Gå til innhold

Få mangellapp for samme feil flere ganger, konsekvens?


Anbefalte innlegg

ble stoppet i teknisk kontroll på motorsykkel nylig, fikk mangellapp på eksos. eksosen er ikke E- merka. de tok bilde av sykkelen og eksosen med et slags nettbrett. skal innom på visning, hvor jeg smetter på orginal eksosen. da lurer jeg på; hva skjer hvis jeg blir stoppet igjen med uorginal eksos igjen? har hørt mye, blandt annet at jeg blir anmeldt eller at jeg ikke får ut skilt igjen på sykkelen. men har ikke funnet noen kilder på det. Noen som kan noe om dette? 

 

(folk som skal sutre på nødvendigheten av å kjøre med ikke godkjent eksos kan spare seg)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror vi alle har svin på skogen på dette - selv fikk jeg konstant mangellapp for parklys i fulltlys (Hella Rallye 3003), og jeg bare tok ut parklyspæren ved andre visning.

 

Biltilsynet visste utmerket godt hva jeg gjorde, og jeg sa det tilogmed direkte til dem, men det var ikke noe dem kunne gjøre med det.

Bilen var godkjent da den ble vist, og det var det for å få godkjenningen.

 

Dem sa bare at hvis jeg ville gjøre det brydderiet med å "ikke kjøre en godkjent bil til vanlig" (...), så fikk det bli min sak.

Lenke til kommentar

Jeg vet om folk i området mitt som faktisk bytter hele døra på bilen når de skal inn til kontroll da de ikke vil ta av sotinga på vinduet framme.

 

Jeg har fått kritikk for solfilmen jeg har festet på frontruten, men den går ikke nedenfor den innvendige skjermen, og når jeg påpeker det, så går de bare videre.

 

0 respekt å finne hos eller for de folkene.

 

Jeg satte nylig på en 21600 Lumen, 41,5" LED-bjelke som taklys på bilen, og jeg skal vedde på at det blir påpekt ved neste kontroll. Nesten så jeg gleder meg til å høre hva dem svarer når jeg sier at den er montert helt etter reglene for arbeidslys.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

 

 

Jeg satte nylig på en 21600 Lumen, 41,5" LED-bjelke som taklys på bilen, og jeg skal vedde på at det blir påpekt ved neste kontroll. Nesten så jeg gleder meg til å høre hva dem svarer når jeg sier at den er montert helt etter reglene for arbeidslys.

Lysbildet og E-merkingen på bjelken også?

 

 

Den har ECE R10 godkjenning, men hva lysbildet angår...mmm, den fungerer nok best hvis skal arbeid skal gjøres 300+ meter unna bilen (spot lysbilde).

Ellers så står det faktisk ikke noen krav til E-merking på arbeidslys, da slikt ikke er ment å skulle bruke på veien uansett.

 

Lykten er sagt å skulle lyse 1600 meter (0,25 Lux), og jeg har allerede testet den på ~1300 meter. På 20 meter er den omtrent som å stå for nært noen som sveiser (jeg følte ihvertfall det samme sviende ubehaget på innsiden av øynene under egne nattester).

 

Så den blir brukt med STOR forsiktighet!

 

Er pr. nå kun koblet direkte til batteriet via et relè over egen, belyst bryter, men jeg skal i tillegg få den over på fulltlyshendelen snarest så jeg slipper å måtte fomle med begge deler når jeg bruker den...på veien om natten.

Så det skal bli en bryter for direkte til batteri og enda en bryter for styring sammen med fulltlyset.

 

Andre lys fremover inkluderer 2x 80 W LED ekstralys (E-merket, ref. 12,5), PIAA Hyper Arros H4 kjørelys og PIAA Solar H1 (spesifikt ikke E-merket av en eller annen grunn) fulltlys. Grovt regnet ~36000 Lumen totalt - eller ca. 630 Watt (@ 12V) - fremover.

Og jeg går med planer om å sette på noen Rigid pod tåke/grøftelys i tillegg.

 

Er mye lys, men jeg tar konseptet om selvblending og spesielt blending av andre trafikkanter veldig seriøst. Så ser jeg en bil, så er det av med lyset/lysene øyeblikkelig.

 

Andre LED lys inkluderer ryggelys:

https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2iRgtC_PIX4k78wdx

 

Blinklys:

https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2inIop3Y4L_ovQFm1

 

Og skiltlys:

https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2iwejtkBF8ELxxoTm

 

Alt er dog ikke helt uten problemer når LED bremse-, rygge og blinklysene ikke har en VAG optimalisert CAN-BUS last på seg:

https://1drv.ms/u/s!AuFMZD__7mN2jDQvhRqddMSVSElN

^ .gif loop av oppstart av bilen.

 

Har også skiftet sideblinklysene og parklysene til LED. Får desverre ikke de røde LED kjørelyspærene bakover til å virke - må ha mer motstand for det h#¤%&s VAG CAN-BUS systemet skal fungere.

 

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

 

Kobler du den på bryteren for fjernlys så blir den ikke arbeidslys lengre og bilen blir ikke godkjent

 

Jeg vil ha muligheten for begge deler (så det blir 2 brytere for styring av samme lys), så jeg slipper å måtte kjøre med fingeren på knappen for å få slått av lyset i tide. Men ja, jeg vet det.

