Gå til innhold

[Løst] Bytte ut flaskehals CPU


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Kort fortalt:

Skjermkortet mitt konka for et drøyt år siden, på den tiden begynte økonomien å bli bedre og jeg slo til med et  MSI GeForce GTX 1070 Gaming X.

 

Jeg spiller stort sett PUBG, og problemet nå er at jeg føler ikke akkurat at jeg får den ytelsen jeg burde med det skjermkortet, så jeg er rimelig sikker på at CPU-en er flaskehalsen her. Sitter i dag med en Intel Core i5-3570K, klokket til 4.2ghz, som jeg kjøpte i januar 2013.

 

Sitter jo derfor også med et hovedkort med LGA1155 socket, så vurdere å kjøpe inn følgende:

Intel Core i7-8700K Prosessor
MSI Z370 Gaming M5, Socket-1151
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB

 

Er ikke super oppdatert på HW-fronten for øyeblikket, så kom gjerne med tips/kommentarer til situasjonen og/eller handlelisten.

 

På forhånd, takk  :)

Endret av sindredl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8700k + 3600c15 minnebrikker gjør susen. 2666mhz minnebrikker er galskap å bruke pengene på. Minst 3600mhz minne eller helst 4000c17 brikker. Da får du så bra ytelse som det går ann i PUBG.

 

Minneutvalg

finner du på proshop.no

 

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-C15-DC-SR-16GB/2579097

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-PC4-32000-DDR4-4000-Mhz-2x8GB/2637762

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

8700k + 3600c15 minnebrikker gjør susen. 2666mhz minnebrikker er galskap å bruke pengene på. Minst 3600mhz minne eller helst 4000c17 brikker. Da får du så bra ytelse som det går ann i PUBG.

 

Minneutvalg

finner du på proshop.no

 

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-C15-DC-SR-16GB/2579097

 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-PC4-32000-DDR4-4000-Mhz-2x8GB/2637762

 

Det er såpass ja, hastigheten på ram-en har en så vesentlig påvirkning på ytelsen i spill?

 

Noe sånt som det her da? Sitter litt langt inne å bruke over 3k på 16GB ram, særlig om forskjellen er minimal.

Lenke til kommentar

Forskjellen er minimal, skjermkortet er alltid flaskehalsen i spel. Eg ville heller venta til du får CPU'er med Meltdown & Spectre fikser som ikkje går så hardt utover ytelsen. PUBG går treigt på alle maskiner, sjølv dei toppspekka.

Endret av siDDis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min maskin med en 8700K + 1080Ti og 16GB 3200Mhz klarer ikke å takle PUBG makset ut. 

3440x1440, alt på ultra utenom skygger. Setter jeg skygger over "high", vil FPSen gå ned fra 85-100 til 40-60. 

Det er jo helt sykt.. Nå er, etter min mening, ikke skygger det viktigste at er maksa akkurat da, så om du kjører med skygger på medium vil alt være smooth?

 

Skal prøve å få kjørt et game med msi afterburn overlay el. for å se litt hva som svikter/går for full hals når fps-en dropper til 50-60, men kan ikke skjønne annet enn at det må være cpu-en, som nå er en 5 og et halvt år gammel i5 prosessor.

Prosessoren er jo klokka, så har tenkt tanken at at den blir såpass varm at den "struper" seg selv for å unngå overopphetelse ellernoe sånt. Blir spennende å se.

Lenke til kommentar

Cpuen ER flaskehals i det spillet.

En kamerat av meg kjørte med en 2600k@4,8Ghz/2133 ram mens han hadde en RMA på apex kortet sitt. 2600k(selv om det fortsatt er en veldig god cpu samt at det er en bedre cpu enn 3570) sleit med stabil fps 70-100ish mens x299 riggen holdt seg stort sett rundt cap. Samme gpu, samme settings(for det meste low)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Cpuen ER flaskehals i det spillet.

En kamerat av meg kjørte med en 2600k@4,8Ghz/2133 ram mens han hadde en RMA på apex kortet sitt. 2600k(selv om det fortsatt er en veldig god cpu samt at det er en bedre cpu enn 3570) sleit med stabil fps 70-100ish mens x299 riggen holdt seg stort sett rundt cap. Samme gpu, samme settings(for det meste low)

Fakta :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Min maskin med en 8700K + 1080Ti og 16GB 3200Mhz klarer ikke å takle PUBG makset ut.

