Gå til innhold

[Løst] Problemer med ett veggpunkt og altibox


Anbefalte innlegg

Har ett veggpunkt på stuen og sentralen i ett nytt hus i kjelleren i svakstrøms skapet. WIFI'n fra Altibox er som kjent elendig, så jeg kjøpte en ASUS rt-ac66u som skal stå på stuen. Når jeg koblet opp denne via det ene veggpunktet jeg har og koblet boksen fra Altibox til det ene uttaket fra Asus'n, virket hver kanal i ca 6-8 sekunder før både bilde og lyd forvinner. Når jeg skifter kanal via Altibox'n skjer det samme igjen.

WIFI er selvsagt perfekt i hele huset, men hvordan setter jeg opp ASUS'n slik at både tv og wifi kan fungere? Er det mulig å få til med bare ett veggpunkt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ett veggpunkt på stuen og sentralen i ett nytt hus i kjelleren i svakstrøms skapet. WIFI'n fra Altibox er som kjent elendig, så jeg kjøpte en ASUS rt-ac66u som skal stå på stuen. Når jeg koblet opp denne via det ene veggpunktet jeg har og koblet boksen fra Altibox til det ene uttaket fra Asus'n, virket hver kanal i ca 6-8 sekunder før både bilde og lyd forvinner. Når jeg skifter kanal via Altibox'n skjer det samme igjen.

WIFI er selvsagt perfekt i hele huset, men hvordan setter jeg opp ASUS'n slik at både tv og wifi kan fungere? Er det mulig å få til med bare ett veggpunkt?

 

Ja det er mulig å få til. Men først et spørmål, du skriver at du har koblet dekoder til "det ene uttaket fra Asus'n" har du koblet dekoder til wan porten på ruteren ?? Hvis svaret er ja, bytt til en lan port :p

 

Du må aktivere muliticast routing.

Logg inn på asus ruter, trykk på lan under advanced settings.

Trykk på IPTV fanen,  Sett isp profil til manual.

Angi port 3 eller 4 med VID verdi 101.

Enable multicast routing og multicast forwarding

 

https://event.asus.com/2012/nw/dummy_ui/en/Advanced_IPTV_Content.html

 

Det kan hende at denne informasjonen er litt utdatert, men jeg mener det var slik jeg gjorde det forrige gang jeg satt det opp. Hvis noen andre har mer oppdatert/korrekt info så setter jeg pris på at jeg blir korrigert :)

Endret av FR6JXMDH
Lenke til kommentar

Helsike kor gull med folk på forum. Holdt på å dra på meg ulike sorter illebefinnende i dag pga elendig service hos både Elkjøp, Altibox og Asus. Null niks hjelp og få.

Så nå skal jeg prøve, så har jeg gjort noe.

Altibox er koblet til LAN port 4, wifi funker med tv’n hakker! Prio 1 og Vid 101

Jeg har aktivert IGMP proxy og IGMP-snooping

Lenke til kommentar

 

Har ett veggpunkt på stuen og sentralen i ett nytt hus i kjelleren i svakstrøms skapet. WIFI'n fra Altibox er som kjent elendig, så jeg kjøpte en ASUS rt-ac66u som skal stå på stuen. Når jeg koblet opp denne via det ene veggpunktet jeg har og koblet boksen fra Altibox til det ene uttaket fra Asus'n, virket hver kanal i ca 6-8 sekunder før både bilde og lyd forvinner. Når jeg skifter kanal via Altibox'n skjer det samme igjen.

WIFI er selvsagt perfekt i hele huset, men hvordan setter jeg opp ASUS'n slik at både tv og wifi kan fungere? Er det mulig å få til med bare ett veggpunkt?

 

Ja det er mulig å få til. Men først et spørmål, du skriver at du har koblet dekoder til "det ene uttaket fra Asus'n" har du koblet dekoder til wan porten på ruteren ?? Hvis svaret er ja, bytt til en lan port :p

 

Du må aktivere muliticast routing.

Logg inn på asus ruter, trykk på lan under advanced settings.

Trykk på IPTV fanen,  Sett isp profil til manual.

Angi port 3 eller 4 med VID verdi 101.

Enable multicast routing og multicast forwarding

 

https://event.asus.com/2012/nw/dummy_ui/en/Advanced_IPTV_Content.html

 

Det kan hende at denne informasjonen er litt utdatert, men jeg mener det var slik jeg gjorde det forrige gang jeg satt det opp. Hvis noen andre har mer oppdatert/korrekt info så setter jeg pris på at jeg blir korrigert :)

 

Prøvde dette, men til ingen nytte dessverre.

Virker ikke som Asus klarer å splitte veggsignalet der en blir brukt til WIFI og den andre mater altibox'n.

Noen som har evt andre forslag på hvordan dette evt kan settes opp?

Altibox ble prøvd matet via lan porter, mens vegguttaket sef går til wan porten. Det virker for meg å være den eneste måten..

Endret av Nøktern
Lenke til kommentar

Veggutaket skal ikke gå til wan porten med mindre du har satt hjemmesentralen i bridge mode. Og hakker det på tven hvis du ikke har koblet i asus ruteren det vil si direkte fra veggutaket til dekoder ? Jeg spør siden det blir litt dumt å feilsøke ruteren hvis du ikke vet at alt er ok uten den :)

Endret av Hårek
Fjerner unødig sitat
Lenke til kommentar

Da løste det seg. Satte routeren som et aksess-punkt og koblet kabelen fra veggen i en av de gule lan portene på Asusen. Manuelle innstillinger for nett, dermed har jeg strålende bilder på TV og et utmerket WIFI i hele huset?? takk for alke kommentarer, hjelp og råd?

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

I stedet for manuell ISP-profile, satte jeg 'Velg IPTV STB-port' til en port koblet til Altibox'n. Slo også på 'Aktiver multikastrutelegging (IGMP Proxy)' og 'Aktiver effektiv multikastingvideresending (IGMP-snooping)'.

 

Det hjalp veldig fra at den hakket etter noen sekunder, til så langt veldig sporadisk hakking (vet ikke om det er vanlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...