 

Men det blir bare enda en ting i en lengre rekke som har passert kontroll flere ganger før, så jeg tar det ikke så nøye:

- For kraftige (visstnok - ifølge noen på Sandmoen kontrollsenter) 1000-metere (tidligere Hella Rallye 3003). Har nye lys nå.

- For mange pigger i piggdekk (260-piggers Lappi isdekk) - tilfeldig om jeg har disse eller piggfritt på ved kontroll.

- Sparco Chrono Road sportssete som førersete.

- Solstripe.

- Rattkule.

- Ettermontert (VW original) lysbøyle (kjøpt og montert av Møller Bil, Tynset) i grillen som ikke er oppført i vognkort.

 

Jeg vet vi diskuterer regler og ikke sunn fornuft her, men jeg er ikke villig til å godta regler som hindrer meg i kjøre tryggest mulig (bedre dekk, mer lys, sikrere sete). Men med alt dette lyset, så vil jeg kunne slå det av fortest mulig når jeg møter noen for ikke å blende dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rattkule høres harry ut

 

For meg det et rent praktisk redskap for når man må dreie rattet flere ganger helt rundt i hver retning for å komme seg inn og ut av parkeringsplasser eller skarpe innkjøringer.

 

Men bare slapp av, det er ikke en av de rattkulene formet som en hodeskalle i helkrom med øyne som gløder rødt - den er i helt standard matt sølvfarget plast med en grå gummistripe rundt for bedre grep.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet vi diskuterer regler og ikke sunn fornuft her, men jeg er ikke villig til å godta regler som hindrer meg i kjøre tryggest mulig (bedre dekk, mer lys, sikrere sete). Men med alt dette lyset, så vil jeg kunne slå det av fortest mulig når jeg møter noen for ikke å blende dem.

 

Men du er villig til å ofre andres sikkerhet(svi ut øynene på møtende trafikk) for å kunne "kjøre tryggere" selv...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Men du er villig til å ofre andres sikkerhet(svi ut øynene på møtende trafikk) for å kunne "kjøre tryggere" selv...

 

Som jeg allerede har sagt og gjentatt, så er det derfor jeg vil ha muligheten til å få slått av alle ekstralysene - LED-bjelken på taket spesielt, da den er GRUSOM å i det hele tatt være i nærheten av i mørket - så fort som mulig, nettopp ved å også få dem koblet via fulltlyshendelen på rattet, istedet for bare en egen bryter direkte tilkoblet batteriet.

 

Jeg testet bjelken, med gule filtre montert, på nytt idag, en varm sommerdag hvor solen skinner...og den var fortsatt overraskende blendende.

 

Og det er derfor jeg tar faren for blending av andre trafikkanter spesielt alvorlig. Jeg vil ikke være ansvarlig for en kollisjon hvor en motgående bil kommer over i kjørefeltet mitt fordi han ser hverken veien eller meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Rattkule høres harry ut

 

For meg det et rent praktisk redskap for når man må dreie rattet flere ganger helt rundt i hver retning for å komme seg inn og ut av parkeringsplasser eller skarpe innkjøringer.

 

Du kan jo søke om Handicap-bevis også.

De P-plassene er ofte litt bredere enn de andre; hvis du sliter med å få plassert bilen riktig ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Men du er villig til å ofre andres sikkerhet(svi ut øynene på møtende trafikk) for å kunne "kjøre tryggere" selv...

 

Som jeg allerede har sagt og gjentatt, så er det derfor jeg vil ha muligheten til å få slått av alle ekstralysene - LED-bjelken på taket spesielt, da den er GRUSOM å i det hele tatt være i nærheten av i mørket - så fort som mulig, nettopp ved å også få dem koblet via fulltlyshendelen på rattet, istedet for bare en egen bryter direkte tilkoblet batteriet.

 

Jeg testet bjelken, med gule filtre montert, på nytt idag, en varm sommerdag hvor solen skinner...og den var fortsatt overraskende blendende.

 

Og det er derfor jeg tar faren for blending av andre trafikkanter spesielt alvorlig. Jeg vil ikke være ansvarlig for en kollisjon hvor en motgående bil kommer over i kjørefeltet mitt fordi han ser hverken veien eller meg.

 

 

Hvis du vil oppføre deg ansvarlig holder du deg til regelverket, og ikke finner på "lure" løsninger på egenhånd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis du vil oppføre deg ansvarlig holder du deg til regelverket, og ikke finner på "lure" løsninger på egenhånd.

 

Det samme regelverket de som skal håndheve det ikke engang klarer å være enige om - nei takk. Så sant jeg ikke er til fare for meg selv eller andre, så gir jeg blaffen. Man kommer langt i trafikken med sunn fornuft.

 

Hva rattkulen angår, så er det ikke snakk om noe handicap (derav ulovligheten med å ha den montert) - jeg bare synes den er praktisk ved mye ratting i sakte fart.

 

EDIT:

Heller ikke noe problem å få plassert bilen, takk. Har kjørt - og parkert - en Chevy van i flere år uten kollisjoner.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjører du opp og ned bakker er det lett for at motgående bilers kjørelys drukner i din flombelysning, og du ser dem ikke før du lyser de opp som elg i solnedgang.

 

Men men, nå kommer det nytt regelverk vedrørende ekstra lys på bil, så blir interessant å se hvordan det slår ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...