Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

De mest støysvake dekkene?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dere som har erfaring med flere forskjellige dekk, gjerne lavprofil. Jeg ønsker å høre hvilket av dekkene dere har kjørt med som er de mest støysvake. Sliter med ømfintlig hørsel og dette er naturligvis en utfordring med lav-profil dekk...

Ønsker å høre deres erfaringer da oppgitte verdier ikke har noe å si ute på grov norsk asfalt:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja dette lurer jeg på også. Dessuten har jeg lest at de decibel støydataene som blir oppgitt på dekkene egentlig er støy målt til omgivelsene. De sier nødvendigvis ingen ting om hvordan de støyer inne i kupeen!  Som eg. er det eneste som er interessant..

Lenke til kommentar

Jeg fikk kommentarer om dekkstøyen fra bilen min etter at jeg passerte sjefen i går.

Han gikk på vei til jobb, jeg kjørte forbi han i ca 30km/t.. Jeg tror egentlig de støyer ganske heftig selv.

295/30-20 bak og 265/35-20 foran. Michelin Pilot Sport 4S heter de vel, de kan ikke anbefales hvis du vil ha dekk som ikke støyer..

 

Men generelt, dekk med lavere hastighetsmerking støyer gjerne mindre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vær også OBS på at dekk med lavere støymålinger også yter dårligere.

 

Dette er bare noe som synes å være tilfellet gjennom alle NAF-testene jeg har sett, men de dekkene som gjør det bra på støy, gjør det gjerne noe dårligere på det meste annet.

 

Lav rullemotstand = mindre støy (logisk), og det er kanskje bare meg som innbiller meg ting her, men lav rullemotstand = for meg også dårligere veigrep, da man skulle tro man gjerne vil ha mer motstand mellom dekket og underlaget, særlig ved oppbremsing.

 

Hvorvidt dette faktisk spiller noen rolle i praksis kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...