3440x1440, alt på ultra utenom skygger. Setter jeg skygger over "high", vil FPSen gå ned fra 85-100 til 40-60.

Det er jo helt sykt.. Nå er, etter min mening, ikke skygger det viktigste at er maksa akkurat da, så om du kjører med skygger på medium vil alt være smooth?
Kjører meg skygger på high. Veldig stor forskjell på framerate med high/ultra, skjønner ikke helt hvorfor. Får fnstt av å se at jeg ikke kan makse alt.
Lenke til kommentar

Forskjellen er minimal, skjermkortet er alltid flaskehalsen i spel. Eg ville heller venta til du får CPU'er med Meltdown & Spectre fikser som ikkje går så hardt utover ytelsen. PUBG går treigt på alle maskiner, sjølv dei toppspekka.

Deilig å komme med en påstand som er feil eller? Du har vel ikkje testet PUBG engang? :p

Lenke til kommentar

Får fnstt av å se at jeg ikke kan makse alt.

Bytt til en Xbox One.

 

Det har aldri vært mulig å maksimere alle innstillinger i grafikktunge spill ved lansering og samtidig ha en god framerate, det er derfor det altid trengs sterkere grafikkkort.

 

Tar du en realfaglig utdanning, og begynner å undersøke hva grafikkeffektene faktisk gjør og regner ut vil du slutte å være overrasket over at det ikke går så raskt som du ønsker.

Lenke til kommentar

 

Får fnstt av å se at jeg ikke kan makse alt.

Bytt til en Xbox One.

 

Det har aldri vært mulig å maksimere alle innstillinger i grafikktunge spill ved lansering og samtidig ha en god framerate, det er derfor det altid trengs sterkere grafikkkort.

 

Tar du en realfaglig utdanning, og begynner å undersøke hva grafikkeffektene faktisk gjør og regner ut vil du slutte å være overrasket over at det ikke går så raskt som du ønsker.

 

Det ironiske er vel at alle andre spill makses med 100+ FPS (hvorav spillene ser mye bedre ut). Det her går på optimaliseringen av spillet, ikke på at GPUen ikke er sterk nok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ironiske er vel at alle andre spill makses med 100+ FPS (hvorav spillene ser mye bedre ut). Det her går på optimaliseringen av spillet, ikke på at GPUen ikke er sterk nok.

Nei, det gjør de ikke. Skru på DSR 4x i Nvidia Control Panel, og sette spillene på den oppløsningen, så skal jeg garantere deg at du ikke får 100+ fps lengre.

 

Prøv Deus Ex: Mankind Divided.

Lenke til kommentar

 

Det ironiske er vel at alle andre spill makses med 100+ FPS (hvorav spillene ser mye bedre ut). Det her går på optimaliseringen av spillet, ikke på at GPUen ikke er sterk nok.

Nei, det gjør de ikke. Skru på DSR 4x i Nvidia Control Panel, og sette spillene på den oppløsningen, så skal jeg garantere deg at du ikke får 100+ fps lengre.

 

Prøv Deus Ex: Mankind Divided.

Snakker native resolution, ikke supersampling...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å stikke ned på Digital Impuls, som jeg ser har butikk her i Oslo og har 8700k prosessoren, men usikker på om de har et ok hovedkort?

De har i hvertfall disse:

https://www.digitalimpuls.no/allevarer/hovedkort/socket-1151-gen-2

 

Tenker kanskje dette. Noen som har noen tanker rundt dette? Er det greit med en 8700k prosessoer, 16GB ddr4 3000 ish mhz ram, 1SSD, 3hdd, corsair h75 vannkjøler.

 

Alternativt dette fra elkjøp, som har det på lager i butikk.

Endret av sindredl
Lenke til kommentar

Vurderer å stikke ned på Digital Impuls, som jeg ser har butikk her i Oslo og har 8700k prosessoren, men usikker på om de har et ok hovedkort?

De har i hvertfall disse:

https://www.digitalimpuls.no/allevarer/hovedkort/socket-1151-gen-2

 

Tenker kanskje dette. Noen som har noen tanker rundt dette? Er det greit med en 8700k prosessoer, 16GB ddr4 3000 ish mhz ram, 1SSD, 3hdd, corsair h75 vannkjøler.

 

Alternativt dette fra elkjøp, som har det på lager i butikk.

Personlig ville jeg gått for ASUS. Er WiFi et krav? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...