Gå til innhold

Er det et valg ?


Anbefalte innlegg

Jeg er engelsk og kan komme meg på svensk ok, og nå lærer jeg norsk, men har de vanlige problemene med dialekter. Mitt gjetning er at Bokmal ville være den enkleste å studere, eller helst er det en dialekt som er så nær som mulig geografisk til Sverige?

Verdsett noen hjelp mange takk....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nynorsk ligger litt nærmere svensk enn det bokmål gjør, men bokmål er mer utbredt og er det skriftspråket du bør lære deg.
Dialekter kommer du ikke unna i Norge; i motsetning til de fleste andre land er det akseptert å bruke dialekt(farga) talespråk i alle sammenhenger. 
Det fins ingen dialekter som er nevneverdig nær svensk, så det er ingenting å tenke på å leite etter en slik å lære seg.
Bokmål med standard østnorsk uttale er det mest anvendelige å lære seg for utlendinger, aktivt. I tillegg må du passivt kunne diverse dialekter, altså forstå dem, men det er noe du får ta etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tok ditt råd og bare lyttet til denne radiosendingssendingen fra Oslo Radio, som var utmerket forståelse om 70% nesten umiddelbart, da det var veldig lik svensk på steder, sammenlignet med ca 10/15% tidligere!

 

https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-oestlandssendingen/DKOA10010218/28-04-2018

 

Hvilken dialekt og andre nyttige detaljer kan du tenke på slik at jeg vet hva jeg skal se etter i fremtiden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...