Gå til innhold

Pinlig fagspråk i tøffe yrker, som går på kvinner


Anbefalte innlegg

 

Det er ikke snakk om å være krenket. Det er snakk om å marginalisere rasistisk normalitet. Vi hadde ikke beveget oss langt fra 1950 om vi ikke hadde marginalisert hendelsene som skjedde i den tiden. Rasisme er ikke noe som bare forsvinner.

Jeg er ikke enig i at dette er rasisme. Neger brukes fordi produktet er svart, ikke for å virke nedsettende, og er ikke ment å kommunisere at hvit er overlegen svart.

 

Tull.

 

Hvorfor bruker de ikke navnet på produktet? Grovrengjører er jo et enkelt og beskrivende navn.

 

Det at enkelte mekanikere bruker ordet neger for å beskriv fargen svart har ALT med rase og historie å gjøre. Det er en grunn til at de ikke bruker ordet svart, men heller velger det svært uvanlige ordet neger for fargen svart.

 

Dette er hverdagsrasisme som har fått leve fordi ingen har turt å si i fra at dette er grums fra gamledager, som ikke hører hjemme i et moderne samfunn.

Endret av Ketil_H
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke uenig i at det ikke er tegn til å være noe ondsinnet. Jeg tror jeg forstår hensikten bak uttrykkene, og hensikten er noe helt annet enn rasisme.

 

Det er derimot fortsatt et uheldig bruk av belastende ord. Det er noe som aldri burde hatt et sirkus rundt seg, men noe sier meg at det er krefter på begge sider av debatten som har lyst til å polarisere dette emnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at dette ikke bør stå i nettbutikken, fordi det er upassende og støtende, og "ikke hører hjemme i et moderne samfunn". Men det er et stykke derfra til rasistisk.

Den enkelte som bruker ordet negerkuse legger nok ikke noe rasistisk i det, men opprinnelsen til ordet og hvorfor det fikk rot i miljøet er høyst sannsynlig rasistisk. Det er nettopp det som er essensen i hverdagsrasisme.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, og andre ting igjen trenger man ikke finne seg i. Verden går fremover ved at vi legger ting bak oss, og "negerkuse" er en sånn ting. "Litt må man finne seg i" er de privilegertes refreng.

 

De som føler seg støtt får la være å oppsøke disse yrkene.

 

 

Helg enig. Godt innlegg. 

 

 

Ja, og andre ting igjen trenger man ikke finne seg i. Verden går fremover ved at vi legger ting bak oss, og "negerkuse" er en sånn ting. "Litt må man finne seg i" er de privilegertes refreng.

 

Kall det gjerne blendakuk også. Jeg klarer fint å leve med det, selv om noen kanskje vil si det er "rasistisk" mot meg. Tåler vi ikke såpass så er det ikke noe håp for samfunnet. 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og andre ting igjen trenger man ikke finne seg i. Verden går fremover ved at vi legger ting bak oss, og "negerkuse" er en sånn ting. "Litt må man finne seg i" er de privilegertes refreng.

De som føler seg støtt får la være å oppsøke disse yrkene.

Du mener med andre ord at retten til å bruke ordet "negerkuse" trumfer alt vi til nå har oppnådd om likestilling og diskriminering. Godt jobba. Baklengs inn i fremtiden.

 

 

 

Ja, og andre ting igjen trenger man ikke finne seg i. Verden går fremover ved at vi legger ting bak oss, og "negerkuse" er en sånn ting. "Litt må man finne seg i" er de privilegertes refreng.

 

Kall det gjerne blendakuk også. Jeg klarer fint å leve med det, selv om noen kanskje vil si det er "rasistisk" mot meg. Tåler vi ikke såpass så er det ikke noe håp for samfunnet. 

 

Her vet du ikke hva du snakker om. Å forestille seg et skjellsord er en smule annerledes enn å måtte forholde seg til ordbruk rettet mot egen person forankret i århundrers undertrykking og rasisme. Din fantasi, deres virkelighet, og da må du faktisk tåle at de sier "dette er ikke greit". Selv om du ikke klarer å forstå nøyaktig hvorfor, men det klarer du sikkert hvis du legger godviljen til.

Endret av Isbilen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du mener med andre ord at retten til å bruke ordet "negerkuse" trumfer alt vi til nå har oppnådd om likestilling og diskriminering. Godt jobba. Baklengs inn i fremtiden.

 

 

Det kalles ytringsfrihet. Det er faktisk en ekte rettighet, i motsetning til "retten" til å bli vernet mot å høre stygge ord. Jeg synes ikke det er et fint ord og jeg bruker det ikke selv, men som Voltaire vil jeg til min død forsvare håndverkernes rett til å bruke ordet. 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, og andre ting igjen trenger man ikke finne seg i. Verden går fremover ved at vi legger ting bak oss, og "negerkuse" er en sånn ting. "Litt må man finne seg i" er de privilegertes refreng.

De som føler seg støtt får la være å oppsøke disse yrkene.

