Gå til innhold

Kjøpe brukte disker ?


Anbefalte innlegg

Tenker jeg kan bygge en filserver ut av hardware jeg ikke får solgt, men da trenger jeg disker. Hvordan er det å kjøpe brukte disker? Kjenner jeg stresser litt med å måtte betale forskudd for disker som er brukt på finn.no. går dette stort sett greit eller må jeg bite i det sure eplet og kjøpe nye ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disker følger vanligvis en badekar-kurve på når de feiler. De feiler mest i starten om det er noe som er feil. Går denne perioden greit, virker dem vanligvis så lenge som spesifikasjonen tilsier. Problemet er at en disk kan fungere helt greit når den sendes, men den kan tryne på grunn av måten den blir behandlet på under transport, dog skjer dette ikke spesielt ofte med godt håndtert pakketransport.

Husker jeg gjorde et eksperiment en gang og testet 8 identiske disker, og en av dem viste markant dårligere ytelse enn resten i samme serie, så kan vel anta at den ikke var helt til å stole på. Alle var fabrikknye, så det er litt lotto uansett.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Harddisker er litt risiko å kjøpe 2 år reklamasjon på billige og 5 år på gode.

Ut fra forbrukerkjøpsloven er standarden at alle varer har to års reklamasjonsfrist, med unntak av varer som er ment å vare vesentlig lenger, som har fem års reklamasjonsfrist. Generelt vil du få medhold i at harddisker, uavhengig av prisklasse, er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

 

http://www.cw.no/artikkel/komponenter/darligere-garantier-harddisker

 

Garantier er ekstraservice produsentene yter for kundene og skal signalere produktkvalitet og kundeorientering. Reklamasjonsregler er nasjonale lover for hvilke klagemuligheter og rettigheter den enkelte stat gir kjøpere. I Norge er reklamasjonsretten opp til fem år for produkter som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, som for eksempel harddisker. Det er ikke anledning å avtale dårligere reklamasjonsfrist for forbrukeren.

Unntaket er dersom kjøper ikke er forbruker, men næringsvirksomhet. Da gjelder kjøpsloven istedenfor forbrukerkjøpsloven, og denne gir deg ikke mer enn to års reklamasjonsfrist i noe tilfelle.

 

Om jeg skulle kjøpt brukt elektronikk, setter jeg stort sett som krav at original kjøpskvittering følger med. Om produktet er utenfor reklamasjonsfrist er risikoen større og prisen bør gjenspeile dette.

 

I tillegg bør du vurdere det opp mot hva du skal bruke diskene til og hvor kritisk det er om noen av dem ryker. Du kan aldri stole 100% på en disk, verken en fem år gammel brukt en, eller en flett ny fra fabrikk. Har du noen form for automatisert redundans (primært RAID) er du bedre sikret mot hardwarefeil. Har du en terabyte med innhold som er mulig å laste ned på nytt, er det fremdeles skikkelig pes å faktisk gjøre dette hvis disken en dag ryker.

 

Jeg ville ikke ha betalt på forskudd, for det er mye rart som rører seg på Finn. Jeg tror Finn nå har avviklet sin betalingsgaranti, så ved forsendelse ville jeg krevd å få betale med Paypal. Om selger sender en invoice på Paypal fremfor en transfer request, gir Paypal deg 180 dagers buyer's protection. Det medfører et ~5% betalingsgebyr som trekkes på selgers side, så forvent et lite påslag for dette. Alternativt kan du be om å få varene sendt i oppkrav, som koster 103 kr for brev og 213 kr for pakke opptil 10 kg, og sikrer egentlig kun at du faktisk mottar en forsendelse. Om du mottar defekte disker eller en murstein har du kun lovverket å støtte deg på, og er prisgitt at selger velger å gjøre opp for seg.

Endret av srbz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel dette gjelder ikke Seagate Archive HDD 8TB.

Riktignok har komplett gitt full kjøpslov på slike, men de er egentlig ikke beregnet til gaming eller NAS.

 

10 000 RPM harddiskene hadde jeg heller ikke kjøpt.

Ofte er paypal\vips vanskelig.

Men har aldri før blitt svindelet på finn.no heldigvis.

Men skulle man bli svindlet har man lite å gjøre forbrukerrådet og politiet vil størst sansynlighet henlegge saken.

