Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slutte å drikke


Taurean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt med måte. Drikker man for mye over lengre tid, så tar man skade på en eller annen måte, hjernen og levra får gjennomgå, og man øker faren for kreft. Drikker man moderat så er de symptomene sannsynligvis ikke merkbare, men fortsatt til stede. Drikker man lite, så har det ikke noe å si for helsa sin del. Om man først drikker noe, så er øl og vin å foretrekke, siden de inneholder mye antioksidanter og slikt som er bra for deg. Noen øl eller glass med vin i uka vil jeg si er helt innenfor, og om det ikke går mye ut over det så "veier" de positive sidene opp for de negative i følge meg. Men folk er forskjellige, og har forskjellige toleransenivåer og metabolisme, så noen burde nok passe seg mer enn andre. Om drikkingen ikke går ut over folk i rundt deg, og du klarer å leve et fungerende liv med alkohol som en del av det, så ser jeg ingen grunn til å slutte med det. Om man ikke greier å styre seg, så burde man la vær å drikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes fleire alternativ mellom flatfylla og totalt avhold. Alt med måte. Eg drikk alkohol, men blir aldri full lengre.

 

Alkohol og dens påvirkning på kroppen i mindre mengder er vanskeleg å finne ut av. Her er eit par artiklar som reflekterer over det.

 

https://sunnskepsis.wordpress.com/2018/04/15/trygg-mengde-alkohol/

https://sunnskepsis.wordpress.com/2016/03/26/moderat-alkoholinntak-overdrevne-fordeler/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ville bare svare på mitt eget innlegg, hvis kanskje en eller annen sjel kunne få nytte av det.

Nesten gått 3 måneder uten nå og er ekstremt motivert. Største fordelen er at man orker mer. Det ble mye .. -mye- drikking i år. Av mange grunner. To svært slitsomme og desperate flytteperioder i fjor høst og vinter med masse slags forskjellig stress og press, i tillegg til det vanlige presset via foreldre. Først nå begynner jeg å føle at jeg henter meg inn litt. Det ble en nærmest liv-og-død-avgjørelse, noe jeg tror faktisk de fleste som har ambisjoner om å slutte med alkohol og/eller rusmidler må oppleve for å klare å slutte. Man innser en dag at man ikke orker å gjøre noen ting, at fyllesykeperiodene varer i 3-5 dager (til neste helg, så er det på'n igjen), at hele livet begynner å falle bakpå. Da er veien kort til å bli en kronisk alkoholiker, og da tenkte jeg at veien tilbake blir for lang.

I tillegg, alle problemene og det psykososiale friksjonene i familien blir i hvert fall ikke lettere å tolerere og håndtere med alkohol. Den store fallgruven er at man tenker slik at bare man holder ut til helga, så er man reddet. Alkoholen blir en "redning", et fluktmiddel. Den løser ingen problemer, bare skaper flere.

Så jeg har kommet frem til at det ikke finnes noen gullbillett. Det krever bare hard jobb. Nå fokuserer jeg på å styre tankene mine vekk fra drikking. Når jeg begynner å få lyst til å drikke, tenker jeg tilbake på alle gangene jeg har vært helt ut"armet", ekstremt fyllesyk, på legevakta og det som verre er. En flaske whisky hver helg er litt for mye. Fokuserer på for eksempel om søndagene, hvor beroligende det er å tenke på at jeg kan gå gjennom dagen uten å være helt ødelagt og knust. Den prisen alene er verdt det.

En annen ting er psykososiale funksjoner. Man kan finne på å sende meldinger til bekjente man ikke ville sendt vanligvis. Dette kan skape problemer. Ikke slemme ting, men selv om det er positive ting, så blir det bare flaut etterpå. Det blir falskt. Så skaper det bare mer psykologisk byrde, som man vil drikke bort igjen. Så lenge man er full, så er det gøy. Og da er det fort gjort å bli kroniker.

Så det dreier seg om å velge livet fremfor døden. Har man problemer, så er det kun å jobbe med dem som er nøkkelen. Skrive, tenke, disiplin, ta imot samtalehjelp, foksuere. Det finnes absolutt ingen hemmelig magisk måte å slutte på. Det hemmelige trikset er å innse at det nettopp krever fokus, innsats og jobb. Da har man en sjans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer an på om alkoholen er et problem for deg eller ikke. Hvis drikkingen ikke går utover økonomi, helse, jobb, familie, dømmekraft, eller andre ting du heller skulle hatt tid til i stedet for å ligge fyllesyk så tror jeg ikke det er mye å tjene på  total avholdenhet. Alkohol er jo selvfølgelig ikke sundt så en liten effekt for helsen vil det ha å ikke drikke i det hele tatt. Men det må jo veies opp mot hvor mye du synes at du får ut av å ta deg noen glass. Det er dessverre sånn at på grunn av drikkekulturen vi har her til lands så kan man føle seg som en outsider sosialt hvis man ikke drikker.

Endret av mr.wolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at man orker mer er positivt. Jeg merker også det, både fysisk og psykisk, samt at hukommelsen blir bedre. Jeg er en slik person som "trenger noe" for å føle meg tilfreds, eller for å fylle et tomrom kanskje. Enten så bruker jeg alkohol, trening eller fordypning/hobby for å fylle det. Jeg må ha et mål, eller motivasjon for å slutte å drikke. F.eks at jeg kan ikke drikke i kveld, for i morgen skal jeg ta en hard treningsøkt, eller at jeg finner en hobby som krever edruelighet. Det blir jo aldri enten/eller, men ofte en middelvei. Kanskje jeg kjører meg en tur på lørdags kveld, for å "utnytte" at jeg er edru. Det føles jo nesten bortkastet å være edru på lørdag kveld etter en stund. Rart egentlig.

Det jeg merker og kjenner på er at alkohol reduserer stress i kroppen. Hvis jeg er edru over lengre tid, så får jeg et skikkelig tankekjør. En indre uro som ikke går vekk, men som da døyves når jeg drikker. Jeg får også et overskudd av energi, som er ubehagelig når jeg ikke får utløp for det. Jeg kan gå flere turer om dagen, ta en cardioøkt, trene styrke, gjøre arbeid, og fortsatt ha overskudd. Skulle gjerne funnet noe som hjelper meg å slappe av på samme måte som alkohol, men uten bieffektene. Det er jo ikke alkohol i seg selv jeg vil ha, men noe som får meg til å slappe av, koble av slik at hjernen får litt fri, og kjenne på midlertidig gode følelser slik at livet kjennes bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...