Gå til innhold

Burde jeg komme meg bort fra yrkesfag?


Anbefalte innlegg

Hei sveis

 

Jeg jobber for tiden som håndverker. Livsløpet mitt er om følger: To år på videregående, 2,5 år som lærling i bedrift. Et år innenfor et annet yrke, og nå er jeg i samme yrke som jeg er utdannet til.

 

Jeg har funnet ut at jeg ikke ønsker å leve livet nederst på rangstigen i middelklassen. Så jeg planlegger ikke akkurat å pensjonere meg som håndverker (evt. bli tidlig ufør), med lån til pipa.

 

Sikkert et dumt spørsmål. Men hvor aktuell er man som søker på universitet som 24-25åring? Noe jeg sikkert er blitt etter jeg har fått generell studiekompetanse.. Og er det noen her som har gjort det samme som jeg planlegger? Gått fra et yrkesfag til en videreutdanning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk søker på universitetet som 30-40åring, så det er neppe noe problem at du er 25+.. Du vil trolig møte mange studenter som er langt eldre en deg...

 

Jeg har et Fagbrev i IKT fra 2003, og tok Studiekompetanse i 2007 for å kunne gå Høyskole/Unviersitet.. Men av litt personlige årsaker ble dette skrinlagt...  Men for all del, er du under 30år, så mener jeg at høyskole er absolutt fornuftig om det kan gi deg bedre kompetanse og en jobb senere...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Det er smart av deg å tenke på høyere utdanning. Det er aldri for sent å begynne på universitetet.

 

Det er mye bra man kan si om yrkesfag. Men noen inntektsvinner blir man ikke.

 

Høyere utdanning gjør man dessuten aktuell for en rekke jobber man ellers ikke ville vært aktuell for bare ved å ha høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Kjør på!

Er selv 27 og fullfører mitt første år på universitet. Flere som er eldre enn meg her også, selv bare på min linje. Det er ikke bare bakdeler med å være eldre og studere heller. Livserfaringen man har fått er nyttig som bare det, man er (forhåpentligvis) mer voksen i hodet, og man har også litt mindre tid så man (kanskje) tar det mer seriøst.

Du kommer til å bli 30 år uansett. Hva er best, 30 år med en master eller 30 år uten en master? 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at du stiger på "rangstigen" ved å studere på universitet kontra å jobbe som håndverker?

 

Håndverkere tjener veldig ofte mer enn universitetsutdannende. I tillegg får du ikke lønn når du studerer, men det ville du gjort om du jobbet som håndverker. 

Jeg syns du bør gjøre det du har lyst til selv, ikke hva du tror at noen andre mener du bør gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei sveis

 

Jeg jobber for tiden som håndverker. Livsløpet mitt er om følger: To år på videregående, 2,5 år som lærling i bedrift. Et år innenfor et annet yrke, og nå er jeg i samme yrke som jeg er utdannet til.

 

Jeg har funnet ut at jeg ikke ønsker å leve livet nederst på rangstigen i middelklassen. Så jeg planlegger ikke akkurat å pensjonere meg som håndverker (evt. bli tidlig ufør), med lån til pipa.

 

Sikkert et dumt spørsmål. Men hvor aktuell er man som søker på universitet som 24-25åring? Noe jeg sikkert er blitt etter jeg har fått generell studiekompetanse.. Og er det noen her som har gjort det samme som jeg planlegger? Gått fra et yrkesfag til en videreutdanning?

Jeg er 34 år med hus, to biler, kone og barn og fullførte en bachelorgrad innen ingeniørfag denne uka. Har fagbrev som elektriker fra før. Det er ikke noe problem å stille på universitetet som voksen.

 

Jeg skal ærlig innrømme at det har vært et tøft løp de siste 3 årene (5 dersom man inkluderer forkurs), men nå er det absolutt verdt det. Mitt tips er at så lenge du har tenkt tanken på å fortsette med utdanning er det bare å få det gjort. Det blir ekstremt mye verre når du er etablert med alt for mye lån og en haug med andre forpliktelser.

 

Du sier selv at du ikke kommer til å være i nåværende jobb frem til pensjonsalder, så da er det bare å ta de grepene som trengs for å komme dit du vil.

