Gå til innhold

Hjelp til oppsett av Hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Hei

 

 

Trenger hjelp til oppsett av hjemmenettverk.

 

Får snart fiber (fra Telenor) som vil bli terminert i svakstrømskap i bod.

Ifra dette skapet er det patchepanel med 14 porter som går til porter rundt om i huset.

I tillegg ønsker jeg et godt wifi i hele huset og tenker da kanskje Mesh system.

 

Jeg har sagt nei til router fra Telenor da jeg tenker å bruke min ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router.

Så ser jeg at noen av Mesh systemene krever at hovedboksen skal brukes som ruter. Hvis det er slik så kan jeg bare droppe Asus ruteren (gir bedre plass i skapet). 

Må ha en switch bak Mesh boks/Asus ruteren for å få brukt det kablete nettverket.

 

Når det gjelder Switch finnes det 16 porter switch som kan brukes som ruter for å slippe en boks i skapet?

Må jeg ha managed Switch ?

Hvilke Mesh system bør jeg gå for? Jeg har muligheten til å bruke kabel frem til hver Mesh boks.

 

Setter stor pris på innspill!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifra dette skapet er det patchepanel med 14 porter som går til porter rundt om i huset.

Ikke noe problem. En switch i skapet fikser dette enkelt.

 

I tillegg ønsker jeg et godt wifi i hele huset og tenker da kanskje Mesh system.

Jeg ville droppet mesh, og heller sett på løsninger som innebærer kablede aksesspunkter som f. eks forslaget mitt under.

 

Jeg har sagt nei til router fra Telenor da jeg tenker å bruke min ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router.

I grunnen ikke noe problem å bruke det du allerede har. Hvis du velger å bruke eksternt utstyr for det trådløse nettverket, så bør den settes opp slik at det trådløse deaktiveres.

 

Når det gjelder Switch finnes det 16 porter switch som kan brukes som ruter for å slippe en boks i skapet?

Det finnes, men ikke anbefalt. Det eneste merket jeg vet om som har en slik løsning er Mikrotik, og det er litt forskjellige meninger om kvalitet og stabilitet. Derfor ville jeg heller hatt en dedikert router og en dedikert switch.

 

 

Må jeg ha managed Switch?

Nei, ikke noe absolutt krav, men hvis du har lyst til å f. eks segmentere nettverket ditt på et tidspunkt eller noe annet, så er det ikke mulig med en switch som er unmanaged.

 

Hvilke Mesh system bør jeg gå for?

Folk har delte meninger om dette, men f. eks Google og Netgear Orbi gjør det bra i tester etter hva jeg har sett.

 

Jeg har muligheten til å bruke kabel frem til hver Mesh boks.

Dette vil da lenger ikke være mesh hvis man kabler aksesspunktene, men et managed nettverk (som i grunn er anbefalt).

 

Du sier lite om størrelse på huset, så vanskelig å komme med noe konkrete forslag, men jeg laget ett forslag under linket til prisguide.no

 

Router: Asus som du allerede har.

 

Switch: Ubiquiti Unifi Switch 16 porter 150w. Denne kan drive aksesspunkter med kun netterkskabel (PoE = power over ethernet). Den finnes kun som PoE-versjon, mens modellen under (8-porter) og over (24-porter) kommer med enten PoE eller uten. De versjonene uten PoE er en del billigere. 

 

Aksesspunkt: Ubiquiti Unifi AP-AC Pro. (ganger to). Når en kjøper stykkevis av aksesspunkter, så følger det med PoE-injektor (en boks man plugger mellom switch og aksesspunkt for å gi den strøm). 

 

Hvis du vil være enda mer fremtidsrettet med aksesspunkt velger du Ubiquiti Unifi NanoHD. Den støtter en del nye standarder, og her tror jeg ett aksesspunkt er nok for et hus. 

 

Dette vil være et forslag som dekker et stort hus og takler mange trådløse enheter samtidig. Prisen vil ligge et sted mellom 5600-6000 kr. hvis man velger switch som støtter PoE, eller 4600-5000 hvis man velger switch uten PoE. 

 

Håper dette gjør deg litt klokere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

" switch som kan brukes som ruter"?

Nei, det går jo ikke. Man trenger en router. Den har som regel en 4-port switch innebygget. Så kan man utvide med flere switcher etter behov. Trenger normalt ikke managed.

Da bruker jeg ruteren. Greit å vite at jeg ikke trenger managed med tanke på innkjøp av switch. De uten er jo billigere :)

Lenke til kommentar

 

Ifra dette skapet er det patchepanel med 14 porter som går til porter rundt om i huset.

Ikke noe problem. En switch i skapet fikser dette enkelt.

 

I tillegg ønsker jeg et godt wifi i hele huset og tenker da kanskje Mesh system.

