Gå til innhold

Innreise til USA og tollvesenet


Anbefalte innlegg

Jeg finner informasjon om hva man kan ha med seg når en reiser til USA, men dette føler jeg er ganske vagt og begrenset. Tenkte derfor dere kloke hoder kanskje visste litt om dette?

 

Her kommer derfor noen spørsmål relatert til dette:

 

1: Er spekemat greit å ta med seg inn?

 

2: Regnes nugatti som flytende/kan man ha det med i håndbagasjen?

 

3: Dersom man har deklarert alt en har med seg, men har med mat som ikke er lov: Stemmer det at det verste som skjer at de tar det fra deg? (Man får ikke bot?)

 

4: Og regnes ostehøvelen som et våpen? (Den er jo skarp)  :roll: 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta med deg alt skape gjenstander i innsjekket bagasje fordi da slipper du problemer i sikkerhetskontrollen.

Hvorfor skal du ha med deg mat på fly? Kjøp heller det på flyet\flyplassen eller når du kommer i usa.

 

Muligens spekepat ikke er noe problem men nugatti går vel dårlig, vet syltetøy vet har blitt tatt i fra.

 

Størst sansynlig får du ikke bot med mindre de kan bevise det er farlig det du tar med.

Men husk det gjelde i norge, usa er ekstra strenge.

 

Husk også laptop\ kan bli sjekket at du må logge inn på epost\pcen fra usa da personvern ikke gjelder i usa.

Så det er jo verre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ta med deg alt skape gjenstander i innsjekket bagasje fordi da slipper du problemer i sikkerhetskontrollen.

Hvorfor skal du ha med deg mat på fly? Kjøp heller det på flyet\flyplassen eller når du kommer i usa.

 

Muligens spekepat ikke er noe problem men nugatti går vel dårlig, vet syltetøy vet har blitt tatt i fra.

 

Størst sansynlig får du ikke bot med mindre de kan bevise det er farlig det du tar med.

Men husk det gjelde i norge, usa er ekstra strenge.

 

Husk også laptop\ kan bli sjekket at du må logge inn på epost\pcen fra usa da personvern ikke gjelder i usa.

Så det er jo verre.

 

Har ikke med meg innsjekket baggasje. Har med norsk mat til amerikansk venn, og om de logger inn på dataen min har jeg ikke mye å skjule her.

 

Hm, finnes nugatti i små tuber? :-p

Lenke til kommentar

 

Ta med deg alt skape gjenstander i innsjekket bagasje fordi da slipper du problemer i sikkerhetskontrollen.

Hvorfor skal du ha med deg mat på fly? Kjøp heller det på flyet\flyplassen eller når du kommer i usa.

 

Muligens spekepat ikke er noe problem men nugatti går vel dårlig, vet syltetøy vet har blitt tatt i fra.

 

Størst sansynlig får du ikke bot med mindre de kan bevise det er farlig det du tar med.

Men husk det gjelde i norge, usa er ekstra strenge.

 

Husk også laptop\ kan bli sjekket at du må logge inn på epost\pcen fra usa da personvern ikke gjelder i usa.

Så det er jo verre.

 

Har ikke med meg innsjekket baggasje. Har med norsk mat til amerikansk venn, og om de logger inn på dataen min har jeg ikke mye å skjule her.

 

Hm, finnes nugatti i små tuber? :-p

 

Tror du virkelig ikke de har sjokoladepålegg i USA? 

 

Å forsøke å ta med mat over grenser fører sjeldent noe godt med seg.  Alt av kjøttvarer og frukt/grønsaker og slikt er normalt forbudt å ta inn og kan føre til store problemer ved innreise i mange lande. 

 

For USA anbefaler jeg å studere:   https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/1272/~/food---general-food - og særlig:  "Failure to declare food products can result in up to $10,000 in fines and penalties. When in doubt keep it out."

