Gå til innhold

Når går min digitale dropshipping virksomhet fra å være hobby til å bli næring?


Anbefalte innlegg

Jeg startet en hobbyvirksomhet i desember 2014.

Det var når jeg hadde begynt på høgskole for programmering.

Jeg ville lære mer ved å lage noe nyttig Det var ikke for å tjene penger.

Jeg laget en veldig bra nettbutikk med digital dropshipping.

Det var veldig mange timer og svært få kroner i fortjeneste.

Derfor så jeg det som en hobbyvirksomhet.

Det mener jeg at det fortsatt var fram til nyttår.

 

I 2015 var fortjeneste 1.8 tusen og omsetning 16 tusen.

I 2016 var fortjeneste 8.3 tusen og omseting 48 tusen.

I 2017 var fortjeneste 32.6 tusen og omseting 246 tusen.

20.1 tusen av fortjenesten i 2017 var i bare desember.

 

Jeg mener fortsatt at det var en hobbyvirksomhet i 2017.

Fordi med så mange timer arbeid jeg gjorde på den.

Og at det var ved siden av min fulltids jobb, kveld og helger.

Hadde det vært næring hadde vært den luselønna.

 

Men ved nyttår så var det voldsom vekst, spesielt i januar.

72.4k fortjeneste og 418.4k i omsetning i januar.

21.7k i fortjeneste og 82.6k i omsetning i februar.

8.5k i fortjeneste og 28k i omsetning i mars.

11k fortjeneste og 54k omsetning i april.

3.3k fortjeneste og 15k omsetning så langt denne måneden.

139k fortjeneste og 640k omsetning så langt i år.

 

Da er gjennomsnittet i år så langt 32k fortjeneste per måned.

Det er jo ikke noe voldsomt mye og dekker ikke vanlig lønn.

Men det regnes vel som en næring når det er såpass mye.

 

Ja, jeg har vært i kontakt med skatteetaten.

Jeg fikk først i svar på skatt for privatpersoner.

At det mest sannsynlig regnes som næring fom 2017.

På grunn av bare den ene gode måneden i desember.

Og jeg måtte da registrere det som næringsinntekt.

Som personlig næringsdrivende i personlig skattemelding.

Så den har jeg utsatt den til 31 mai så jeg får klart opp dette.

Hun mente jeg kunne lage AS nå og etterregistrere fra nyttår.

Men jeg måtte høre med næring på telefon for endelig svar.

Så kunne jeg velge om jeg skulle ta med "oppstart av bedrift" skjemaet.

Det er for å etteregistrere inntekt og utgifter opptil 5 år tilbake.

Siden jeg har hatt mer inntekt enn utgift kunne jeg velge ikke ta det med.

 

Så tar jeg kontakt med næring et par dager etter.

Da får jeg et helt annet svar, hun mener det er næring fra dag 1.

Altså at jeg skal skatte for fom desember 2014 til nå.

Og levere oppstart av bedrift skjemaet for dokumentasjon for dette.

Det argumenterte hun får at jeg hadde hatt fortjeneste.

Og at det liksom ikke kan være fortjeneste og samtidig være hobby.

Selv om da fortjeneste bare var noen få tusenlapper de første årene.

Hun kunne heller ikke gi endelig svar, og jeg må sende kontaktskjema.

Det kontaktskjemaet kunne det ta 3-4 uker å få svar på.

Og da har jo fristen for min personlige skattemelding gått ut.

Så hvordan skal jeg finne ut om det var skattbar inntekt eller ikke.

 

Jeg blir veldig frustrert av dette og søker nå hjelp her.

Kanskje det er mer hjelp å få her enn hos skatteetaten.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antagelig er dette næring fra dag 1, fordi det over tid har vist seg å gi stabile overskudd. Generelt sett skal det mye til for å få Skatteetatens aksept for at noe som gir overskudd likevel er hobbyinntekt. Definisjonen, så og si, på hobbyinntekt er at den er vedvarende underskuddsskapende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva med timebruken? Om han hadde ført timer med selv den mest beskjedne timesatsen mulig, ville jo dette gått dundrende i minus. Overskuddet fra de 2 første årene dekker neppe innkjøp av en datamaskin som trenges for å drive butikken en gang. Kan det ikke ha vært hobby de 2 første årene ihvertfall?

Lenke til kommentar

Antagelig er dette næring fra dag 1, fordi det over tid har vist seg å gi stabile overskudd. Generelt sett skal det mye til for å få Skatteetatens aksept for at noe som gir overskudd likevel er hobbyinntekt. Definisjonen, så og si, på hobbyinntekt er at den er vedvarende underskuddsskapende.

Det står ikke noe definisjon på at en hobbyvirskomhet må være underskudsskapende.

Hve med om man strikker litt sokker og selger dem med bitteliten profit, ved siden av jobben. er det næring?

Hva hvis en bilmekaniker som jobber på kontor kjøper en gammel bil og pusser opp og selger.

Og han har tjent bare 10 tusen kroner på det for eksempel. Og tjener en halv mill på sin kontorjobb.

Er da bilmekanikeren regnet som næring, ikke hobby? For meg høres det rart ut.

 

Dette står på skattetatens hjemmeside som definisjon:

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/

  • drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet

Hvordan kan det argumenteres for at min virksomhet drives for egen regning og risiko?

Det er ingen varelager. Hva slags risiko er det? Får jeg et salg er det fortjeneste.

Får jeg ikke et salg er det ikke noe fortjeneste.

 

Hvordan et svært få antall ordre og fortjeneste på noen tusen i løpet av et helt år, være et "visst omfang"?

