Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skummelt å gi bort navn og kontonummer til fremmed person?


Querke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er vel helst å unngå identitetstyveri som denne saken har sterke likhetstrekk med. Konklusjonen er vel uansett at slike kjøpsforespørsler bare er hassle.

Hvordan stjeler man identitet med kontonummer? Ikke en gang fødselsnummer er å ansees som et 'hemmelig' nummer lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Måten kjøperen opererer på er helt typisk.

 

  • Handelen er via utlandet
  • De kommer alltid med med en lignende grunn slik han gjør
  • Ordlyden er helt standard på disse folkene
  • Kommer med et skjerma som skal utfylles
  • Prøver å skaffe seg så mye av verdi som mulig
Lenke til kommentar

Som sagt, det er helt sikkert et forsøk på scam, men spørsmålet er hvorvidt dette er sensitive opplysninger. Kontonummer, navn og adresse er absolutt ingen sensitive opplysninger og det er absolutt ingenting jeg kan tenke meg man får gjort med disse. Det er ikke mange år siden det var helt vanlig å betale slik på forhånd når man fikk tilsendt noe fra en privat selger på Finn.no feks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville overhodet ikke anbefalt PayPal for denne type transaksjoner. Hvis vedkommende er en svindler vil han få penger igjen ved å hevde at varen ikke kom fram, nesten uavhengig av hva du selv svarer PayPal og kan vise til av informasjon (sporingsnr som bekrefter leveranse osv). Hvis han velger "pay to friends/family" er det litt bedre utgangspunkt for selgers del, men det har blitt vanligere at kjøper hevder det er uautorisert kjøp/overføring og ber om penger tilbake på det grunnlaget. I disse tilfellene tar Paypal nesten utelukkende side med "kjøper", uavhengig av om varen har kommet frem eller ei, eller om selger har fått varen tilbake.

 

Ja, Paypal er fint når kjøper og selger er redelige, men så fort kjøper ikke er det så er det en elendig løsning for selger. Hvis det er varer av en viss verdi ville jeg krevd forhåndsbetaling via bankoverføring.

Endret av voident
Lenke til kommentar

Her ser jeg for meg en variant klassiske svindelen der «kjøper» påstår å ha overført beløpet to ganger ved en feil, og får selger til å sende tilbake det han skal ha fått for mye.

 

Anonymous poster hash: 35a69...0e5

 

Enda godt du valgte å være anonym før du la inn en så sensitiv post. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Her ser jeg for meg en variant klassiske svindelen der «kjøper» påstår å ha overført beløpet to ganger ved en feil, og får selger til å sende tilbake det han skal ha fått for mye.

 

Anonymous poster hash: 35a69...0e5

 

Enda godt du valgte å være anonym før du la inn en så sensitiv post.

 

Det kan være at han trenger anonym fordi han utfører slike svindler selv, vel. :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ingen problemer med å oppgi kontonummer til personen. IBAN\Swift kan han jo uansett hente fra nettsiden til nettbanken din med kontonummeret.

 

Han overfører penger, du venter til de er mottatt, du sender varen. enkelt :)

 

Om han sendte deg SMS, så har han i utgangspunktet navnet ditt allerede (sett bort ifra du ikke har reservert deg mot nummeropplysning)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...