Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ferieloven


Polyblank

Anbefalte innlegg

Hei igjen! Føler jeg har skrevet her litt for ofte i det siste. Nå har det seg slik at sjefen samlet ikke inn ferieønsker før 1. mai, og har ennå ikke begynt å i det hele tatt se på og planlegge sommeren utifra det. I følge loven står det at man skal få vite senest to måneder før man får ferie, noe jeg har minnet sjefen på. Hva har jeg evt. lov til å gjøre når sjefen ikke etterfølger dette og jeg skulle ha bestilt flybilletter så det ikke blir så himla dyrt? ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) (Hvem som bestemmer tiden for ferie)

Arbeidsgiver skal i god tid før ferien drøfte fastsetting av feriefritid og oppsetting av ferielister med den enkelte arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte. Oppnås ikke enighet, fastsetter arbeidsgiver tiden for ferien innenfor de grenser som følger av §§ 7-9.

 

(1) (Hovedferien)

Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. Ferie som er fastsatt til tiden 1 juni – 30 september, og som utsettes i medhold av § 9, kan ikke kreves avviklet på et senere tidspunkt i denne perioden. Arbeidstaker som har avviklet permisjonstid med foreldrepenger etter folketrygdloven §§ 14-1 til 14-15, i hele hovedferieperioden, kan motsette seg å avvikle hovedferien innen ferieårets utløp.

 

(4) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

 

Klarer ikke helt å finne denne regelen med 2 månder?

 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21#KAPITTEL_2

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Men som det står om arbeidsgiver, om han sliter med å få kabalen til å gå opp under ferieavviklingen med å måtte hyre inn vikarer eller lignende har han vel trolig en god grunn til å fravike fra regelen :) Og faller under "særlige grunner"

 

Forstår at dette kan være frustrerende, om det er mange ansatte på arbeidsplassen tipper jeg seniorene er raskt ute med å sikre neste års ferie allerde året før :p Hvorav de som er litt trege med å bestemme seg må ofte bli rokkert litt frem og tilbake for å finne en løsning..

Lenke til kommentar

Her er det ikke snakk om at arbeidsgiver sliter med å få kabalen til å gå opp på grunn av mangel på arbeidskraft, men fordi han somler.

 

Trådstarter trenger råd angående rettigheter når arbeidsgiver somler. Ferielistene skulle vært fremlagt i slutten av april.

Lenke til kommentar

Men som det står om arbeidsgiver, om han sliter med å få kabalen til å gå opp under ferieavviklingen med å måtte hyre inn vikarer eller lignende har han vel trolig en god grunn til å fravike fra regelen :) Og faller under "særlige grunner"

 

Ingen grunn til å gå ekstrarunder for å unnskylde arbeidsgiver her synes jeg - ihvertfall ikke basert på det som er opplyst.

 

Med mindre det har skjedd noe ekstraordinært, så kan ikke det å måtte hyre inn vikarer regnes som 'særlig grunner' - sommerferien bør ikke komme som en overraskelse på en leder.

Lenke til kommentar

Jeg bare antar jeg, ettersom Arbeidsgiver bør ha god grunn, ellers er det jo bare idiotisk og poengløst at TS ikke har fått avklart når han kan få ferie...  Om det ikke finnes en underliggende grunn og siden TS har purret på å få avklart ferien sin, må vel arbeidsgiver være rettes bare være ondskapsfull eller hate TS da (Tar jo Arbeidsgiver 5minutter å fikse dette om det er null stress?

 

(1) (Hovedferien)Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni – 30 september.

 

Ellers er det jo noen månder til 13. September som vil da gi siste frist for arbeidsgiver i begynnelsen av juli...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver bruker konsekvent å sette ferieønske "frist" til 1. mai, og det har blitt gjort slik i alle de år. Hun visste ikke om denne loven om 2 måneder på forhånd, så jeg måtte informere om dette. Grunnen til at jeg ikke har reagert før er at jeg har hovedsakelig bare villet jobbe hele somrene før.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver bruker konsekvent å sette ferieønske "frist" til 1. mai, og det har blitt gjort slik i alle de år. Hun visste ikke om denne loven om 2 måneder på forhånd, så jeg måtte informere om dette. Grunnen til at jeg ikke har reagert før er at jeg har hovedsakelig bare villet jobbe hele somrene før.

