Gå til innhold

Lønn etter tittel


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg blir nå ferdigutdannet som lærer etter fire år på lærerløpet, og et ekstra år ved siden av. Med dette har jeg altså 240 studiepoeng + 60 studiepoeng, hvilket betyr at jeg skal bli lønnet etter tittelen "adjunkt med tilleggsutdanning" og ikke bare som "adjunkt". Men det er her jeg ikke helt forstår hvordan det fungerer med lønn. Jeg har nemlig nettopp fått et jobbtilbud, et årsvikariat på 100 prosent, hvor hun jeg skal vikariere for har tittelen "adjunkt". I jobbtilbudet jeg nettopp fikk i posten står det at årslønn vil være 415 000, altså som om jeg skulle være kun adjunkt. Årslønn for adjunkt med tilleggsutdanning er betydelig høyere, 469 000. 

 

Spørsmålet mitt er, skal jeg kunne lønnes etter tittelen min, eller må jeg ta til takke med lønna til hun jeg vikarierer for?

Hvis det er sånn at jeg skal lønnes etter MIN "tittel", hvordan går jeg fram?

 

Beklager om jeg skriver knotete eller overdetaljert. Er litt trøtt på morgenkvisten. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått de 60 studiepoengene du tok ved siden av godkjent som en den av grunnskolelærerutdanningen? 

Vet at det er flere som har tatt fag ved siden av for å få opprykk, uten å tenke over at faget må godkjennes som en del av GLU. 

Lenke til kommentar

Ta kontakt med fagforeningen. Kjenner en venn som gjorde, og da gikk fagforeningen krevende at han skulle få høyere lønn. Det var snakk om lektor med tilleggsutdanning (i tilbudet han fikk sto det bare lektor).

 

Eventuelt spør arbeidsgiver om det.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Ja, de 60 poengene har blitt godkjent slik at jeg blir adjunkt med tilleggsutdanning. 

 

Jeg kjenner det sitter langt inne å endelig få jobb, for å så forhandle lønn med en gang. Synes det er litt halvekkelt å spørre om lønn i det hele tatt ;-) Det som gjør meg usikker er det faktum at jeg får et vikariat, og ikke noe fast. Vet imidlertid ikke om det skal ha noe å si da, men. 

 

TS

Lenke til kommentar

Ja, egentlig er jeg enig med dere om at det høres rett ut at jeg skal få lønna til hun jeg vikarierer for. Men så hører jeg forskjellige påstander her og der, om at en skal ha lønn etter utdanningen, at en har rett på ditt og datt osv. Jeg tror egentlig ikke at jeg tør å buse inn og forhandle lønn, men lønna er ikke verst den, da(for meg som har vært student i fem år;) ). 

 

TS

Lenke til kommentar

Lønnsfastsettelsen foregår lokalt. 

I utgangspunktet kan du forhandle på lønna, det lønnstilbudet du har fått er arbeidsgivers fyrste tilbud. Kor stort forhandlingsrom du i praksis har kan variere litt, særleg avhengig av om det er mange andre aktuelle kandidatar som kan ta over vikariatet eller om du er den einaste. I tillegg vil arbeidsgiver prøve å halde lønnsnivået likt utan store variasjonar på ellers like arbeidstakarar, men om nødvendig så kan arbeidsgiver opne lommeboka og betale deg langt meir enn dei andre tilsette for å få fylt stillinga med ein kvalifisert person.

Enkelte plassar kan du nok oppleve om at lønnstilbudet er av typen "take it or leave it" der du ikkje har andre forhandlingskort enn å takke nei til jobben.

 

Tariffavtalen har garantilønn basert på utdanningskravet til stillinga du skal ha. Så sett i forhold til det så er det rett at du blir lønna berre som adjunkt når det er adjunktstilling du skal inn i.

Basert på tariffavtalen skal ein adjunkt ha minst 415 800 kr i årslønn, dette er lønna som arbeidsgiver må tilby deg men samtidig er det viktig å være klar over at garantilønna ikkje skal være ei makslønn.

 

Mitt råd er at du tek kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen eventuelt direkte med arbeidsgivarrepresentanten for å høyre om lønnsinnplasseringa er rett og om det er rom for å forhandle om høgare lønn.

I tillegg bør du gjere ei vurdering på om det er verdt å "krangle" på lønna eller ikkje. Det er tross alt snakk om berre eit års vikariat som din fyrste jobb etter endt utdanning. Den kan derfor være like lurt å berre takke ja til den tilbudte lønna for å få deg eit års med arbeidserfaring slik at du står i sterkare forhandlingsposisjon når du skal forhandle lønn i din neste jobb om eit år.

Lenke til kommentar

Lønnsfastsettelsen foregår lokalt. 