Om den var egnet til å gå med overskudd over tid, til å begynne med var det vanskelig å si.

Det kunne hende jeg ikke fikk et eneste ordre og da hadde den vært i underskudd egentlig.

Etter hvert ble den egnet til å gå med overskudd. Men med et svært lite overskudd i begynnelsen.

Det er også slik at det er svært variabelt. Kanskje en måned bare var flaks, og at de neste blir dritt.

 

Siste punkt er litt rart, fordi en viss varighet er noe man som regel gjør med en hobby uansett.

Jeg ville drive den bare så lenge jeg hadde lyst til å drive den. Jeg gjorde det for lærings skyld.

Men også fordi jeg ville lage noe revolusjonerende som folk kunne få nytte av, fortjeneste eller ei.

Men samtidig er dette noe jeg ville fortsette med uavhengig av om jeg tjente eller ikke.

Det sier seg jo selv at de fleste ville gitt opp etter første år med en så dårlig utsikt.

Lenke til kommentar

Samme aktivitet vurderes likt i alle relevante inntektsår. Hvis en aktivitet er virksomhet i 2017 er den samme aktiviteten også virksomhet i 2013, 2014, 2015, og 2016. Dette skyldes at problemstillingen ikke er om aktiviteten faktisk går med overskudd, men om den er egnet til å gå med overskudd.

 

Selv om han hadde gått dundrende i minus (skattemessig fradragsberettiget underskudd) er dette ikke et hinder for å drive virksomhet. Reglene om fradrag for underskudd er ment nettopp å ivareta det at noen år går det dårlig, andre går det bra, men sett over flere år går aktiviteten som helhet med overskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva med timebruken? Om han hadde ført timer med selv den mest beskjedne timesatsen mulig, ville jo dette gått dundrende i minus. Overskuddet fra de 2 første årene dekker neppe innkjøp av en datamaskin som trenges for å drive butikken en gang. Kan det ikke ha vært hobby de 2 første årene ihvertfall?

Nettop. Hosting fikk jeg gratis av en venn i england, men likevel da. Hadde jeg registrert et firma og bare hatt en ansatt, så ville det kanskje gå i minus i år også. Skal ikke det også med i beregningen? Men det skal sies at nå er jeg ikke fast ansatt lenger siden 2. februar. Men det er takket være personlig investering i kryptovaluta, ikke inntekt fra nettbutikken, som jeg ikke har tatt noe som helst ut av en gang. Jeg er helt avhengig av å ta ut av min personlige kryptovaluta investering foreløpig. Et mål er jo å ha en inntekt som lønnsmottaker i eget AS men det kan fortsatt være et stykke å gå før nettbutikken kan klare det. Jeg vil jo at den skal ha en balanse også som den kan tjene kapitalinntekt på tar jeg ut alt som lønn så får den ikke noe gevinst i form av at kryptovaluta øker i pris. Samtidig burde jeg ha en eller annen form for lønn for å få sosiale goder. Men da må jeg starte smått i år i så fall, med en lønn på bare 100-200k hehe.

Lenke til kommentar

Det står ikke noe definisjon på at en hobbyvirskomhet må være underskudsskapende.

Nei, det står ikke noe sted. Det er en hjelpedefinisjon som utledes fra virksomhetsdefinisjonen. For at noe skal være skattepliktig virksomhet må det være egnet til å gå med overskudd. En hobbyaktivitet, som ikke er skattepliktig, er da en aktivitet som ikke er egnet til å gå med overskudd - den går med underskudd.

 

Hve med om man strikker litt sokker og selger dem med bitteliten profit, ved siden av jobben. er det næring?

Nei. Overskuddet er ikke tilstrekkelig stort over tid (hvor "tid" ofte er lengre enn ett inntektsår) til å dekke rimelig avkastning på driftsmidler og en rimelig eierlønn.

 

Hva hvis en bilmekaniker som jobber på kontor kjøper en gammel bil og pusser opp og selger.

Og han har tjent bare 10 tusen kroner på det for eksempel. Og tjener en halv mill på sin kontorjobb.

Er da bilmekanikeren regnet som næring, ikke hobby? For meg høres det rart ut.

Gevinsten ved salg av bil er skattepliktig både i og utenfor virksomhet. Han kan aktivere verdien av eget arbeid på inngangsverdi som fradragsberettiget ved salget. For dette eksempelet er det ikke relevant om han driver virksomhet, men ut fra beskrivelsen vil han ikke tilfredsstille aktivitetskravet - aktiviteten har ikke det omfang og den varighet som skal til.

 

  • drives for egen regning og risiko
  • har et visst omfang
  • er egnet til å gå med overskudd over tid
  • tar sikte på en viss varighet
Hvordan kan det argumenteres for at min virksomhet drives for egen regning og risiko?

Det er ingen varelager. Hva slags risiko er det? Får jeg et salg er det fortjeneste.

Får jeg ikke et salg er det ikke noe fortjeneste.

 

Da drives virksomheten for din risiko. Det er du som tar risikoen for at du oppnår salg. "Regning" vil si hvem som bærer driftsutgiftene knyttet til aktiviteten.

 

Hvordan et svært få antall ordre og fortjeneste på noen tusen i løpet av et helt år, være et "visst omfang"?

Det er ikke det enkelte inntektsår som avgrenser virksomhetsbegrepet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faen jeg er misunnelig. Vil også starte dropshipping men har veldig få ideer til hva jeg skal selge, og føler norske kjøpslover er et uoverkommelig hinder. Kan ikke se for meg hvordan det kan gjøres uten lagerbeholdning heller.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...