Gå til innhold

Sliter med ''såre ben'' når jeg løper


Anbefalte innlegg

Jeg løp 3000 meteren for et par måneder siden. Jeg klarer ikke beskrive det, men det føles som om bena er veldig ''anspent'' eller stramme, samtidig som en veldig svak følelse av melkesyre.

Likte ikke dette, tenkte at jeg er ung og frisk og burde klare å jogge litt uten sånne problemer. Men konkluderte med at jeg var utrent og det var noe jeg måtte regne med, at bena ikke var vant til det.

 

Har ikke løpt sånn kjempemye, men en liten del siden da. Løp 3000m igjen nå nylig, og innså at jeg pusher meg beinhardt når jeg gjør den testen, men pusten min er egentlig helt i orden og snittpulsen på 140-150 bare. Men det er bena mine som bare blir tunge, anspente, såre og litt melkesyre-aktige, som gjør det så tungt å løpe, spesielt i leggene, og en del i låra.

 

Og ja, jeg varmer opp. Dette kan ikke være normalt, det er jo bare litt jogging? Det er pusten det skal gå på når man jogger, ikke at bena svikter og gjør det mye tyngre enn det trenger å være. Kan det være noe underliggende helseårsak, hvorfor skjer dette?

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merker du noe til det når du jogger i roligere tempo, eller er det kun når du beiner 3000 metere?

 

Lurer også på dette.

 

Hva ble tiden på 3k? Dårlig form (edit: som i løpestil/steg, ikke form-form som i hvor god kondis du har) kan føre til at du belaster bena mer enn nødvendig. Men høres rart ut at du kun taxer bena og ikke pusten, driver du med noen annen utholdenhetsidrett? Jeg driver med sykling, og har veldig god kondis, men ikke like gode løpeben, så ofte opplever jeg bena som det mest begrensende.

 

Du sier du har løpt en liten del siden da; er det kun "all out" tester som 3000 meteren, eller andre rolige turer også? Etter en hard treningsdag kan jeg neste dag være sliten i bena/kroppen, men en lett jogg rister ofte vekk det.

 

Om det er en underliggende helseårsak er vanskelig å si uten å vite noe mer om deg/livsstilen din.

D-vitaminmangel kan gi svake muskler. Potassium, B-vit (1+12) og magnesium bla. kan også spille inn. Men dette burde ikke være noe problem hvis du har et "normalt" kosthold.

 

Eneste jeg kan anbefale deg for å finne ut om det er noe galt med kroppen eller ei er å heller kjøre noen flere rolige løpeturer og se om kroppen tilpasser seg, gi det noen uker, hvis ikke kan det være en ide å ta seg en tur til legen :) Klarer du å beskrive mer inngående? Er det kun tilstedeværende dagen etter du har løpt? Varer det lenge? Eller?

 

Mulig treningsprogram kan jo være: 2-3 ganger rolig (tren heller på tid enn antall kilometer, 25-45 kan være en grei 'restitusjonsjogg', greit å legge inn korte spurter/SL inni/etter disse øktene, men pass på at de er såpass korte at syre ikke bygger seg opp!), en hardøkt (feks tempoøkt på terskel), og en litt lenger rolig tur. Husk å tren kjernemuskulaturen, gjerne også assisterende øvelser som egner seg godt til løpere (ettbensøvelser er gull!). Stikkord: eksplosivt, tungt. Hofta er viktig. Hvis målet ditt (jeg vet jo ikke, bare antar det utifra at det er det du har løpt i det siste) er 3k, så kjør heller korte intervaller, kan gi noen eksempeløkter hvis det skal være interessant.

 

(edit: er forresten ingen ekspert. så ta det med en klype salt. som sagt vanskelig å vite uten et fullstendig overblikk.)

 

edit (igjen): er du opptatt av mer litteratur på løping kan jeg bla anbefale "The lore of running", "Jack Daniels' running formula", "Anatomy for runners". "Eat and run" synes jeg å huske var ganske inspirerende da jeg leste den en tid tilbake.

