Gå til innhold

Er strøm gratis på Island? Hvorfor ikke i Norge?


Anbefalte innlegg

På Island har de 350 000 innbyggere og mye geotermisk kraft som gjør at alle innbyggerne kan nyte gratis strøm. I Norge er det det offentlige som kontrollerer kraften vår, ofte via kommunale eiere bak strømselskap og kraftleverandører. Det produseres nok strøm til alle norske forbrukere. Hvorfor kan ikke nordmenn da nyte gratis strøm? Er det for mange mennesker? For lite energi?

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For at politikerne kan gi vekk millioner til EU å få en gullkantet jobb innen EU byråkratiet.

Men for å være litt seriøs så koster det faktisk noe å bygge demninger, kraftverk og kraft linjer men du snakker noen ører pr. kw. resten forsvinner i statskassen og blir sendt ut av landet.

Hvor skal ellers udugelige politikere få jobb etter stortinget?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil tippe at infrastrukturen på Island er vanvittig mye enklere( og dermed billigere) enn i langstrakte Norge.

 

Island har dessuten få muligheter til å selge strøm enkelt. Norge har lang grense mot Sverige og kan dermed enkelt selge kraft.

 

Island kan ikke kontrollere kraften, slik vi kan med vannkraft.

 

Dette er derfor to situasjoner som ikke kan sammenlignes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Island har de 350 000 innbyggere og mye geotermisk kraft som gjør at alle innbyggerne kan nyte gratis strøm. I Norge er det det offentlige som kontrollerer kraften vår, ofte via kommunale eiere bak strømselskap og kraftleverandører. Det produseres nok strøm til alle norske forbrukere. Hvorfor kan ikke nordmenn da nyte gratis strøm? Er det for mange mennesker? For lite energi?

Godt spørsmål. Jeg er helt enig med deg at vi burde ha gratis strøm, med limitasjoner for hvor mye som kan brukes per husstand. /s

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Island har de 350 000 innbyggere og mye geotermisk kraft som gjør at alle innbyggerne kan nyte gratis strøm. I Norge er det det offentlige som kontrollerer kraften vår, ofte via kommunale eiere bak strømselskap og kraftleverandører. Det produseres nok strøm til alle norske forbrukere. Hvorfor kan ikke nordmenn da nyte gratis strøm? Er det for mange mennesker? For lite energi?

Vi har da vannkraft langt oppi anus, men politikere syns det er morsommere å leke med enda viktigere politikere i utlandet, så derfor blir ikke Norges befolkning prioritert.

 

Og at vi har vannkraft er jo bare å spørre de som bor rundt Mjøsa og alle andre vannkraftkommuner hvor vannet har begynt å stige som den årlig vårtradisjonen det har vært i mange år nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er strøm gratis på Island?

Nei

 

Hvorfor ikke i Norge?

Fordi når sosialistene (røde eller blå) gjør ting gratis, så blir det fryktelig vanskelig å få de gratis tingene ... kvaliteten på de gratis tingene går ned ... og tilslutt får du like fullt regningen over skatteseddelen, med pålegg for administrasjonskostnader, selv om du aldri fikk gratistjenestene eller kun fikk "erzatz"-tjenester. Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På Island har de 350 000 innbyggere og mye geotermisk kraft som gjør at alle innbyggerne kan nyte gratis strøm. I Norge er det det offentlige som kontrollerer kraften vår, ofte via kommunale eiere bak strømselskap og kraftleverandører. Det produseres nok strøm til alle norske forbrukere. Hvorfor kan ikke nordmenn da nyte gratis strøm? Er det for mange mennesker? For lite energi?

Godt spørsmål. Jeg er helt enig med deg at vi burde ha gratis strøm, med limitasjoner for hvor mye som kan brukes per husstand. /s

 

 

Det er helt greit at du syns, men jeg har ingen synspunkt på det annet enn at priser bør reflektere markedet på best mulig måte og med mest mulig konkurranse.

 

 

 

Er strøm gratis på Island?

Nei

 

Hvorfor ikke i Norge?

Fordi når sosialistene (røde eller blå) gjør ting gratis, så blir det fryktelig vanskelig å få de gratis tingene ... kvaliteten på de gratis tingene går ned ... og tilslutt får du like fullt regningen over skatteseddelen, med pålegg for administrasjonskostnader, selv om du aldri fikk gratistjenestene eller kun fikk "erzatz"-tjenester.

 

 

Kilde? Er ellers enig at ting ofte blir dyrt og dårlig når politikerne vil at noe skal være gratis for innbyggere.