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at du stiger på "rangstigen" ved å studere på universitet kontra å jobbe som håndverker?

 

Håndverkere tjener veldig ofte mer enn universitetsutdannende. I tillegg får du ikke lønn når du studerer, men det ville du gjort om du jobbet som håndverker. 

Jeg syns du bør gjøre det du har lyst til selv, ikke hva du tror at noen andre mener du bør gjøre. 

Innen ingeniørfag er startlønn noe lavere, men potensialet er mye høyere for universitetsutdannede enn for håndverkere. Innen IT, som TS tenker på, kommer lønningene til å gå i taket de neste årene. 

Lenke til kommentar

Sikkert et dumt spørsmål. Men hvor aktuell er man som søker på universitet som 24-25åring?

Det er mulig jeg konstaterer det åpenbare nå, men for universitetets del er du like aktuell uansett hvor gammel du er når du søker. Det eneste som betyr noe, er karakterene dine.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1523

Jeg startet på høyere utdanning igjen da jeg var 25, etter noen års pause på grunn av utbrenthet og skoleleia. For å si det sånn: de årene hjalp veldig. Man er gjerne litt mer motivert, ser enklere sammenhengene mellom arbeid og resultat, er ikke fullt så naiv lenger og er litt mer moden når man har blitt litt eldre. Jeg gikk ut med bachelor tre år senere med A i snitt. Brenner du for noe annet enn det du gjør nå, og er motivert for å jobbe hardt med studiene, så go for it. Hva er det verste som kan skje?

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at du stiger på "rangstigen" ved å studere på universitet kontra å jobbe som håndverker?

 

Håndverkere tjener veldig ofte mer enn universitetsutdannende. I tillegg får du ikke lønn når du studerer, men det ville du gjort om du jobbet som håndverker. 

Jeg syns du bør gjøre det du har lyst til selv, ikke hva du tror at noen andre mener du bør gjøre. 

:rofl:  :rofl:  :rofl:

 

Det siste var i det minste en god ting! 

 

Til TS:

 

Ikke noe problem å starte noe senere på høyere utdanning. Er der selv. Blir 29 i sommer og enda ikke ferdig med min bachelor, jeg tar den over en noe lengre periode da jeg jobber 100% på siden. Noe du også kan gjøre om du ønsker, selv om noen personer ikke tenker seg om og kommer med slikt svada som over...

Lenke til kommentar

 

Hvorfor tror du at du stiger på "rangstigen" ved å studere på universitet kontra å jobbe som håndverker?

 

Håndverkere tjener veldig ofte mer enn universitetsutdannende. I tillegg får du ikke lønn når du studerer, men det ville du gjort om du jobbet som håndverker. 

Jeg syns du bør gjøre det du har lyst til selv, ikke hva du tror at noen andre mener du bør gjøre. 

:rofl:  :rofl:  :rofl:

 

Det siste var i det minste en god ting! 

 

Til TS:

 

Ikke noe problem å starte noe senere på høyere utdanning. Er der selv. Blir 29 i sommer og enda ikke ferdig med min bachelor, jeg tar den over en noe lengre periode da jeg jobber 100% på siden. Noe du også kan gjøre om du ønsker, selv om noen personer ikke tenker seg om og kommer med slikt svada som over...

 

Traff jeg en nerve hos deg Salvesen? 

Lenke til kommentar

Håndverkere tjener veldig ofte mer enn universitetsutdannende. I tillegg får du ikke lønn når du studerer, men det ville du gjort om du jobbet som håndverker.

Deter viktig å tenke på hvor man vil etterpå. Med mer utdanning kan man få flere muligheter. Men kan være du allerede har muligheter med bakgrunnen din i dag.

 

Jeg har jobbet på kontor hvor mange har samme bakgrunn og utdanning, men ikke alle kan være leder. Og da vil han som er leder tjene mer enn en håndtverker, mens mange av de som sitter under ledernivå tjener det samme, og til og med mindre enn en håndtverker.

 

Så pek ut en retning, snakk med en studieveileder på en fagskole og universitet/høyskole. Har

selv erfaring fra begge deler. Og fagbrev som elektriker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...