Gå til innhold

GUIDE: 10 fotofeil som er superenkle å unngå Disse feilene gjør vi når vi tar bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dessverre en absolutt nødvendig, og meget bra artikkel!
 

Særlig siste punkt om eksponering syndes det veldig mye mot.

"Hvorfor blir bildene mine alltid så mørke? Det var jo så lyst!" sier ofte folk jeg kjenner...

 

Man kan jo undre seg hvorfor ikke kameraprodusentene, i disse "datatider", har klart å lage litt mer intelligent automatikk som gjenkjenner solbelyste hvite vegger og lys himmel i bakgrunnen, og guffer opp kompensasjonen med ett trinn eller to...

 

Men inntil det skjer, er det viktig å alltid sjekke bildet, og gjerne histogrammet, og bruke +/- eksponeringskompensasjonsknappen. Det er derfor den er der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Svært mange holder mobilen feil vei (stående) når de tar bilder og videoer.

Å filme med mobilen stående er dumskap i høyere potens. De fleste bevegelser går horisontalt, og ved å filme feil vei, får man med seg svært lite. Å se disse videoene på en vanlig skjerm er bare irriterende.

Lenke til kommentar

Det er trist å se folk som bruker mye penger på fotoutstyr og tar alle bilder i auto-modus.

jeg anbefaler absolutt å bruke tid på å lære seg de elementære tingene og ta bilder i RAW-format, skaffe seg et fotoprogram og viola, man har enormt mange flere muligheter. Jeg garanterer mye glede.

Hvis man ikke er interessert, bruk pengene på noe annet enn et dyrt kamera.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Om man skal fortelle folk at de gjør ting feil, så skal man aldri vise de hvordan de gjør det til vanlig, slik som dere gjør.

 

Aller helst bør folk flest ta færre bilder, eller iallfall unngå å vise de til andre, fordi nesten alle er unødvendige og fullstendig uinteressante uanfaen fokus på for- og bakgrunn "fototeknisk".

Lenke til kommentar

1, 3 og til en viss grad fem fikses lett med beskjæring etterpå.

 

Det er bedre å fange inn for mye og trimme vekk fettet etterpå enn å ha for lite til å lage et fint bilde til kalenderen.

Man må selvfølgelig ha et ok kamera da, så det tåler å bli zoomet litt inn på når du kommer hjem og redigerer bildene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...