Gå til innhold

Disse elbilene gir mest rekkevidde for pengene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å bruke begrepet mest rekkevidde for pengene blir som å sammenligne drivstofftankene på fossilbiler. Det er ikke det som er avgjørende for om du synes bilen er bra eller ikke. Jeg har to e-golfer med ulik størrelse på batteriene. Men det har ikke hindret meg i å kjøre akkurat de samme stedene med begge bilene. Størrelsen på batteriet definerer bare hvor lang du kan kjøre før du må lade, og ikke hvor lang du egentlig kan kjøre. Jeg har kjørt mange turer på over 400 km med første generasjons e-golf, selv om praktisk rekkevidde mellom hver ladestopp er rundt 120-140 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er AmperaE, en bil som knapt produseres og er nær umulig å kjøpe, med? Hvor langt man kan kjøre med en bil som egentlig ikke er til salgs, er ikke så veldig interessant...

 

Det spørsmålet stilte jeg i fjor høst også, når DinSide valgte å kåre den til Årets Bil 2018.. helt utrolig. Føles veldig kjøpt og betalt, eller at journalisten eier en selv og prøver å få sin egen bil til å stige i verdi.

Lenke til kommentar

Annen ting med å kjøpe usa importert bolt at man får vel ikke dab+ men ampera/bolt viser hvor bra elbil(rekkevidde messig) man kan få for pengene hvis noen andre enn tesla hadde vært villig å gå all inn på elbiler istedenfor å vente til batteri kostnadene går ned.

 

Delvis enig, men jeg er overbevist om at større produsenter med vilje holder kapasiteten ned slik at elbilen skal være bil #2 for mange og sånn holde verdien på dieselbilene opp lengst mulig. Samt at lade-infrastruktur mangler og gjør alt problematisk uansett og vil skape misnøye for kundene deres.

 

Og skal man ha med vanskelig tilgjengelige biler som Ampera E & I-Pace kunne man nesten tatt med Model 3 også da den vil konkurere i, eller i det minste nærmere, prisklassen til de andre (untatt I-Pace). Billigste Model 3 basert på antakelsene om at prisen er 35.000USD konvertert rett til NOK. , 290.000, 345km rekkevidde (EPA, minste utgaven), 841kr/km. Billigere enn Zoe. Men selv om den ender opp på 350.000 så gir det 1014kr/km noe som er billigere enn Leaf. Den må koste 450.000 for å blir dårligere verdi per km enn Ford sitt halvhjerta el-Focus eksperiment.

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Meningsløs test. Om rekkevidde kontra pris er eneste man tester så er jo el-sykkel testvinner her. Hjelper jo ikke å ha en bil som er "best i test" når den ikke rekker til hytta - eller har plass til familien - eller bruker 20 timer på å lade så man kan kjøre videre på ferieturen. Blir som å si at ullgenser er det ultimate plagget, uansett om du skal på jobb, fest eller i utmarka - siden den gir mest varme pr. krone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det er nå, men tidligere fikk man ikke med vanlig lader til Zoe. Man fikk en fastmontert hjemmelader, som til tider kunne være et helvete å montere. Dette betyr at man ikke kan lade på ladestasjoner med vanlig stikk. Dette fører så til nye problemer når bilen skal selges videre.

 

Så er det sensorer på lufttrykk, men det kan kun kobles til fire på en gang, og du kan ikke koble til nye selv. Du må da altså på verksted for å koble til fire nye sensorer når du legger om til vinter/sommerdekk, om du da ikke skal kjøre halve sesongen med en feilmelding. OSV OSV OSV.

 

Så med mindre det har endret seg betraktelig så ville jeg heller betalt mer for hver km på farten.

 

PS: Jeg vet at noen har fått med "original" vanlig lader, men så vidt jeg vet var dette en lader laget av en 3. part på bestilling, og det er langt fra alle som har fått denne. Og sist jeg hørte så ble vist nok ikke disse laget lenger.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er AmperaE, en bil som knapt produseres og er nær umulig å kjøpe, med? Hvor langt man kan kjøre med en bil som egentlig ikke er til salgs, er ikke så veldig interessant...

 

Det spørsmålet stilte jeg i fjor høst også, når DinSide valgte å kåre den til Årets Bil 2018.. helt utrolig. Føles veldig kjøpt og betalt, eller at journalisten eier en selv og prøver å få sin egen bil til å stige i verdi.

Er masse til salgs på finn så langt i fra umulig, flere har leveringsklare biler

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er AmperaE, en bil som knapt produseres og er nær umulig å kjøpe, med? Hvor langt man kan kjøre med en bil som egentlig ikke er til salgs, er ikke så veldig interessant...

