Gå til innhold

[Løst] Mobiloperatør fakturerer gjentatte ukjente utenlands-sms


Anbefalte innlegg

Min eldre mor har en iPhone 4s og fri-bruk/1G abonnement hos Fjordkraft. De har Telenor som operatør.

 

Problemet er at hun i en lengre tid er blitt belastet på fakturaen fra Fjordkraft med flere sms til utlandet, hver måned. Etter at jeg sjekket nøyere på hennes MineSider, er lands-prefixet der sms skal ha gått til varierende fra Argentina, Ungarn m.fl.

 

Antall sms pr måned varierer fra ca 5 til 8 stk.

 

Mor er helt ukjent med dette og sier hun ikke har sendt noe sms til utlandet, og er opprørt. Både fordi hun hele tiden blir fakturert for dette, samt at det nå fremstår at sms blir sendt til avsidesliggende land på kloden ifra henne.

 

Det finnes heller ingen slike sendte utenlands-sms i loggen/sms-appen.

 

Hennes iPhone 4s har siste (tilgjengelige for denne modell) IOS. Hun har minimalt med apper som kan lage trøbbel (kun få norske som Coop og Vipps, etc)

 

Ved klage til Fjordkraft blir man henvist til Telenor (noe som blir fullstendig feil, og som Telenor også avviste) . Etter å ha vært gjennom flere eposthenvendelser sier Fjordkraft (og bakenforliggende Telenor) bare at de ikke finner ut av det, og mener at det er sendt fra hennes mobil. Og imens fortsetter disse utenlands-sms`ene...

 

Jeg vet (har ikke selv iPhone) at det tidligere (?) var et problem med at iPhoner uten brukerens vitende sendte betalbar sms til en server i England for hver gang man slo av eller på Facetime. Antar det ikke er dette som spiller inn på noen måte.

 

Jeg mener at det mest sannsynlige ligger i en feil i Telenor-systemet eller den tekniske koblingen mellom Fjordkraft og Telenor.

 

Noen som har tips til videre fremdrift?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eksempelet du nevner her, gjelder når man slår av/på iMessage, ettersom det da sendes en melding om det til en eller annen Apple-server i England. Slik er det fortsatt, men det samsvarer ikke med din mors opplevelse.

 

Dette er strengt tatt Fjordkraft Mobils ansvarsområde. De har de rette systemene for å avdekke slike problemer. Mobiloperatører har også mulighet til å se loggen, og faktisk finne ut av hva som blir sendt til utlandet. Dette burde de ha gjort for lenge siden.

Om det er Telenor som skal kontaktes, skal ikke du trenge å gjøre det. Jeg hadde tatt kontakt med Fjordkraft igjen, forklart dem deres ansvar (som de tilsynelatende ikke er klar over), og forventet at de tar kontakt med Telenor, eller gjør andre tiltak.

 

Vet ikke hvordan Fjordkrafts minside ser ut, men vet at det er mulig å blokkere utenlandstrafikk hos enkelte operatører.

 

Om Fjordkraft likevel ikke er samarbeidsvillige, hadde jeg byttet operatør med én gang. Det er flere mobiloperatører som holder seg på det samme prisnivået. Verdt å sjekke ut Chilimobil, Telipol, Talkmore og Ice, for eksempel! :)

Lenke til kommentar

Takker for svar, begge to. Dere har helt rett .

Nå er det slik at hun må ha Telenor-dekning på hytten, så utvalget av operatører begrenser seg litt til prisen 119,- pr mnd. Prøver derfor å få løst dette med et forsøk til.

 

Men faktisk så har vi tatt dette opp med Fjordkraft hele 3-4 ganger hittil, men de sier de ikke kan finne ut noe av dette av overførings-grunnlaget de får av Telenor. Dette er ikke godt nok. Pusher på igjen.

Lenke til kommentar

Min eldre mor har en iPhone 4s og fri-bruk/1G abonnement hos Fjordkraft. De har Telenor som operatør.

 

Problemet er at hun i en lengre tid er blitt belastet på fakturaen fra Fjordkraft med flere sms til utlandet, hver måned. Etter at jeg sjekket nøyere på hennes MineSider, er lands-prefixet der sms skal ha gått til varierende fra Argentina, Ungarn m.fl.

 

Antall sms pr måned varierer fra ca 5 til 8 stk.

 

Mor er helt ukjent med dette og sier hun ikke har sendt noe sms til utlandet, og er opprørt. Både fordi hun hele tiden blir fakturert for dette, samt at det nå fremstår at sms blir sendt til avsidesliggende land på kloden ifra henne.

 

Det finnes heller ingen slike sendte utenlands-sms i loggen/sms-appen.

 

Hennes iPhone 4s har siste (tilgjengelige for denne modell) IOS. Hun har minimalt med apper som kan lage trøbbel (kun få norske som Coop og Vipps, etc)

 

Ved klage til Fjordkraft blir man henvist til Telenor (noe som blir fullstendig feil, og som Telenor også avviste) . Etter å ha vært gjennom flere eposthenvendelser sier Fjordkraft (og bakenforliggende Telenor) bare at de ikke finner ut av det, og mener at det er sendt fra hennes mobil. Og imens fortsetter disse utenlands-sms`ene...

 

Jeg vet (har ikke selv iPhone) at det tidligere (?) var et problem med at iPhoner uten brukerens vitende sendte betalbar sms til en server i England for hver gang man slo av eller på Facetime. Antar det ikke er dette som spiller inn på noen måte.

 

Jeg mener at det mest sannsynlige ligger i en feil i Telenor-systemet eller den tekniske koblingen mellom Fjordkraft og Telenor.

 

Noen som har tips til videre fremdrift?

Jeg opplevde det samme da jeg nå fikk faktura fra Fjordkraft for april. Der var jeg belastet for sms’er til Pakistan. Det skjedde i en periode da jeg hadde mobilen til rep og måtte bruke en 4s jeg hadde liggende. Dvs simkortet ble flyttet over til denne. Kan det være en svakhet i IOS der som utnyttes. Oppdateringene stoppet på 10.3.3.
Lenke til kommentar

Jeg opplevde det samme da jeg nå fikk faktura fra Fjordkraft for april. Der var jeg belastet for sms’er til Pakistan. Det skjedde i en periode da jeg hadde mobilen til rep og måtte bruke en 4s jeg hadde liggende. Dvs simkortet ble flyttet over til denne. Kan det være en svakhet i IOS der som utnyttes. Oppdateringene stoppet på 10.3.3.

Lenke til kommentar

Jeg opplevde det samme da jeg nå fikk faktura fra Fjordkraft for april. Der var jeg belastet for sms’er til Pakistan. Det skjedde i en periode da jeg hadde mobilen til rep og måtte bruke en 4s jeg hadde liggende. Dvs simkortet ble flyttet over til denne. Kan det være en svakhet i IOS der som utnyttes. Oppdateringene stoppet på 10.3.3.

 

Takk for svar. Det hørtes ut som et spor i saken!

Fjordkraft anbefalte å kjøre resetting til fabrikkinnstillinger, og var tenkt å gjøre dette. Men det spørs om det hjelper hvis iOS har et problem.

 

Du skriver at oppdateringene stoppet på 10.3.3.  Mor har iOS 9 på sin iPhone 4s, og dette skal være den siste og nyeste versjonen til denne modellen, ifølge Wikipedia:

https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_4S

"On June 13, 2016, Apple announced that the iPhone 4S will not support iOS 10 due to hardware limitations."

 

Egentlig burde denne gamle telefonen vært byttet ut. Men siden hun har fått den som gave ville hun beholde den så lenge den fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...