I utgangspunktet kan du forhandle på lønna, det lønnstilbudet du har fått er arbeidsgivers fyrste tilbud. Kor stort forhandlingsrom du i praksis har kan variere litt, særleg avhengig av om det er mange andre aktuelle kandidatar som kan ta over vikariatet eller om du er den einaste. I tillegg vil arbeidsgiver prøve å halde lønnsnivået likt utan store variasjonar på ellers like arbeidstakarar, men om nødvendig så kan arbeidsgiver opne lommeboka og betale deg langt meir enn dei andre tilsette for å få fylt stillinga med ein kvalifisert person.

Enkelte plassar kan du nok oppleve om at lønnstilbudet er av typen "take it or leave it" der du ikkje har andre forhandlingskort enn å takke nei til jobben.

 

Tariffavtalen har garantilønn basert på utdanningskravet til stillinga du skal ha. Så sett i forhold til det så er det rett at du blir lønna berre som adjunkt når det er adjunktstilling du skal inn i.

Basert på tariffavtalen skal ein adjunkt ha minst 415 800 kr i årslønn, dette er lønna som arbeidsgiver må tilby deg men samtidig er det viktig å være klar over at garantilønna ikkje skal være ei makslønn.

 

Mitt råd er at du tek kontakt med tillitsvalgt på arbeidsplassen eventuelt direkte med arbeidsgivarrepresentanten for å høyre om lønnsinnplasseringa er rett og om det er rom for å forhandle om høgare lønn.

I tillegg bør du gjere ei vurdering på om det er verdt å "krangle" på lønna eller ikkje. Det er tross alt snakk om berre eit års vikariat som din fyrste jobb etter endt utdanning. Den kan derfor være like lurt å berre takke ja til den tilbudte lønna for å få deg eit års med arbeidserfaring slik at du står i sterkare forhandlingsposisjon når du skal forhandle lønn i din neste jobb om eit år.

 

Jeg er enig i den siste delen. Jeg er utrolig lettet over å ha fått jobb, i og med at jeg kommer fra ei bygd som er nærme universitetet og det dermed er meget vanskelig å få jobb i området. Jeg har allerede takket ja til jobben og tenker at det ikke gjør meg noe å ha adjunkt-lønn i et år hvor jeg er nyutdannet og får verdifull erfaring. 

 

Jeg skal faktisk være vikar for hun som er tillitsvalgt på den skolen, og skolen er en veldig, veldig liten skole. Tenker jeg ikke skal være for høy i hatten og for "krevende" når jeg er ferskis. Det var flere innkalt til intervju og det er mange om beinet her. 415 800 er ikke ille uansett ;-) Nå er jeg spent på hva jeg kommer til å betale i skatt hver måned. 

 

TS

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei!

 

Jeg blir nå ferdigutdannet som lærer etter fire år på lærerløpet, og et ekstra år ved siden av. Med dette har jeg altså 240 studiepoeng + 60 studiepoeng, hvilket betyr at jeg skal bli lønnet etter tittelen "adjunkt med tilleggsutdanning" og ikke bare som "adjunkt". Men det er her jeg ikke helt forstår hvordan det fungerer med lønn. Jeg har nemlig nettopp fått et jobbtilbud, et årsvikariat på 100 prosent, hvor hun jeg skal vikariere for har tittelen "adjunkt". I jobbtilbudet jeg nettopp fikk i posten står det at årslønn vil være 415 000, altså som om jeg skulle være kun adjunkt. Årslønn for adjunkt med tilleggsutdanning er betydelig høyere, 469 000. 

 

Spørsmålet mitt er, skal jeg kunne lønnes etter tittelen min, eller må jeg ta til takke med lønna til hun jeg vikarierer for?

Hvis det er sånn at jeg skal lønnes etter MIN "tittel", hvordan går jeg fram?

 

Beklager om jeg skriver knotete eller overdetaljert. Er litt trøtt på morgenkvisten. 

 

 

Litt sent, men ila de første dagene vil kontordamen be deg om vitnemål fra utdanningen (om hun ikke har gjort det allerede.. Hvis ikke kan du komme troppende med det senere). Jeg fikk da høyere lønn påfølgende måned (tok de siste 15 stp til opprykket eller tilleggsutdanningen i april - fikk adjunkt med tillegg fra mai-lønningen) bare ved å levere vitnemål som viste at jeg hadde 60 stp ekstra. Er du litt lur signerer du først kontrakten (den ordinære) og så kommer med papirene senere om du er redd for å bli forbigått på noe. Lærere lønnes på kompetanse. Er revnende likegyldig hvem du vikarierer for, ellers hadde jo alle tatt inn nyutdannede med 416k i lønn hver gang noen med en del tillegg skulle ut i permisjon.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...