 

Problemet med forbrukerkjøpsloven er for det første vet man bruken er feil så har man skyld i problemene

Men komplett\digtal impuls pleier ofte ikke være vanskelig der. For det nok butikken som sitter med tapet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet med forbrukerkjøpsloven er for det første vet man bruken er feil så har man skyld i problemene

Men komplett\digtal impuls pleier ofte ikke være vanskelig der. For det nok butikken som sitter med tapet.

Det slår meg at mange av problemene du har i hovedsak skyldes deg selv, og egen oppførsel. Kommer du med lignende fortellinger når du forsøker å returnere ting, som du kommer med her på forumet er det ikke direkte sjokkerende om du får avslag på retur, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Varer ikke disker evig da? :)

 

Om en bytter hardware hyppig nok, så varer vel diskene tilnærmet "evig" for en. vidor sier noe riktig om at disker er mer sårbare når de er nye, enn når de er blitt innkjørt litt og ikke viser tegn til feil. I andre enden så har jeg mye mindre erfaringsgrunnlag, altså på svært svært gamle disker.

Lenke til kommentar

Vel dette gjelder ikke Seagate Archive HDD 8TB.

Riktignok har komplett gitt full kjøpslov på slike, men de er egentlig ikke beregnet til gaming eller NAS.

 

Problemet med forbrukerkjøpsloven er for det første vet man bruken er feil så har man skyld i problemene

Men komplett\digtal impuls pleier ofte ikke være vanskelig der. For det nok butikken som sitter med tapet.

 

Nok en gang så vet du ikke hva du skriver om.

Jeg har 10 slike disker - og sist da en gikk i stykker - var det null stress å få en ny fra Komplett.no på reklamasjon. Alle harddisker solgt i Norge har 5 års reklamasjonsrett, om du har kjøpt de som privatperson.

Som firma har du max 2 års reklamasjonsrett.

 

Men kjøper du disken i utlandet (du linket jo til Amazon) så sier det seg selv at du kun får garantien fra produsenten - og du risikerer også at du faktisk må sende den til det landet du kjøpte den fra, om ikke det er samme service område som Norge.

Men det varierer veldig fra produsent til produsent. Noen tilbyr jo verdensomfattende garanti.

Lenke til kommentar

Har kjøpt den hos komplett, men amazon er eneste som selger harddisken i dag ja.

 

En ting er reklamasjonsrett, men vet av erfaringer en del butikker\nettbutikker prøver å vri seg unna reklamasjonsretten å si bruksområdet er feil. Særlig dustinhome\cdon\netonnet hadde jeg kjøpt den der risiker jeg å måtte ta tapet selv hvis jeg sa jeg brukte den til gaming og ikke som backup disk\arkiverings disk.

 

Er jo lov å prøve seg.

 

Vet biltema er også vanskelige kjøper man lader til bil og bruker det til 12 volt subwoofer forsterker for bil bortfaller garanti\bytterett kun fordi brukerfeil uansett om varen virker eller ikke. De gidder ikke å bruke tid på slike saker.

 

Vi vet dustinhome har hatt problemer etter de bruker svensk lovgiving og kundeservicen er ikke alltid like god.

Les litt om harddisken merke Styr unna Samsung SpinPoint F1

slike er nok så gamle at de kan ryke om 1 måned eller 2. Da de er nok over 5 år.

Skal du kjøpe brukt harddisk pass på den selges ennå. Sørg for den er kjøpt hos komplett\digitalimpuls eller elkjøp\power og kvittering følger med. Ellers må du nok ta tapet selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har kjøpt den hos komplett, men amazon er eneste som selger harddisken i dag ja.

 

En ting er reklamasjonsrett, men vet av erfaringer en del butikker\nettbutikker prøver å vri seg unna reklamasjonsretten å si bruksområdet er feil. Særlig dustinhome\cdon\netonnet hadde jeg kjøpt den der risiker jeg å måtte ta tapet selv hvis jeg sa jeg brukte den til gaming og ikke som backup disk\arkiverings disk.

 

Er jo lov å prøve seg.

 

Men må jo si at man er ganske bort i natta om man bruker en slik Archive disk til å kjøre spill eller programmer fra da. De var jo veldig klare i markedsføringen av disse diskene at de kun er ment for mer eller mindre statisk data man stort sett bare leser fra.