Det spørsmålet stilte jeg i fjor høst også, når DinSide valgte å kåre den til Årets Bil 2018.. helt utrolig. Føles veldig kjøpt og betalt, eller at journalisten eier en selv og prøver å få sin egen bil til å stige i verdi.

Er masse til salgs på finn så langt i fra umulig, flere har leveringsklare biler

 

 

Du kan ikke sammenligne bruktbiler fra finn.no med nybiler fra forhandler.

Da kunne forfatter like gjerne trukket frem Tesla som også finnes brukt for godt under 400.000 på finn.no.

Faktum er at det ikke er en eneste Opelforhandler i landet som tar imot eller kommer til å ta imot en eneste ny bestilling på Ampera-e.

 

Er også idiotisk av forfatter å blande inn priser på bruktimportert Chevy Bolt, samtidig som det sammenlignes med nybilpriser på Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke stol blint på EPA og de andre testverdiene, er så mange andre faktorer som spiller inn. F.eks så er det flere ganger at Ioniq kommer like lang som nye Leaf ca på 1 lading og med tanke på at Ioniq har 28KW batteri mot Leaf sine 40KW ca! Også testet mot eGolf.

 

Og garantert mange flere tester og linker ved å google.

 

Man skal også se på ladehastighet og mange andre faktorer før man velger bil, ikke bare "kroner per km rekkevidde basert på tester som kansje ikke er relle for ditt bruk".

 

https://elbil.no/stor-test-vinterens-vakreste-elbileventyr-til-fjells/

 

https://www.dinside.no/motor/kommer-til-kort-i-kulda/69570276

 

http://www.side3.no/motor/vi-testet-rekkevidde-pa-nissan-leaf-2018-mot-vw-e-golf---vesentlig-forskjell-i-forbruk/3423437542.html

Lenke til kommentar

Er lite tips: Sjekk ut historikken på temaer i Facebook gruppen for den bilen som kom som nr. 1 her (Renault Zoe). Jeg har denne bilen selv. Den er god å kjøre, men det har ikke akkurat gått knirkefritt.

 

Ville vurdert Hyundai IONIQ som lader raskest av de alle sammen eller evt. Nissan Leaf.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hvordan det er nå, men tidligere fikk man ikke med vanlig lader til Zoe. Man fikk en fastmontert hjemmelader, som til tider kunne være et helvete å montere. Dette betyr at man ikke kan lade på ladestasjoner med vanlig stikk. Dette fører så til nye problemer når bilen skal selges videre.

 

Så er det sensorer på lufttrykk, men det kan kun kobles til fire på en gang, og du kan ikke koble til nye selv. Du må da altså på verksted for å koble til fire nye sensorer når du legger om til vinter/sommerdekk, om du da ikke skal kjøre halve sesongen med en feilmelding. OSV OSV OSV.

 

Så med mindre det har endret seg betraktelig så ville jeg heller betalt mer for hver km på farten.

 

PS: Jeg vet at noen har fått med "original" vanlig lader, men så vidt jeg vet var dette en lader laget av en 3. part på bestilling, og det er langt fra alle som har fått denne. Og sist jeg hørte så ble vist nok ikke disse laget lenger.

Zoe kan kun lades med Type 2 på TN-nett. Dvs. du bør på en ladestasjon med Type 2, så går det bra. Er ikke mangel på de.

 

Man kan få en "ladebøtte" til bilen. Da får man ekstremt treg lading og en svær transformator på ladekabelen som man må kjøre rundt med.

Lenke til kommentar

Zoe har sine utfordringer med lading ja, så det var en av grunnene til at den falt ut av mine valg ganske tidlig, var mer også da.

 

Selv endte jeg opp med å bestille en Ioniq som nok blir levert i Juni, venter fortsatt på bekreftelse på leveringsdato.

Lenke til kommentar

Meningsløs test. Om rekkevidde kontra pris er eneste man tester så er jo el-sykkel testvinner her. Hjelper jo ikke å ha en bil som er "best i test" når den ikke rekker til hytta - eller har plass til familien - eller bruker 20 timer på å lade så man kan kjøre videre på ferieturen. Blir som å si at ullgenser er det ultimate plagget, uansett om du skal på jobb, fest eller i utmarka - siden den gir mest varme pr. krone.

 

20 timer på å lade? En ting er hva du har hjemme i veggen på 10A sikring. Det er noe helt annet hva du oppnår med en hurtiglader som det finnes mange av her i landet. Vet ikke hvem du kjenner som står i 20 timer og lader når de er på tur, men det høres ut som at de trenger en ny ladekabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...