Da har dere egene avtaler utenom Ferieloven :)

 

(4) (Fravikelighet)

Reglene i denne paragraf om tiden for ferie innen ferieåret kan fravikes ved tariffavtale eller annen avtale.

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Her er det ikke snakk om at arbeidsgiver sliter med å få kabalen til å gå opp på grunn av mangel på arbeidskraft, men fordi han somler.

 

Trådstarter trenger råd angående rettigheter når arbeidsgiver somler. Ferielistene skulle vært fremlagt i slutten av april.

Og det er jo iallefall tull...  Som forumveileder burde du vite bedre...

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal ha ferie i juli er hun derimot forsen om jeg skal få vite det to måneder i forveien. Ingen av oss fr ha fri i august grunnet stor pågang der vi jobber da.

Er fremdeles 2 månder til 9. Juli.. Så er ikke forsent enda, men jeg ville ikke kranglet så mye med arbeidsgiver og pirket på dette med 2 månder, da kan det jo drøye ut enda lengere så får du ikke ferie før i September...  Dårlig stemning... Jeg ville heller ha en måndes varsel å få ferie i Juli August, fremfor 2månder varsel og få ferie i September fordi jeg "ønsket" at arbeidsgiver gir med 2månders varsel...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Nå var ikke det hva jeg spurte om. Dette er noe hun har gjort feil over lengre tid og det burde endre seg. Spørsmålet mitt er hva jeg evt kan "slå i bordet" med siden hun ikke følger loven. Det er ikke snakk om bare meg, men mange andre som også skal ha ferie i juni og juli.

Lenke til kommentar

Nå var ikke det hva jeg spurte om. Dette er noe hun har gjort feil over lengre tid og det burde endre seg. Spørsmålet mitt er hva jeg evt kan "slå i bordet" med siden hun ikke følger loven. Det er ikke snakk om bare meg, men mange andre som også skal ha ferie i juni og juli.

Hun følger jo loven, hva har hun gjort som er feil ifølge loven? Hun må si ifra når du skal ha ferie senest 2månder før den skal avvikles, og det kan jo være i september... Om hun har gjort noe feil, og ikke fulgt 2månders regelen og ikke har noen grunn kan du jo klage..

 

Så kan det jo sendes videre til Arbeidstilsynet etc.. Men du vil jo ikke få ferien din tidligere av den grunn om det er det som er spørsmålet.. Om du kan få noen til å presse sjefen din til å gi deg ferie rasket mulig, helst i Juni Juli, selv om det da bryter loven som du så har pirket så masse på... Så hjelper det jo ingen av partene.. Ender opp med ett dårlig arbeidsforhold..

 

Ellers er jo det mest opplagte å kontakte Fagforeningen din..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Ingen av oss har ferie i september. Vi fikk ønske juni, juli og første uke av august.

Jeg forstår det, men Arbeidsgiver kan si du skal ha Ferie i September om hun ønsker det, du har ingen rett å ta ut ferien i juni, juli og august i følge Ferieloven... Men bare innen perioden 1.Juni til 30. September...

 

Så når du terper på dette med 2månder, og det plutselig blir vanskelig å skaffe ansatte i Juni Juli og August, så kan sjefen slå i bordet tilbake og nekte deg ferie denne perioden, og først gi deg mulighet til å ta ut ferie i September... Og du har ingen ting du skulle ha sagt..

 

Ellers så stiller jeg meg mye bak arbeidsgiver her, iallefall om det har vært litt vanlig at arbeidstakere kommer med ønskene til når de ønsker ferie litt sent, og det har blitt gjort litt mange ønsker på samme uker, hvor arbeidsgiver må si at de ukene ikke fungerer, så blir det mye frem og tilbake med mange arbeidstakere.. Og hvor arbeidstakerne da ikke forfyller sine egene plikter til å gi tidsnok varsel...  Selv om det ikke gjelder nødvendigvis deg...

 

Ferie er ett helvette for mange arbeidsgivere, og mange løser de dette med egene faste avtaler for mange av de fast ansatte arbeidstakere...

 

Når da en ansatt da terper på dette, klager over at han/henne ikke har fått vite når han/henne skal få ferie og refferer til lovverk så blir det jo veldig provoserende for en arbeidsgiver som gjør sitt beste for å få ting til å gå opp, og vil trolig kjøre tilbake på samme mynt...

 

Ekstra frustrerende er det kanskje om arbeidsgiver gjør sitt beste å gi deg en ferie som passer for deg, og du klager over å ikke ha fått tilbakemelding...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...