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Jeg finner informasjon om hva man kan ha med seg når en reiser til USA, men dette føler jeg er ganske vagt og begrenset. Tenkte derfor dere kloke hoder kanskje visste litt om dette?

 

Her kommer derfor noen spørsmål relatert til dette:

1: Er spekemat greit å ta med seg inn?

2: Regnes nugatti som flytende/kan man ha det med i håndbagasjen?

3: Dersom man har deklarert alt en har med seg, men har med mat som ikke er lov: Stemmer det at det verste som skjer at de tar det fra deg? (Man får ikke bot?)

4: Og regnes ostehøvelen som et våpen? (Den er jo skarp)  :roll:

1: Vakuumpakket eller hele stykker?

2: Nugatti er i pastaform, og omfattes av væskeforbudet.

3: Ikke ta med ting du ikke er sikker på er OK. Du blir tatt ut til ekstra avhør og kontroll, noe som kan ta mange timer.

4: Nei, en vanlig ostehøvel kan du ta med.

Lenke til kommentar

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/944/~/bringing-meat%2C-poultry-or-pork%2Fswine-products-into-the-u.s.

 

 

The importation of fresh, dried or canned meats or meat products is generally not allowed from most foreign countries into the United States

 

Pluss det står div om unntak osv osv (kan være tillatt om det er fra kjent trygt land, er tilberedt/behandlet (hermetikk er f.eks. ganske safe)

 

Generelt er det frykten for skadedyr/(plante- og husdyr-)sykdommer/parasitter/bakterier fra fremmed land som er utslagsgivende.

 

Geitost er sannsynligvis OK.

 

Husk å deklarere alt

 

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/3619/kw/cheese

 

 

You must declare all food products.  Failure to declare food products can result in up to $10,000 in fines and penalties.
Lenke til kommentar

"Failure to declare" er vel stikkordet der.

 

Deklarer det og se. Jeg har fått med meg sjokolade, makrell i tomat og tørr-sauser fra Toro, men bananer og epler (kun kjøpt på Gardermoen for å nyte på reisen) ble glatt kastet rett i søpla uten ett ord.

 

 

Jeg nettopp. Jeg skal deklarere alt, og spørsmålet mitt er da om jeg kan få en bot, selv om jeg har deklarert det jeg har med.

Lenke til kommentar

 

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/944/~/bringing-meat%2C-poultry-or-pork%2Fswine-products-into-the-u.s.

 

 

The importation of fresh, dried or canned meats or meat products is generally not allowed from most foreign countries into the United States

 

Pluss det står div om unntak osv osv (kan være tillatt om det er fra kjent trygt land, er tilberedt/behandlet (hermetikk er f.eks. ganske safe)

 

Generelt er det frykten for skadedyr/(plante- og husdyr-)sykdommer/parasitter/bakterier fra fremmed land som er utslagsgivende.

 

Geitost er sannsynligvis OK.

 

Husk å deklarere alt

 

https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/3619/kw/cheese

 

 

You must declare all food products.  Failure to declare food products can result in up to $10,000 in fines and penalties.

 

 

Ja, det er den siden jeg har vært inne på. Føler det er så vagt når noe generellt sett ikke er lov, men om det kommer fra spesifikke land er det kanskje lov :rofl:

 

Jaja. Om de ender med å hive spekeskinka og nugattien så får de heller bare gjøre det, så lenge jeg ikke får bot etter at det er deklarert! :)

Lenke til kommentar

 

Jeg finner informasjon om hva man kan ha med seg når en reiser til USA, men dette føler jeg er ganske vagt og begrenset. Tenkte derfor dere kloke hoder kanskje visste litt om dette?

 

Her kommer derfor noen spørsmål relatert til dette:

1: Er spekemat greit å ta med seg inn?

2: Regnes nugatti som flytende/kan man ha det med i håndbagasjen?

3: Dersom man har deklarert alt en har med seg, men har med mat som ikke er lov: Stemmer det at det verste som skjer at de tar det fra deg? (Man får ikke bot?)

