Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elektrisk muttertrekker


Anbefalte innlegg

Har tenkt og kjøpe en billig muttertrekker. Jeg tenker som så at dette gjør jeg 2 ganger i året på 4 dekk så jeg kjøper en med ledning. (Glemmer sikkert og lade batteriet etter et halvt år og hvor lenge holder de når de ligger ubrukt meste av tiden?) 

Men spørsmålet var: Trekkere har som regel ingen momentinnstilling og en må være forsiktig så en ikke overtrekker mutterne. Men de fleste muttertrekkerne er jo oppgitt med alt for mye kraft så hvordan bruker man da muttertrekkerne for og trekke til mutterne sånn passe? Stopper med en gang mutteren biter? Er det sånn at jo lenger du kjører  trekkern jo hardere sitter mutteren?

 

Ikke noe problem og ettertrekke mutterne manuelt..jeg har momentet i hendene etter mange år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981

Joda, momentstav er lurt. Men angående bruken av elektriske trekkere.. Det er hvor lenge man kjører trekkeren som regulerer hvor hardt de skrus til?

Etter en 2-3 sekunder med "banking" har trekkeren dratt til max, den "banker" bolten/mutteren inn og du hører det på lyden når den ikke flytter bolten/mutteren lenger. Hvis du gir deg med en gang bankinga starter så sitter bolten/mutteren selvsagt løsere, men det er en lite nøyaktig og usikker måte å gjøre det på.

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar

 

Joda, momentstav er lurt. Men angående bruken av elektriske trekkere.. Det er hvor lenge man kjører trekkeren som regulerer hvor hardt de skrus til?

Etter en 2-3 sekunder med "banking" har trekkeren dratt til max, den "banker" bolten/mutteren inn og du hører det på lyden når den ikke flytter bolten/mutteren lenger. Hvis du gir deg med en gang bankinga starter så sitter bolten/mutteren selvsagt løsere, men det er en lite nøyaktig og usikker måte å gjøre det på.

 

 

Akkurat. Med andre ord..stopp trekkeren med en gang og ettertrekk manuelt.  Takk for oppklarende svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981

 

 

Joda, momentstav er lurt. Men angående bruken av elektriske trekkere.. Det er hvor lenge man kjører trekkeren som regulerer hvor hardt de skrus til?

Etter en 2-3 sekunder med "banking" har trekkeren dratt til max, den "banker" bolten/mutteren inn og du hører det på lyden når den ikke flytter bolten/mutteren lenger. Hvis du gir deg med en gang bankinga starter så sitter bolten/mutteren selvsagt løsere, men det er en lite nøyaktig og usikker måte å gjøre det på.

Akkurat. Med andre ord..stopp trekkeren med en gang og ettertrekk manuelt. Takk for oppklarende svar :)

Ja det skal funke. Min trekker har 4 innstillinger på momentet,men jeg må (liker) alltid kjenne/trekke etter for hånd allikevel.

Lenke til kommentar

Jeg bruker helt vanlig 12V drill til dette. Kjøpte en socket adapter på ebay til 20 kroner (1/4 → 1/2) og gjør det meste av snurring med drillen. Drillen erstatter "spinne med krysset"-øvelsen for meg.

 

Kjører selvsagt med momentbegrensning og etterstrammer med momentstav. Løsner også hjulboltene med momentstav før jeg heiser bilen opp med jekk.

Endret av Hr.Senior
Lenke til kommentar

Min har to innstillinger: 1 for å dra på bolten, og 2 for å generere maks moment (For min, nok til å knekke bolten). Jeg drar av på 2 med maks spetakkel (tar 1 sekund pr. bolt) og så setter den til 1 og spinner boltene på til hammeren slår en gang. Til slutt etterstrammer jeg med momentnøkkel.

 

Har momentstaver men det tar lengre tid å ta av og på de enn måten jeg gjør det på.

 

Ang. batteri eller nettspenning: Hvis du ikke har andre verktøy er det relativt enkelt, men har du 18V vertøy fra før, eller har tenkt å skaffe kan et nakent (uten batteri) batteriverktøy ofte være billigere enn et nettdrevet verktøy. Så å dele batterier mellom flere verktøy kan lønne seg. vs nettdrevne verktøy.

Lenke til kommentar

 

... Løsner også hjulboltene med momentstav før jeg heiser bilen opp med jekk.

 

Hvorfor bruker du momentstavene til det?

 

Ole

 

*Momentnøkkel. Begrepsforvirring. Kunne brukt teleskopskralle, men da trenger jeg jo enda et verktøy for hånden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker momentstaver som nevnt over, samt ettertrekker med momentnøkkel for å få det helt rett. Stavene er på langt nær like nøyaktige etter min erfaring. (Men de slipper i alle fall før oppnådd moment og ikke etter)

Må vel bli smør på flesk! Hvorfor bruke momentstav når du ettertrekker med momentnøkkel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1. Teleskop-pipenøkkel / "latmannsarm" for å bare løsne boltene.

2. Jekke opp bilen.

3. Vanlig drill med hex-1/2" adapter for å få boltene ut (eneste stedet min Bosch grønn 14,4 V er godt nok).

4. Skifte hjulene.

5. Bruke drillen for å feste boltene igjen.

6. Etterstramme med momentnøkkel (~120 Nm hvis aluminiums felger og -bolter, og visstnok 150 Nm for stålfelger).

7. Ettersjekk boltene med momentnøkkelen etter ca. 3 mil (eller 3 Km etter egen erfaring).

 

Fire hjul skiftet og 20 bolter av og på igjen på under 40 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Momentstav er gammeldags. Når jeg var bilmekaniker for en del år siden så dro vi alltid til alle hjulboltene med momentnøkkel for hånd. Eneste måten og vite at det faktisk sitter godt nok. Har du litt feeling på muttertrekkeren er det ikke noe problem og bruke den til å skru inn igjen skruer også. 

 

Skal du kun ha muttertrekker for å skifte hjul på bilen din, så hadde jeg heller brukt 500 kr på en momentnøkkel i stedet. 

Endret av Opelduude
Lenke til kommentar

Et tips er å gå over navet med stålbørste og smør på et tynt lag med egnet fett.

Jeg vasker hjulbuer og alle detaljer i hjuloppheng forhånd og polerer opp kaliper om det trengs. Og gjerne litt plastikkfornyer eller eventuelt coating til plastikk.

 

Du får forøvrig kjøpt muttertrekkere som man kan digitalt justere hvor hardt det strammes. Det fungerer godt.

Ellers kjøper man en trekker som strammer hardt nok ifølge specs eller bittelitt sterkere.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...