Gå til innhold

[Løst] Hva slags mat har spesiell/ekkel lukt?


Anbefalte innlegg

Jeg synes det lukter ganske ekkelt på kjøkkenet, men jeg skjønner ikke helt hva det er som lukter ekkelt. 

Er det veganmaten til roomien? Lukter laktosefrie produkter ekkelt? Lukter glutenfrie produkter rart?

Da jeg bodde alene eller med min kompis som spiser "vanlig mat" fra butikkene. 

Det blir så sykt kvalm av luktene på kjøkkenet (jeg er IKKE gravid), men skjønner ikke hvor luktene kommer fra. Og jeg vasker og tømmer boss og sjekker mine egne hyller regelmessig. 

 

Det må sies at jeg har bodd med folk fra Pakistian, India og Sri Lanka før, og jeg reagerte IKKE på deres lukter fra verken mat eller matlaging. De lager ofte sterk mat, men akkurat den lukten synes jeg er grei. Det lukter sterkt, men det lukter ok eller godt, det lukter i alle fall mat..Jeg har ikke bodd med vegetarianere, veganere og de med laktose og glutenintoleranse før, så jeg vet ikke om det er det er noen spesielle produkter her som kan lukte litt kvalmende? 

 

Den lukten jeg kjenner nå er så sykt stramr og jeg blir så kvalm. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo være så mangt..

 

Laktose- og glutenfrie produkter lukter som regel ikke noe særlig. 

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gjennomgått kjøleskapet, fjernet produkter over datoen, og evt vasket kjøleskapet, hvis det er her lukten kommer fra. Hvis ikke, hadde jeg gått for en grundig vask. 

Lenke til kommentar

Sjekk kjøleskapet. Trekk det ut fra veggen og kontroller beholderen bakpå som samler opp vann (samt 'avløpsrøret' bakpå). Selve kjøleskapet avgir neppe lukt, men det kan selvsagt være verdt et forsøk å dra ut strømmen, lufte ut, og deretter se om lukten kommer tilbake.

Bak kjøleskap er også prima tilholdssted for skadedyr - sjekk gjerne andre steder som sjeldent ser dagens lys.

 

Skader heller ikke å spørre romkameraten din. Kan tenkes at det forsvinner raskt etterpå. Neppe maten i seg selv, men kan være mye rart av vaner/uvaner ute og går.

 

(Sett ut en skål med eddik om det blir virkelig uholdbart. Lukten forsvinner kanskje, men selvsagt ikke problemet.

Lenke til kommentar

Kan jo være så mangt..

 

Laktose- og glutenfrie produkter lukter som regel ikke noe særlig. 

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg gjennomgått kjøleskapet, fjernet produkter over datoen, og evt vasket kjøleskapet, hvis det er her lukten kommer fra. Hvis ikke, hadde jeg gått for en grundig vask. 

Jeg har jo gjort det allerede.. Men ikke rørt delene til roomien, det får hun fikse sjøl. 

Lenke til kommentar

Sjekk kjøleskapet. Trekk det ut fra veggen og kontroller beholderen bakpå som samler opp vann (samt 'avløpsrøret' bakpå). Selve kjøleskapet avgir neppe lukt, men det kan selvsagt være verdt et forsøk å dra ut strømmen, lufte ut, og deretter se om lukten kommer tilbake.

Bak kjøleskap er også prima tilholdssted for skadedyr - sjekk gjerne andre steder som sjeldent ser dagens lys.

 

Skader heller ikke å spørre romkameraten din. Kan tenkes at det forsvinner raskt etterpå. Neppe maten i seg selv, men kan være mye rart av vaner/uvaner ute og går.

 

(Sett ut en skål med eddik om det blir virkelig uholdbart. Lukten forsvinner kanskje, men selvsagt ikke problemet.

Nei, det er nok ikke kjøleskapet det er noe galt med.. både jeg og tidligere roomie har holdt god orden i kjøleskapet.. lukter ikke godt når hun driver og lager mat, heller, og da lukter det ekkelt utenfor kjøleskapet 

Lenke til kommentar

Lukter det  ca det samme når man kommer i en utlandsbutikk ?

 

For jeg kjøpte engang pølsekrydder/sudzuk krydder og den innehold noe som stinka noe inni helvete.( helt likt som det lukter i jalla sjapper)

Aha, det kan være det som lukter rart. Mye utenlandske produkter her nå.  Men jeg har vel reagert på lukten av melet hun bruker til å bake brød på, tror jeg... 

Lenke til kommentar

Har funnet ut hva det er som lukter ekkelt, men vet ikke hva det er. vanskelig å beskrive en ekkel lukt jeg aldri har luktet før. 

Det er en hvit masse... har konsistens som en deig.. hadde det vært et utgått melkeprodukt hadde jeg jo skjønt at det luktet ekkelt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...