Gå til innhold

Hvilke dyr det er lov å jakte på med 22 lr. (22 kaliber)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Foruten fugler, vil det være mest aktuelt på små rovdyr som mår, mink og røyskatt. Det blir også brukt til ekorn. Dyrene kan være aktuelle å jakte på for predatorkontroll og for pelsverdi. I andre land blir det brukt til kanin.

 

I Norge blir det nok mest brukt til rype.

 

Hvis du ikke øver jevnlig har det nok ikke noen hensikt å kjøpe salongrifle. Da kan du like gjerne bruke hagle. Hagle har skuddhold 30 m, 22 lr 50 eller 60 meter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foruten fugler, vil det være mest aktuelt på små rovdyr som mår, mink og røyskatt. Det blir også brukt til ekorn. Dyrene kan være aktuelle å jakte på for predatorkontroll og for pelsverdi. I andre land blir det brukt til kanin.

 

I Norge blir det nok mest brukt til rype.

 

Hvis du ikke øver jevnlig har det nok ikke noen hensikt å kjøpe salongrifle. Da kan du like gjerne bruke hagle. Hagle har skuddhold 30 m, 22 lr 50 eller 60 meter.

Stiller meg bak dette svaret. Litt mer presist en meg :)

Lenke til kommentar

Et plusspoeng er at 22lr med lyddemper og subsonic ammo er så å si helt lydløs. Kan være gull verdt noen gang. En annen ting er at det en veldig økonomisk trenerifle. Med skudd til godt under en krone pr stykk er det bare å skyte til det sitter. Enten det er på bane eller privat grunn der forholdene ligger tilrette.

 

Jeg har en systemrifle med mulighet til å bytte mellom 22lr og 17hmr. Veldig fornøyd med det. 22lr til trening eller rype, og 17hmr til større vilt f.eks. gås. Eneste minus er at man må skyte inn på nytt hver gang man bytter løp.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg jakter ender på mørke kvelder. Jeg legger meg ut på ett jorde med en pytt på ca 40-60 meters hold og litt "baklys" Endene ser uendelig mye bedre enn oss om natten, så du må ha kamonett over deg og ingen bevegelse.. Når endene lander, har du all den tid du vil på å sikte og beregne vind. Subsonic ammunisjon og lyddemper gjør at endene ikke nødvendigvis flyr når første faller... Før brukte jeg 17hmr, men da fløy alltid endene (de kommer sjelde alene). Fordelen var at man ikke måtte regne med sidevind. Dette er stort sett når det er for sent for hagle, du hører dem men ser dem ikke.  (men ikke tro at de ikke ser deg)

Lenke til kommentar
On 5/18/2018 at 1:46 AM, L4r5 said:

Jeg ser på .22lr som en "moro-rifle". Ikke det man bruker primært til jakt. Gøy å leke seg med, men upraktisk til alt annet enn kaniner og småfugl

Eneste godkjente ervervsgrunnlaget for .22 LR rifle er jakt eller konkurranse. Søker man på .22 LR med "morro-rifle" som bruksomr, vil man få avslag

 

Forøvrig er arter man kan jakte med .22 LR oppført i forskriften som følgende:

Quote

§ 15.Våpen under jakt og felling

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...