 

Og forresten, nå vet jeg ikke hva slags klokke du bruker, men hvis det kun er pulsmåling av 'håndleddet' og ikke sånn bånd rundt brystet er det ikke særlig nøyaktig.

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

Tja, vanskelig å si, spesielt uten å se hva du gjør. Løpestil, eller kanskje totalt fraværende løpestil, kan nok påvirke dette en del?

 

Merker du noe til det når du jogger i roligere tempo, eller er det kun når du beiner 3000 metere?

Jeg løper helt ''vanlig'' føler jeg, men har tenkt å lese litt/se video om riktig løpeteknikk, og se om det hjelper noe særlig. 

 

 

Merker du noe til det når du jogger i roligere tempo, eller er det kun når du beiner 3000 metere?

 

Lurer også på dette.

 

Hva ble tiden på 3k? Dårlig form (edit: som i løpestil/steg, ikke form-form som i hvor god kondis du har) kan føre til at du belaster bena mer enn nødvendig. Men høres rart ut at du kun taxer bena og ikke pusten, driver du med noen annen utholdenhetsidrett? Jeg driver med sykling, og har veldig god kondis, men ikke like gode løpeben, så ofte opplever jeg bena som det mest begrensende.

 

Du sier du har løpt en liten del siden da; er det kun "all out" tester som 3000 meteren, eller andre rolige turer også? Etter en hard treningsdag kan jeg neste dag være sliten i bena/kroppen, men en lett jogg rister ofte vekk det.

 

Om det er en underliggende helseårsak er vanskelig å si uten å vite noe mer om deg/livsstilen din.

D-vitaminmangel kan gi svake muskler. Potassium, B-vit (1+12) og magnesium bla. kan også spille inn. Men dette burde ikke være noe problem hvis du har et "normalt" kosthold.

 

Eneste jeg kan anbefale deg for å finne ut om det er noe galt med kroppen eller ei er å heller kjøre noen flere rolige løpeturer og se om kroppen tilpasser seg, gi det noen uker, hvis ikke kan det være en ide å ta seg en tur til legen :) Klarer du å beskrive mer inngående? Er det kun tilstedeværende dagen etter du har løpt? Varer det lenge? Eller?

 

 

Og forresten, nå vet jeg ikke hva slags klokke du bruker, men hvis det kun er pulsmåling av 'håndleddet' og ikke sånn bånd rundt brystet er det ikke særlig nøyaktig.

Takk for godt svar. Tida på 3k var ikke spesielt bra, løp på 18 min. Jeg har nettopp gjort det dårlig på en spirometri test og fått behandling for astma som jeg skal begynne på, og derfor er det jo i tillegg enda rarere at vonde ben hindrer meg mer enn pusten når jeg løper. Ellers er det lille jeg har trent en del lange skiturer, litt fotball og noen intervaller på spinningsykkel (hvor jeg også merker syre-følelse og stivhet i bena hindrer meg.

 

Spiser mye og variert, og tar tran, blodprøver for litt siden sa at alt var innenfor normalverdier. 

Bruker Polar a370 og en jeg kjenner brukte den sammen med en m400 eller noe, med brystbånd, og sammenlikna. Han mente at de viste nesten nøyaktig det samme gjennom hele joggeturen.

Forresten; Hva er forventa snittpuls i løpet av en test som 3k med en makspuls på 200? Jeg tenker da at 170 - 180 burde man klare å ligge på, eller blir det for hardt?

 

*Edit* Det skjer ikke bare på 3k, så lenge jeg prøver å holde en viss hastighet ved jogging på 10 - 12 km/t bygger der seg opp ganske kjapt uansett hva formålet er med joggeturen. Det skjer også på si 8-9 km/t, bare da mener jeg det kanskje tar litt lengre tid å bygge seg opp, men fortsatt bare snakk om 5 minutter kanskje.

Endret av Kaneltryne
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Forresten; Hva er forventa snittpuls i løpet av en test som 3k med en makspuls på 200? Jeg tenker da at 170 - 180 burde man klare å ligge på, eller blir det for hardt?

 

*Edit* