Gå til innhold

LAN party internett kobling.


Anbefalte innlegg

Er det noen som er god i internett kobling og sånt her? For det er ikke jeg.

 

Jeg og en god del andre undommer skal arangsjere et Gaming LAN, men ingen av oss er spesielt gode på og koble opp nett, servere og masse andre ting man trenger for og ha nett til et LAN for 30-100 stykker. Vi skal bruke gym hallen her i bygda vår. Den har helt vanlig wi-fi. Hvor stabilt det er, kan jeg skaffe info om hvis det er nødvendig :)

 

Som sagt, vi er kan ganske lite akkurat på dette området, så dere må nesten forklare helt fra bunden av her. Håper det er noen snille "datanerder" som ønsker og hjelpe en gjen ungdommer som ønsker og gjøre noe i bygda vår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å allier dere med elektro/IKT/Data&Elektronikk på videregående, evt ITansvarlige på skolen deres. Dere er nødt å ha folk med nettverkforståelse. Ikke så profesjonelt å løpe på forum for å spørre om råd når 100 stykker sitter uten internett.

 

I tillegg, husk at 100 folk med egen konsoll/pc og skjerm trekker mye strøm. En vanlig gymsal er neppe dimensjonert til så stor belastning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det noen som er god i internett kobling og sånt her? For det er ikke jeg.

 

Jeg og en god del andre undommer skal arangsjere et Gaming LAN, men ingen av oss er spesielt gode på og koble opp nett, servere og masse andre ting man trenger for og ha nett til et LAN for 30-100 stykker. Vi skal bruke gym hallen her i bygda vår. Den har helt vanlig wi-fi. Hvor stabilt det er, kan jeg skaffe info om hvis det er nødvendig :)

 

Som sagt, vi er kan ganske lite akkurat på dette området, så dere må nesten forklare helt fra bunden av her. Håper det er noen snille "datanerder" som ønsker og hjelpe en gjen ungdommer som ønsker og gjøre noe i bygda vår.

 

For det første, gaming på wifi er en no-go, og jeg anbefaler kablet forbinnelse til alle.

 

Hvor stor linje er det inn i hallen ?

 

Hvor mye strøm er det tilgjengelig ? Har de 63A uttak tilgjengelig med hus-sentral/bygg-sentraler ?

 

For nettverk, så anbefaler jeg at dere setter opp en dedikert maskin med 2.stk nettverkskort. Installer IPfire på denne.

https://www.ipfire.org/

Det er et enkelt og stabilt Os for styring av lokalnettverket.

 

Oppsett:

Internett --> IPfire-- Core-switch -- 24porters switcher på bordrekkene.

 

Beregn 22 deltagere per 24-porters switch, grunnet 2-porter er trunk/uplink-porter mot core-switch.

 

Bare å spørre om det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Om dere ikke har kunnskap til å gjennomføre det må dere finne noen som har og få hjelp, ingenting er kjipere enn om dere arrangerer LAN party og så sitter dere uten nett. Samme med strøm - disse 2 må dekkes for at dere skal klare å gjennomføre.

 

Alle må begynne et sted. Jeg like ambisjonene, og det er greit å komme med litt konstruktive tilbakemeldinger fremfor å være i overkant negativ.

 

Ja, fallhøyden er stor på et arrangement for 300.stk, og det er greit å ha et dimensjonert internett og nok strøm.

 

Men, det er nok derfor de spør her inne, for å kanskje få tips og lære litt slik at de ikke faller på ræven før de kommer igang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...