Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tre besøksforbud og fortsetter å kontakte meg


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det er en person i nær familie som til stadighet tar kontakt via brev.

 

Innholdet i brevene kan variere alt fra "hyggelige" ord til mindre hyggelige ord.

 

Inneholder ikke noen form for trusler om vold etc.

 

Likevel, når de brevene kommer i posten så blir jeg skikkelig uvel og psykisk dårlig, selv om jeg ikke åpner brevene og leser de.

 

Bakgrunn for det er at jeg overhodet ikke ønsker noen form kontakt. Når han sender meg brev så føler jeg at en grense blir brutt.

 

Selv når politiet ringer og ber han la være så gir han faen i det.

 

For noen år siden fikk jeg behandleren min til å bekrefte at all form for kontakt fra denne personen var svært belastende og dette gjorde at han ble ilagt besøksforbud ovenfor meg.

 

Besøksforbudet ble brutt ved at han sendte brev og han ble ilagt bot. Etter dette ble det stille.

 

Dagen etter at besøksforbudet opphørte kom det brev i posten....

 

Kontaktet så politiet, henviste til tidligere forbud og la fram at nytt brev ble sendt dagen etter opphør av forbudet.

 

Han fikk et nytt besøksforbud og når det var over så kom det brev i posten igjen,og nytt besøksforbud ble ilagt.

 

Nå er det besøksforbudet ferdig, og gjett hva? Jo nå kommer det brev igjen...

 

Hva f.. kan jeg gjøre videre? Må jeg bare fortsette å kontakte politiet og overtale de til å ilegge besøksforbud?

 

Etter så mange besøksforbud samt at han fortsetter å kontakte meg, kan han anmeldes for hensynsløs adferd? Noe annet?

 

Bare så det er nevnt, dette tærer virkelig på meg.

 

Anonymous poster hash: 55e33...7dc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Innholdet i brevene kan variere alt fra "hyggelige" ord til mindre hyggelige ord.

 

Inneholder ikke noen form for trusler om vold etc.

 

Likevel, når de brevene kommer i posten så blir jeg skikkelig uvel og psykisk dårlig, selv om jeg ikke åpner brevene og leser de.

 

Det høres jo ikke bra ut, men jeg forstår ikke riktig dette:  Du skriver om hva der står i brevene, men du skriver også at du hverken åpner eller leser de...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha brent brevene uten videre. Årsaken er at brev er en akseptert måte dersom noen skal fremme et krav, samt gjøre andre offisielle henvendelser. Trådstarter har gjort ting riktig, men burde kanskje vurdere anmeldelse i tillegg? Det er litt jobb å videreføre besøksforbudet, men det gir et signal til brevsenderen om at oppmerksomheten er uønsket. Politiet kan uansett ikke gjøre noe med mindre det foreligger et ønske deg om at de ser på saken. De har jo gjort noe ved tidligere henvendelser.

 

En annen mulighet er å gjøre avtale med noen du stoler på, at de åpner din post, eventuelt bare brevene fra den aktuelle personen, dersom de er lett gjenkjennelige. Den andre personen sjekker hva det er, og kaster brevene dersom det er noe som kan ignoreres. Eventuelle straffbare trusler anmeldes, og krav eller andre henvendelser blir ikke ignorert. Det fjerner ikke ubehaget med å få brevene, men du er ikke alene om belastningen, og brevsenderen kaster bort tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Innholdet i brevene kan variere alt fra "hyggelige" ord til mindre hyggelige ord.

 

Inneholder ikke noen form for trusler om vold etc.

 

Likevel, når de brevene kommer i posten så blir jeg skikkelig uvel og psykisk dårlig, selv om jeg ikke åpner brevene og leser de.

Det høres jo ikke bra ut, men jeg forstår ikke riktig dette: Du skriver om hva der står i brevene, men du skriver også at du hverken åpner eller leser de...

Dårlig formulert fra min side.

 

De brevene jeg vet er fra han kaster jeg, de jeg er usikker på, må jeg åpne.

 

De brevene jeg vet er fra han, og som jeg kaster gjør meg skikkelig uvel, da han ikke aksepterer mine valg om å ikke ha kontakt.

 

De brevene jeg er usikker på, og som jeg må åpne, og som viser seg å være fra han, gjør meg enda dårligere.

 

Det beste for meg, sett fra faglige vurderinger er, null, nada, ingen kontakt i noen som helst form.

 

Hva gjør jeg?

 

Anonymous poster hash: 55e33...7dc

Lenke til kommentar

Er strengt talt ikke noe du kan gjøre så lenge han sender i den perioden det er opphørt, frem til nytt blir igangsatt. 

 

Det du kan derimot er og anskaffe deg en postboks.

Da gir du beskjed til alle du mottar brev fra om at du benytter postboks i stedet, også fjerner du fysisk postkassen.

Da vil brevene du får fra denne personen gå i retur, siden han vil ikke ha kjennskap til din postboks. 

 

Problem løst. 

 

Ulempen er at postboks koster litt.. 

Lenke til kommentar

Om personen som sender deg brev er psykiatrisk pasient eller lignende er en mulighet å ta kontakt meg helsetjenesten. I slekten min var det et lignende eksempel. En person som gjentatte ganger tok uønsket kontakt. Vi hadde ikke besøksforbud, men vi visste han hadde vært psykiatrisk pasient. tror muligens vi tok kontakt med krisepsykiatrien. Han sluttet å plage oss. 

Nå skrev ikke du noe om personen er syk, men kan jo virke sånn.   

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...