloskop, hvordan har du tenkt å måle de 120 gradene ut fra en enkel sinuskurve?

 

"Fase i fysikk" begrepet er jo svært generellt. Her er det konkret vekselstrøm vi snakker om. " For husholdninger er enfase vekselstrøm det mest vanlige, mens for all annen energioverføring er trefasestrøm enerådende."

 

Dette er da ikke uforståelig, det er helt grunnleggende elektroteknikk. På for eksempel en trefaset synkrongenerator er fasene forskjøvet 120 grader i forhold til hverandre. Det er jo nettopp denne faseforskyvningen (potensialforskjellen) som gjør at vi får en sluttet krets og strøm vil flyte. 

 

Du får ikke opp forskyvningen ved å se på en enkelt fase, men om du samenligner to faser. Om du bare har en fase, har du ikke da netop det, en-fase. Om to ser to faser, som er forskjøvet i forhold til hverandre, vil ikke det nettopp være 2-fase? Og hvorfor snakket vi om en-fase, to-fase, og tre-fase kortslutning, om 2-fase ikke eksisterer?

Endret av stian_90
Lenke til kommentar

Tror vi snakker forbi hverandre her. Du tenker på faseledere, jeg tenker fase. Som det står i den andre tråden jeg linker til, "man misforstår begrepene fase og leder".

 

Du måtte dra inn en tredje leder, jord, for å se at det er en forskjell. Men poenget mitt var jo å se på kun to ledere. Ergo er vi enige om at det da ikke er noen forskjell.

 

En generator i strømforsyningen er trefase. Det er 3 viklinger som genererer strøm, og om man måler på den strømmen så ser man at de er tidsforskjøvet i forhold til hverandre. Derav navnet trefase.

Og dette er før vi har koblet den til et fordelingsnett, hvor det kan kobles som IT eller TN. Hva du velger har ingen betydning, det er fremdeles tre separate strømkretser, faseforskjøvet. Men hvis du drar inn begrepet faseleder så blir det forskjell.

Lenke til kommentar

Det er mulig du har rett i at vi snakker forbi hverandre. Jeg henger meg kun opp i påstanden din om at "Det finnes enfas og trefas, ikke 2 fase." Denne var jeg uenig i. For eksempel boken "prosjektering av elektriske anlegg" av Pål-Alberg Olsen og Svend Øvrebekk på side 130 omtales dette "I lavspenningsinstallasjoner benytter en hovedsakelig vekselstrømsystemer, og en skiller mellom enfase-, tofase- eller trefasesystemer." Senere lister de opp en tabell for hvordan dette kan kobles. 

 

Det jeg til dels kan være enig med deg i, er at det ikke eksisterer tofase forsyningssystemer i noen stor grad. Det er muligens dette som var poenget ditt? Det er dog en annen diskusjon. 

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at det finnes et system som kalles tofase. Og som man kan se i den Wikipedia artikkelen, det er et system som ikke brukes. Vi har bare trefase systemet i dagens kraftnett. Og når de fleste apparater vi bruker kobles til dette systemet så bruker de bare den ene fasen. Det faller da ganske naturlig å kalle det for enfas.

 

Jeg har ikke den boken du referer til. Hva er det der som skiller mellom de tre systemene?

Enfas må jo være er en vanlig stikkontakt med to poler (evt pluss jord), og trefas en plugg med 4 eller 5 kontakter. Hvordan ser en tofas stikkontakt ut?

Lenke til kommentar

Nok en gang er vi uenig. 

 

Vi har et trefase forsyningssystem, ja, avhengig av om det er TN eller IT, kobler man seg til en-fas eller to-fas. Vi er enige om at innenfor forsyningssystem har vi en-fas eller tre-fas. Det blir likevel feil å si at det ikke er noe som heter to-fase, for det er det, selv om det ikke er vanlig innenfor forsyningsanlegg. Om det er snakk om forskningsanlegg bør dette presiseres. 

 

Jeg gjengir tabellen fra boken med noen kommentarer

 

post-477332-0-69734100-1526823884_thumb.png

 

En en-fase (avhengig av antall ledere) være en kobling mellom en faseleder, og nøytralleder. (Kun TN) 

 

To-fase vil være en kobling mellom to faseledere. (230V på IT eventuelt 400V på TN) 

Tre-fase vil være en kobling mellom tre faseledere, og eventuelt N leder. 230V på IT, eventuelt 400V på TN uten nulleder, eller 230V med nulleder. 

Endret av stian_90
Lenke til kommentar
Tydelig at fokuset er på faseledere, ikke fase. 

Fase er en egenskap med vekselstrøm, og det gir bare mening hvis du har en referanse. 

Har du en enfas stikkontakt så kommer strømmen fra en av tre viklinger på en generator eller transformator. Du får bare en enkelt sinuskurve. Det er umulig å vite om det er IT eller TN, eller si noe om fase, uten å ha en referanse.

Det er da et håpløst kunstig skille mellom enfas og tofas, når resultatet for forbruker er nøyaktig det samme.

 

Dette er nok de fleste enige i. Det er bare å se på artikkelen om Vekselstrøm på Wikipedia. Der nevnes tofase kun som et historisk forstadium til trefase. På engelsk Wikipedia finner du artikler om Single-phase electric power og Three-phase electric power

Se også SNL, du finner ingenting om tofase der heller.

Referansen til Olsen og Øvrebekk står da nokså alene. Og jeg tviler på at de ville skrevet om tofase i noe leksikon. 
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...