Jeg ville droppet mesh, og heller sett på løsninger som innebærer kablede aksesspunkter som f. eks forslaget mitt under.

 

Jeg har sagt nei til router fra Telenor da jeg tenker å bruke min ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router.

I grunnen ikke noe problem å bruke det du allerede har. Hvis du velger å bruke eksternt utstyr for det trådløse nettverket, så bør den settes opp slik at det trådløse deaktiveres.

 

Når det gjelder Switch finnes det 16 porter switch som kan brukes som ruter for å slippe en boks i skapet?

Det finnes, men ikke anbefalt. Det eneste merket jeg vet om som har en slik løsning er Mikrotik, og det er litt forskjellige meninger om kvalitet og stabilitet. Derfor ville jeg heller hatt en dedikert router og en dedikert switch.

 

 

Må jeg ha managed Switch?

Nei, ikke noe absolutt krav, men hvis du har lyst til å f. eks segmentere nettverket ditt på et tidspunkt eller noe annet, så er det ikke mulig med en switch som er unmanaged.

 

Hvilke Mesh system bør jeg gå for?

Folk har delte meninger om dette, men f. eks Google og Netgear Orbi gjør det bra i tester etter hva jeg har sett.

 

Jeg har muligheten til å bruke kabel frem til hver Mesh boks.

Dette vil da lenger ikke være mesh hvis man kabler aksesspunktene, men et managed nettverk (som i grunn er anbefalt).

 

Du sier lite om størrelse på huset, så vanskelig å komme med noe konkrete forslag, men jeg laget ett forslag under linket til prisguide.no

 

Router: Asus som du allerede har.

 

Switch: Ubiquiti Unifi Switch 16 porter 150w. Denne kan drive aksesspunkter med kun netterkskabel (PoE = power over ethernet). Den finnes kun som PoE-versjon, mens modellen under (8-porter) og over (24-porter) kommer med enten PoE eller uten. De versjonene uten PoE er en del billigere. 

 

Aksesspunkt: Ubiquiti Unifi AP-AC Pro. (ganger to). Når en kjøper stykkevis av aksesspunkter, så følger det med PoE-injektor (en boks man plugger mellom switch og aksesspunkt for å gi den strøm). 

 

Hvis du vil være enda mer fremtidsrettet med aksesspunkt velger du Ubiquiti Unifi NanoHD. Den støtter en del nye standarder, og her tror jeg ett aksesspunkt er nok for et hus. 

 

Dette vil være et forslag som dekker et stort hus og takler mange trådløse enheter samtidig. Prisen vil ligge et sted mellom 5600-6000 kr. hvis man velger switch som støtter PoE, eller 4600-5000 hvis man velger switch uten PoE. 

 

Håper dette gjør deg litt klokere. 

 

 

Først og fremst tusen takk for et meget bra og utfyllende svar. 

Huset størrelse er på ca 255 m2, men jeg har utleie leilighet i boligen på ca 75 m2, så jeg har ca 180 m2 over 2 plan (60 m2 i 1 etasje og 120 m2 i andre etasje) .

Dette huset er nytt og etasjeskillet er tre og ikke betong noe som er viktig i henhold til dekning av wifi.

Inntaket av fiberen blir i en bod nede i 1 etasje.

 

Skjønner nå at mesh blir bare tull for min del siden jeg da heller kan ha kablet aksesspunkter.

 

Forstår at Ubiquiti (både switch og aksesspunkt) er noe jeg burde ha gått for, men akkurat nå blir det litt for mye i henhold til budsjettet.

Men hvis jeg går for en switch uten managed lan og uten poE har du noen å anbefale der?

Deaktivering av wifi på ruter skal jeg ordne.

Noen forslag på aksesspunkter?

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å være til hjelp. 

 

Et ubiquiti aksesspunkt bør dekke huset ganske bra. Jeg ville anbefalt Ubiquiti NanoHD. Hvis du kun ser på pris, så er det lite som matcher Ubiquiti AP AC Lite til under 1000 kr. Hvorfor foreslår jeg Ubiquiti over andre merker? Dette er prosumer/proffesjonelle produkter som er priset som litt dyre forbrukerprodukter. Det beteyr at de er laget for å være veldig stabile og godt sammensatt. 

 

På switch-siden ville jeg anbefalt å holde deg til kjente merker som f. eks Cisco, HP (Procurve), Zyxel og Linksys. 

 

Hva ligger budsjettet på? 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fikk fiber i går :) 

Foreløpig er jeg på nett med bare ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router.

 

Følgende kommer i posten i dag:

- Unbiquiti USG

- Unbiquiti Switch 8 porter 60w (Får eventuelt kjøpe en til senere ved behov)

- Unbiquiti AP AC Long Range.

 

Spørsmålet er da om USG kan erstatte Asus ruteren eller om jeg om jeg må bruke den og sette den i bridge modus?