4: Og regnes ostehøvelen som et våpen? (Den er jo skarp)  :roll:

1: Vakuumpakket eller hele stykker?

2: Nugatti er i pastaform, og omfattes av væskeforbudet.

3: Ikke ta med ting du ikke er sikker på er OK. Du blir tatt ut til ekstra avhør og kontroll, noe som kan ta mange timer.

4: Nei, en vanlig ostehøvel kan du ta med.

 

Takker for rett på saken svar. Da lar jeg nugattiboksen bli hjemme, og ser om jeg heller finner de på tube. Syns å huske at jeg har sett det før.

Lenke til kommentar

Takker for rett på saken svar. Da lar jeg nugattiboksen bli hjemme, og ser om jeg heller finner de på tube. Syns å huske at jeg har sett det før.

Da må tuben(e) være max 100 ml, og du må ha de i plastposen hvor du har tannkrem etc. Men å ta med sjokoladepålegg til USA er jo som å ta med fisk til Lofoten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er kontrollene så strenge i usa at laptopen din kan bli "forcefully" logget på for og sjekkes? 

 

Det kan skje ja:  https://www.zdnet.com/article/warrantless-phone-laptop-searches-at-the-us-border-hit-record-levels/

 

De kan også konfiskere mobil, be om å få se din Facebook, Twitter feed etc: http://fortune.com/2017/02/08/social-media-at-the-border-can-agents-ask-for-your-facebook-feed/?#

 

Anta at boder official er allmektig i sine avgjørelser og at du bør samarbeide fullt og helt, så går det greit.

Lenke til kommentar

 

Er kontrollene så strenge i usa at laptopen din kan bli "forcefully" logget på for og sjekkes? 

 

Det kan skje ja:  https://www.zdnet.com/article/warrantless-phone-laptop-searches-at-the-us-border-hit-record-levels/

 

De kan også konfiskere mobil, be om å få se din Facebook, Twitter feed etc: http://fortune.com/2017/02/08/social-media-at-the-border-can-agents-ask-for-your-facebook-feed/?#

 

Anta at boder official er allmektig i sine avgjørelser og at du bør samarbeide fullt og helt, så går det greit.

Tenker det ja, vet bror vil over og ta en titt. Kan like greit være med. (Ser hvordan det går når folk skal "use their rights", mye styr.) Like greit og bare være lovlydig lol.

Lenke til kommentar

Det kan nok være tilfeldige stikkprøver, men jeg reiser over flere ganger i året, og har aldri blitt bedt om å slå på mobil, nettbrett, laptop eller kamera.

 

Men ja, det er bare å gjøre som man blir instruert. Ha telefonen i flight mode og nedpakket til etter immigration og customs, de er ikke særlig positive til at man bruker telefon eller tar bilder i terminalen.

Lenke til kommentar

 

En reiser vel til andre land for å prøve noe nytt?

Er man avehngig av Nugatti så kan en holde seg hjemme

 

Hva om han skal ta med til noen bekjente som bor der?

 

Forklar dem at de har langt bedre alternativer i sine egne butikker.  Det er ikke just mangel på sjokoladeutvalget i amerikanske supermarkeder.  

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

 

 

En reiser vel til andre land for å prøve noe nytt?

Er man avehngig av Nugatti så kan en holde seg hjemme

 

Hva om han skal ta med til noen bekjente som bor der?

 

Forklar dem at de har langt bedre alternativer i sine egne butikker.  Det er ikke just mangel på sjokoladeutvalget i amerikanske supermarkeder.  

 

 

Det er greit nok det. Likevel er det utbredt praksis å be bekjente som kommer på besøk om å ta med seg typiske matvarer man savner, også av denne typen, til tross for at utvalget er godt. 

 

De gangene jeg har tatt med ting har det riktignok vært type makrell i tomat, sauser, Freia-sjokolade o.l, og ikke Nugatti, men.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...