 

 

Hva er engentlig intensjonen din med slike diskusjoner? Virker som du bare er ute etter argumenter imot sosialisme / kommunisme, ikke å ha en faktisk interessant diskusjon.

 

Jeg har ikke argumentert hverken for eller imot. Om du ikke synes tråden er interessant kan du bare finne en annen å skrive i   :wee:

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva er engentlig intensjonen din med slike diskusjoner? Virker som du bare er ute etter argumenter imot sosialisme / kommunisme, ikke å ha en faktisk interessant diskusjon.

 

Jeg har ikke argumentert hverken for eller imot. Om du ikke synes tråden er interessant kan du bare finne en annen å skrive i   :wee:

 

Så du har ingen underliggende intensjon?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er engentlig intensjonen din med slike diskusjoner? Virker som du bare er ute etter argumenter imot sosialisme / kommunisme, ikke å ha en faktisk interessant diskusjon.

 

Jeg har ikke argumentert hverken for eller imot. Om du ikke synes tråden er interessant kan du bare finne en annen å skrive i   :wee:

 

Så du har ingen underliggende intensjon?

 

 

Jo, å diskutere strøm i Norge og Island, det burde da være ganske entydende ihh til overskriften. Har du tenkt å prøve å trolle denne tråden også?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva er engentlig intensjonen din med slike diskusjoner? Virker som du bare er ute etter argumenter imot sosialisme / kommunisme, ikke å ha en faktisk interessant diskusjon.

 

Jeg har ikke argumentert hverken for eller imot. Om du ikke synes tråden er interessant kan du bare finne en annen å skrive i   :wee:

 

Så du har ingen underliggende intensjon?

 

 

Jo, å diskutere strøm i Norge og Island, det burde da være ganske entydende ihh til overskriften. Har du tenkt å prøve å trolle denne tråden også?

 

Når har jeg trollet? :p  Gi konkrete eksempler eller så er det bare løgn og personangrep.

 

Slik du legger opp spørsmålet virker det jo som om du er for gratis strøm. Men det stemmer vel ikke?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke nødvendigvis for gratis strøm, men jeg tillater meg å stille spørsmål om hvorfor det ikke er det eller hva andre syns. Jeg er skeptisk til alt som er "gratis" da det meste som blir fremstilt som gratis ofte ikke er det, det er gjerne en skjult kostnad som man ofte ikke tenker over. Men som forbruker så er konseptet om billig eller gratis strøm naturligvis svært attraktivt.

Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke nødvendigvis for gratis strøm, men jeg tillater meg å stille spørsmål om hvorfor det ikke er det eller hva andre syns. Jeg er skeptisk til alt som er "gratis" da det meste som blir fremstilt som gratis ofte ikke er det, det er gjerne en skjult kostnad som man ofte ikke tenker over. Men som forbruker så er konseptet om billig eller gratis strøm naturligvis svært attraktivt.

Ok, ser den :)

 

Gratis er det aldri, forskjellen ligger vel i om det er en gode fellesskapet skal betale for eller ikke. 

 

Folk har såpass forskjellig forbruk av strøm at det gir mening å la folk betale for det. 

 

Såklart, i et rent fritt marked kan man skape monopoler som velger å selge strøm rådyrt. 

 

Så det er viktig med strenge reguleringer slik at alle kan greie å betale for den strømmen de trenger.

Lenke til kommentar

Det er skatt på Island.

 

Det er fordeler og ulemper med skattefinansiert strøm, men så lenge ikke all strøm her i Norge er miljøvennlig og fornybar, er det greit at folk betaler strømmen selv, og at prisen bidrar til at folk ikke sløser med den.

 

Når det er sagt, så synes jeg strømprisene her på berget har gått veldig opp det siste året, og det merkes veldig godt for folk som har minst, slik det ofte gjøres med avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som jeg reagerer mest på er ikke strømprisen, den er lav nok som den er. Det er nettleien jeg reagerer på, da den øker støtt og stadig samtidig som netteierne som krever inn nettleien, som ofte er kommunale selskaper, tar enorme utbytter og bruker det på kommunebudsjettet istedenfor å bruke det på å bedre infrastrukturen i elnettet, slik den originalt var tiltenkt å gå til.

Lenke til kommentar

Prisene er litt høyere enn det de reklameres for på hans side, men ifølge nettselskapene så er det 60 øre og nettleie på 56 øre per kwt. så det er ikke akkuratt gratis her, men folk må huske at på de fleste steder så bruker man ikke strøm for oppvarming, men der de må bruke strøm for oppvarming så får de kun 11 prosent moms.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...