Lenke til kommentar

Fikk fiber i går :)

Foreløpig er jeg på nett med bare ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router.

 

Følgende kommer i posten i dag:

- Unbiquiti USG

- Unbiquiti Switch 8 porter 60w (Får eventuelt kjøpe en til senere ved behov)

- Unbiquiti AP AC Long Range.

 

Spørsmålet er da om USG kan erstatte Asus ruteren eller om jeg om jeg må bruke den og sette den i bridge modus?

Unifi USG er en fullblods router, så den kan erstatte Asus'en du har. Jeg antar at du har et modem eller noe tilsvarende som er koblet i forkant av Asus'en? 

Lenke til kommentar

Unifi USG er en fullblods router, så den kan erstatte Asus'en du har. Jeg antar at du har et modem eller noe tilsvarende som er koblet i forkant av Asus'en? 

 

Godt å høre at jeg kan ta vekk Asus og bytte den med USG. I forkant av ASUS er det en svart boks (er det kanskje en mediakonverter) hvor da fiber kommer inn og jeg har en LAN port ut som jeg da kobler ASUS inn mot i dag.

Lenke til kommentar

Hei Armas. 

 

Tror opplegget du skisserer trenger et ganske annet oppsett enn hva reiarts har. Det finnes flere måter å løse dette på, og under følger noen forslag.

 

Alternativ 1:

 

1x Telenor P8702N (satt i bro-modus)

1x USG

1x Unifi AP AC Pro

1x US-8-60w (PoE-switch)

3x US-8

 

I 2. etg ville jeg brukt en nettverksport til switch US-8. Da har du 8 porter til utstyr (Apple TV, SmartTV, Canal Digital dekoder, Sonos Bridge og mer). 

 

I 1. etg ville jeg brukt en nettverksport til switch US-8-60w (PoE.switch). Her kan du så trekke en kabel til en AP AC Pro. Jeg ville valgt Pro-modellen fordi den har noe bedre rekkevidde og takler høyere hastighet enn Lite- og LR-modellene.

 

I kjelleren ville jeg gått for en Switch US-8. Her kan du koble til TV, dekoder og annet eventuelt utstyr du ønsker. 

 

I boden ville jeg gått for en USG og switch US-8. Sett Telenor routeren i bromodus og trekk en kabel til USG's WAN-port. Koble deretter switchen til USG LAN1. De andre portene til switchen kan du bruke til å koble de 3 andre switchene. og pc, Philips Hue. 

 

Når det gjelder hybelen, så får du selv vurdere om du ønsker å gi leier tilgang til kabel. Slik jeg ser det, så har du to alternativer; 1) Kjøpe en ekstra switch som du kobler direkte fra LAN2 (og setter opp VLAN) på USG eller 2) sette opp VLAN på porter på f. eks switchen som er tilknyttet kjelleren. Begge deler vil fungere fint. 

 

Jeg tror dette oppsettet blir estetisk sett penest fordi du kun trenger å trekke en kabel per etage/switch og gir det utvidelsesmuligher i fremtiden. 

 

Alternativ 2 (ligner i stor grad på alternativ 1, men noen mindre forskjeller). 

1x Telenor P8702N (satt i bro-modus)

1x USG

1x Unifi AP AC Pro (eller 2x AP AC Lite som kan settes i 2. etg og kjeller)

1x US-8-150w (PoE-switch som kan drive de andre switchene)

3x US-8

 

I 2. etg ville jeg brukt en nettverksport til port1 på switch US-8. Da har du 7 porter til utstyr (Apple TV, SmartTV, Canal Digital dekoder, Sonos Bridge og mer). 

 

I 1. etg ville jeg brukt en nettverksport og koblet til port 1 på switch US-8. Her kan du så trekke en kabel fra port 8 til en AP AC Pro. Jeg ville valgt Pro-modellen fordi den har noe bedre rekkevidde og takler høyere hastighet enn Lite- og LR-modellene.

 

I kjelleren ville jeg gått for en Switch US-8. Her kan du koble til TV, dekoder og annet eventuelt utstyr du ønsker (7 porter tilgjengelig)

 

I boden ville jeg gått for en USG og switch US-8-150w. Sett Telenor routeren i bromodus og trekk en kabel til USG's WAN-port. Koble deretter switchen til USG LAN1. De andre portene til switchen kan du bruke til å koble de 3 andre switchene. og pc, Philips Hue. 

 

Når det gjelder hybelen, så får du selv vurdere om du ønsker å gi leier tilgang til kabel. Slik jeg ser det, så har du to alternativer; 1) Kjøpe en ekstra switch som du kobler direkte fra LAN2 (og setter opp VLAN) på USG eller 2) sette opp VLAN på porter på f. eks switchen som er tilknyttet kjelleren. Begge deler vil fungere fint. Forskjellen er om du gir hybelen 2 eller 8 porter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...