Gå til innhold

Ja til atomkraft!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett igang R&D!  :)

 

Her er et startpunkt: https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetohydrodynamic_generator

 

 

Konspiratorisk:

 

Over more than a ten-year span, Bosnian engineers in Bosnia, in the Institute of Thermal and Nuclear Technology (ITEN), Energoinvest Co., Sarajevo, had built the first experimental Magneto-Hydrodynamic facility power generator in 1989. It was here it was first patented.[13][14]

 

Var det derfor Vesten bombet det tidligere Jugoslavia i fillebiter (såkalt kirurgisk bombing)?

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Yugoslav_Wars

 

Det passer unektelig godt med årstallet ihvertfall. Var det frykt fra oljenasjoner som ledet til bombingen, også her? Var etnisk renskning bare en passende unnskyldning for at også Norge deltok?

</konspiratorisk>

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Er vel bare en måte å få folk til å tenke på at , kjernekraft er ikke så farlig som folk tror ,At de ulykkene vi har hatt er. Pga dårlig bygging og vedlikehold ,, i Norge er det nok strengere regler for rekkverket på verandaen på huset ditt ,, en regler for det. Gammel russisk laget verket som gikk i lufta ,,sorry smelta ned ,, og det japanske som ble bygd som i europeiske byer og tettsteder ,, for nære og flytende vann ,, som alle vet ,, noen ganger kommer for høyt opp ,,, kjernekraft er det eneste som kan gi en sikker kraftforsyning ,, spesielt de små , som kan settes ut mellom eller på plasser der man trenger mye strøm ,,, i Norge er det flere steder som man ikke får bygget ut industri , pga lite strøm , dårlig nett ,, det hadde man sluppet om man hadde satt ut små reaktorer

Lenke til kommentar

Bakdelene med atomkraft er jo lagringen/nedbrytingen og sikkerhetsaspektet med om noen får tilgang til systemene. Da er en jo virkelig ute å kjører. Diskuterte med en på facebook som satte opp firewall med regler til et kraftselskap basert på ipadresser. Det trodde jeg jo i utgangspunktet var satt opp som default. Så synes jeg det er rart de ikke kjører isolerte nett som ikke er eksponert mot internett.

 

Endret av Lindsay
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lindsay skrev (7 minutter siden):

Bakdelene med atomkraft er jo lagringen/nedbrytingen og sikkerhetsaspektet med om noen får tilgang til systemene. Da er en jo virkelig ute å kjører. Diskuterte med en på facebook som satte opp firewall med regler til et kraftselskap basert på ipadresser. Det trodde jeg jo i utgangspunktet var satt opp som default. Så synes jeg det er rart de ikke kjører isolerte nett som ikke er eksponert mot internett.

 

Enig. Se på hvor jeg jobber , der ligger serveren i Sverige, så noen ganger får vi opp melding at man kan ikke bruke nettsiden utenfor Norge 🤪

Lenke til kommentar

No har eg lært mykje om forsking på saltsmelte anlegg og blysmelte anlegg 

Desse trur ein blir billigare i drift.

Dei kan løyse lagerutfordringa. I og med at uran frå gamle kjernekraftverk berre kan nyttast ned til 80% energimengde og då tar det 80 000 år før avfallet er trygt. Mens dei nye kraftverka har mykje høgare temperatur og kan nytta mykje meir av energien i uran. Slik at det berre må lagrast i 400 år. Det er ei heilt anna geologisk utfordring 

Kraftverka er også mykje tryggare og mindre og kan slik plasserer nærare der det er trong for energi.

Problemet med vind, sol og vasskraft er at alle er tildels sers arealkrevande.

Noreg bør støtte slik forskning, særleg sidan vi har ein viss kunnskap i landet og også fordi vi  sit på kjernekraft resursar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...