Du mener med andre ord at retten til å bruke ordet "negerkuse" trumfer alt vi til nå har oppnådd om likestilling og diskriminering. Godt jobba. Baklengs inn i fremtiden.

 

 

 

Ja, og andre ting igjen trenger man ikke finne seg i. Verden går fremover ved at vi legger ting bak oss, og "negerkuse" er en sånn ting. "Litt må man finne seg i" er de privilegertes refreng.

 

Kall det gjerne blendakuk også. Jeg klarer fint å leve med det, selv om noen kanskje vil si det er "rasistisk" mot meg. Tåler vi ikke såpass så er det ikke noe håp for samfunnet. 

 

Her vet du ikke hva du snakker om. Å forestille seg et skjellsord er en smule annerledes enn å måtte forholde seg til ordbruk rettet mot egen person forankret i århundrers undertrykking og rasisme.

 

 

Det er ingen forskjell på blendakuk og negerkuse. Rasisme har alltid eksistert, både mot svarte og mot hvite. Begge ordene er teite, og jeg bruke ringen av dem, men hvis noen andre vil bruke dem så be my guest. Vi må klare å heve oss over sånt hvis verden skal gå videre. Grow up. 

Endret av VRK18
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Du mener med andre ord at retten til å bruke ordet "negerkuse" trumfer alt vi til nå har oppnådd om likestilling og diskriminering. Godt jobba. Baklengs inn i fremtiden.

 

Det kalles ytringsfrihet. Det er faktisk en ekte rettighet, i motsetning til "retten" til å bli vernet mot å høre stygge ord. Jeg synes ikke det er et fint ord og jeg bruker det ikke selv, men som Voltaire vil jeg til min død forsvare håndverkernes rett til å bruke ordet. 

Dette handler handler om at noen har blitt enige om å være greie og at andre insisterer på å få fortsette å være dust.

Forøvrig er ikke grensen mellom ytring og handling fast, og den slags ordbruk inngår i et handlingskompleks som innskrenker rettighetene til en hel gruppe. Derfor kan noen ting som ved første øyekast bare er ytringer rammes av loven uten at det er noen innskrenkning av ytringsfriheten.

 

For å gi et enklere eksempel: Hvis jeg sier til deg at "hvis du ser på dama mi en gang til, knuser jeg trynet ditt", er ikke det bare en ytring. Det er en trussel, med det formål å innskrenke din frihet. Det gjør "negerkuse" også, om enn litt mer subtilt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette handler handler om at noen har blitt enige om å være greie og at andre insisterer på å få fortsette å være dust.

 

 

 

Enig, men man har faktisk rett til å være dust. Du får bare ignorere dem hvis du ikke liker ordbruken deres. Å lage en tråd om det bidrar bare til at ordene deres blir brukt mer. 

 

Det om å knuse trynet mitt er en trussel, og kan ikke sammenlignes med å kalle et verktøy for negerkuse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen forskjell på blendakuk og negerkuse. Rasisme har alltid eksistert, både mot svarte og mot hvite. Begge ordene er teite, og jeg bruke ringen av dem, men hvis noen andre vil bruke dem så be my guest. Vi må klare å heve oss over sånt hvis verden skal gå videre. Grow up.

https://www.google.com/search?q=blendakuk&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

https://www.google.com/search?q=blendakuk&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

 

Vel, når jeg googler det ene spør Google om jeg mente noe annet. Det andre har 27500 treff. Gjett hva som er hva.

Helt virkelighetsfjernt. 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Det er ingen forskjell på blendakuk og negerkuse. Rasisme har alltid eksistert, både mot svarte og mot hvite. Begge ordene er teite, og jeg bruke ringen av dem, men hvis noen andre vil bruke dem så be my guest. Vi må klare å heve oss over sånt hvis verden skal gå videre. Grow up.

https://www.google.com/search?q=blendakuk&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

https://www.google.com/search?q=blendakuk&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b

 

Vel, når jeg googler det ene spør Google om jeg mente noe annet. Det andre har 27500 treff. Gjett hva som er hva.

Helt virkelighetsfjernt. 

 

 

Poenget er at begge ordene er like stygge. Kvinner og mørkhudede har ikke krav på mer beskyttelse enn menn og lyshudede. 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette handler handler om at noen har blitt enige om å være greie og at andre insisterer på å få fortsette å være dust.

 

 

 

Enig, men man har faktisk rett til å være dust. Du får bare ignorere dem hvis du ikke liker ordbruken deres. Å lage en tråd om det bidrar bare til at ordene deres blir brukt mer. 

 

Det om å knuse trynet mitt er en trussel, og kan ikke sammenlignes med å kalle et verktøy for negerkuse. 

 

Jo, og det gjorde jeg også. Men du valgte å utelate den delen av sitatet. Det er såklart stor forskjell, men poenget er at en ytring kan utgjøre en ulovlig handling, og da kan den ikke beskyttes av ytringsfrihet.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...