Jeg bruker de fleste diskene mine akkurat slik - har lagt min store digitale filmsamling på dem. Utenom når jeg ev. ripper en ny film, så leses det kun fra diskene når jeg ser en film fra en av dem.

 

Ser at Komplett nå selger 8 TB Ironwolf disker til samme pris Archive diskene hadde, og disse diskene er jo 7200 RPM disker som man da faktisk kunne brukt til å kjøre spill fra f.eks.

 

Men uansett om det er tullete eller ikke å kjøre spill fra Archive disker - jeg har aldri blitt spurt om hvordan jeg brukte disken når jeg har benyttet meg av reklamasjon. Og jeg har alltid hatt type 30+ disker stående på 24/7 så det har jo blitt noen reklamasjoner på disker gjennom årene. Det er jo veldig enkelt, enten fungerer disken eller ikke.

Fungerer den ikke og disken er under 5 år, ja da har man krav på reklamasjon. (om disken da ikke har skader fra fall, dynket i Cola eller lignende da).

 

Så hvis du var så mindre smart at du faktisk sa at du hadde brukt disken på en måte den absolutt ikke var ment for, ja da fortjener du jo å ikke få godkjent reklamasjonen. Men tviler egentlig på at de har muligheten til å avslå.

For i sepcsa fra Seagate står det jo at disken er rated til å takle 180TB skriv/les per år og at den kan stå på 24/7.

 

Så uansett bruk, så lenge du ligger under 180TB les/skriv per år - gir rett til reklamasjon.

 

https://www.seagate.com/www-content/product-content/hdd-fam/seagate-archive-hdd/en-us/docs/archive-hdd-dS1834-3-1411us.pdf

Lenke til kommentar

Problemet er vel seagate ikke gir over 2 år garanti. Så er disken eldre er det nok komplett\digitalimpuls etc som må ta tapet.

Enkelte tilfeller vertfall andre steder blir ting sendt på verksted å undersøkt bøyde plater er som regel tegn på dårlig bruk. Eller at på utsiden er skadet.

 

Nå har jeg ikke hatt problemer så langt. Men man vet aldri.

Harddisker tåler lite generielt sett. Skal lite til det blir sektorfeil. Særlig hvis man flytter på harddisken under bruk.

Er ikke skriving\lesing som ødlegger harddiskene, er som regel dårlig strømforsyning gir ustabil strøm eller vibrasjoner som regel er det som skader harddiskene. Samme kan skje med SSD diskene men der er det heller skriving som ødlegger minnekontrolleren eller brikkene. Riktignok kan det være bagatelsak harddiskkontrollene som rykter.

Sies vel også harddisken trives best under 60 grader tempratur. Men vet lite hvordan helium disker er nå?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet er vel seagate ikke gir over 2 år garanti. Så er disken eldre er det nok komplett\digitalimpuls etc som må ta tapet.

Enkelte tilfeller vertfall andre steder blir ting sendt på verksted å undersøkt bøyde plater er som regel tegn på dårlig bruk. Eller at på utsiden er skadet.

 

 

Men du vet forskjell på garanti og reklamasjon? Men først, Seagate gir 3 års garanti på disse diskene, så nok en gang tar du feil.

Men garantier er helt uinteressant her i Norge, særlig for privatpersoner. For så lenge et produkt er ment å vare lengre enn to år, så har man 5 års reklamasjonsrett - helt uavhengig av produsentens garantier.

 

Skulle likt å sett den butikken/produsenten som tok inn en disk på reklamasjon og åpnet den for å sjekke platene. De går garantert rett i søpla, for kostnaden ved å ev. sjekke dem mer enn at de blir koblet i en docking eller i en pc bare for å se om det er liv i disken eller ikke - ville vært så høy at det bare er lønnsomt å gi ut en ny disk.

 

Så du må lære om hvordan reklamasjonsretten her i Norge gjør slik at vi har en av verdens beste ordninger på elektronikk.

Og bare glemme ordet garanti - det er stort sett bare helt uinteressant for oss privatpersoner.

 

For firmaer er det mye mer viktig med garanti perioder - men også de har 2 års reklamasjonsrett uansett om garantien på produktet bare er ett år.

