Gå til innhold

Jobb for innvandret amerikaner


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal søke om familieinnvandring med en amerikaner om en stund. Er såklart spent på hvordan framtiden ser ut med tanke på jobb, da jeg føler at vi etter hvert kommer til å bli avhengige av to inntekter. Er det noen av dere som kjenner til noen fra USA(eller andre land for den del) som har fått jobb i Norge?

 

Hovedspørsmålet mitt er, hvilken jobb har disse fått(og hvor lang tid tok det, hvis dere vet). Fortell så mye dere vet om bakgrunnen deres. Jeg trenger å høre litt hvordan det har gått med andre. Trenger ikke å være noen dere kjenner, men gjerne fortell om folk dere vet er fra utlandet og som har fått seg jobb her. 

 

Takk!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre vedkommamde har ein kompetanse så kan det være utfordrande å finne seg fast jobb.

Lavstatusyrker kan være ei muligheit men det er ikkje gitt at det blir fulltid.

 

Om vedkommande ikkje har kompetanse og heller ikkje kan språket så blir det utfordrande. Sjølv om engelsk ikkje er det verste utganspunktet så er det mange jobbar som krever at ein forstår norsk for å kunne utføre jobben.

Lenke til kommentar

Det glemte jeg selvfølgelig. Han har en grad i "business". Har jobbet som butikksjef noen år og har gjort en del forskjellig. Han tok enda en grad og jobber nå på sykehus med helseforsikringer. Den er vel ikke helt nyttig her til lands da, men. Han kommer til å lære seg norsk nå fremover. 

Lenke til kommentar

Jobbe vil han. Jeg er bare bekymret for at det ikke blir noe mer enn butikkarbeid eller lignende når han er så smart og har så mange gode ferdigheter og godt potensiale. Han er god med data da, kanskje han kan jobbe i IT. Har hørt om flere amerikanere som jobber i Trondheim, men ønsker å høre om flere. Vi bor nært Trondheim. 

Lenke til kommentar

flink med data pleier nok ikke gi jobb med data, uten papirer. Men du skal ikke skimse med det du kaller for "bare" butikkarbeid. For han kommer jo til et nytt land med nytt språk. med andre ord en ny start. Så det å jobbe på gulvet i butikk mens han finner seg til rette i nytt land og lærer språket, for så å stige i gradene, eller etterhvert søke på butikksjefstillinger, det er ikke dumt i det hele tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

flink med data pleier nok ikke gi jobb med data, uten papirer. Men du skal ikke skimse med det du kaller for "bare" butikkarbeid. For han kommer jo til et nytt land med nytt språk. med andre ord en ny start. Så det å jobbe på gulvet i butikk mens han finner seg til rette i nytt land og lærer språket, for så å stige i gradene, eller etterhvert søke på butikksjefstillinger, det er ikke dumt i det hele tatt. 

 

Det er jeg enig med deg i! Å jobbe i butikk er ikke dumt, nei. Men jeg håper han får seg noe annet etter noen år. Det viktigste er at han har noe å gjøre. Å gå arbeidsledig er ganske røft. 

Lenke til kommentar

Så lenge personen er forberedt på at språket må sitte tilnærmet perfekt før h*n kan få seg en jobb relevant til utdannelsen, så kommer det til å gå bra. Det kan ta mange år.

 

Norge er ikke veldig inkluderende når det kommer til utlendinger og arbeid. Vi har svært liten erfaring med arbeidsinnvandring. Vi slipper dem ofte ikke inn engang. Vi foretrekker flykninger fra kriseområder.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så lenge personen er forberedt på at språket må sitte tilnærmet perfekt før h*n kan få seg en jobb relevant til utdannelsen, så kommer det til å gå bra. Det kan ta mange år.

 

Norge er ikke veldig inkluderende når det kommer til utlendinger og arbeid. Vi har svært liten erfaring med arbeidsinnvandring. Vi slipper dem ofte ikke inn engang. Vi foretrekker flykninger fra kriseområder.

 

Det er akkurat slik det skal være! Det er derfor Norge er ett av verdens beste land å bo i.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I Norge må man jobbe seg oppover hvis man ikke har noen gode kvalifilasjoner. Man starter på bunnen og samtidig lærer man språket. Etterhvert kan man ta deltidsstudier som er steg som tar deg til neste nivå.

 

Dette gjeld vell eigentleg i alle land.

 

Utfordringa i Norge er at det er at det er svært vanskelig å jobbe seg oppover dersom ein manglar både formelle kvalifikasjonar og språkkunnskap. 

 

Eg trur eg vil påstå at Norge er eit av dei landa som det er vanskeligast å få innpass i arbeidslivet utan utdanning.

Sjølv enkle ufaglærte jobbar som reinholdar eller butikkmedarbeidar krever no gjerne at du som minimum har bestått vidaregåande.

Lenke til kommentar

Jeg studerer nå.

En medstudent er fra england.

Han forteller at han ikke har vært i stand til å få arbeid i Norge fordi de kurs og utdanninger han har ikke blir tatt seriøst av arbeidsgivere i norge. Han studerer derfor nå for å få et norsk papir å inkludere i sin cv.

 

Han snakker da heller ikke noe særlig norsk så det er antagelig hans hovedutfordring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...