 

Jeg jobber innenfor IT sektoren - og har hatt flere diskusjoner med store pc leverandører der de internasjonale kontorene prøver seg med kun garantien - men der de må gi etter for 2 års reklamasjon når de har sjekket opp regelverket som gjelder for Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, spørsmåler er vel heller hvem som tar tapet? Forbrukeren\produsenten eller levrandøren?

Så er den over 3 år gammel så er vel butikken eller kunden som tar tapet? Er vel ofte derfor man må sansynlig gjøre at feilen ikke er slitasje men delene som harddisken ble produsert ikke er slitasjeskader men i dårlig kvalitet en det man burde forvente. Kan jo være fallskade hos produsenten som er årsaken til levetiden eller at platene brukte feil blanding av metall etc.

 

Selvfølglig kan det tenkes komplett har volumavtale som gjør de automatisk får 5 års garanti ved feil.

Slik at produsenten dekker tapet.

 

Garanti kan bety noe ting f.eks med software er det slutt på driveroppdateringer kanskje ikke harddisker men webkamera og andre enheter er sikkert mye som ikke funger på windows 10. I noen tilfeller med firmware oppdateringer på SSD disker kan det feile og disken blir ødlagt. Nå er det uvanlig med det for harddisker. Men kan jo være noen harddisker gir problemer i linux der produsenten ikke er klar over filsystem eller noe annet kan forkorte levetiden på kontrolleren.

 

Hadde man brukt ReactOS eller Android på harddisken om det kan være årsaken til harddisken ryker.

Eller en tidlig windows 10 beta.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja, spørsmåler er vel heller hvem som tar tapet? Forbrukeren\produsenten eller levrandøren?

Så er den over 3 år gammel så er vel butikken eller kunden som tar tapet? Er vel ofte derfor man må sansynlig gjøre at feilen ikke er slitasje men delene som harddisken ble produsert ikke er slitasjeskader men i dårlig kvalitet en det man burde forvente. Kan jo være fallskade hos produsenten som er årsaken til levetiden eller at platene brukte feil blanding av metall etc.

Dette er vas og totalt ubegrunnede spekulasjoner fra din side. Kan ikke du slutte å vase, og heller forholde deg til det du faktisk vet? Slitasje kan være en mangel, dersom du har brukt produktet slik det er forutsatt. Det er klart at om du kjøper en batterilader, så har du kjøpt en batterilader, og ikke en strømforsyning. Men har du brukt en harddisk som en harddisk skal den i utgangspunktet tåle 3-4 års drift uten slitasje.

Selvfølglig kan det tenkes komplett har volumavtale som gjør de automatisk får 5 års garanti ved feil.

Slik at produsenten dekker tapet.

Det du ignorerer er at når du har stort nok kvantum (slik komplett har) blir forskjellen mellom å internalisere den kostnaden (e.g. dekke det fra egen profittmargin) og å eksternalisere den (e.g. betale noen for å ta risikoen) fort svært liten.

Hadde man brukt ReactOS eller Android på harddisken om det kan være årsaken til harddisken ryker.

Eller en tidlig windows 10 beta.

Er du seriøs nå?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hadde man brukt ReactOS eller Android på harddisken om det kan være årsaken til harddisken ryker.

Eller en tidlig windows 10 beta.

 

Du skjønner uheldigvis nokså lite hvordan f.eks en harddisk virker. Det er jo likegyldig hva slags OS eller programmer, eller hvordan disken brukes, så lenge man er innenfor de sepcsa produsenten setter.

Når de sier 180TB les/skriv per år så betyr det ca 500 GB les/skriv per dag - de definerer ikke at - Windows 10 beta, ja da kan du ikke lese/skrive 500 GB data per dag - eller at Linux eller beta versjoner av Windows skulle skrive/lese så enorme mengder data at du bruker opp 180TB innen kort tid.

 

Men alt er masseprodusert - så at en disk ryker en gang i blant kan handle om så mangt. Derfor stilles det også få spørsmål fra leverandøren om du benytter deg av reklamasjon. Men du har jo aldri gjort det, så alt du skriver og mener er jo bare, akkurat dine meninger, og har ingen ting med virkeligheten å gjøre.

Og du ignorerer jo alle de som faktisk har erfaringer med reklamasjoner. Gratulerer !!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...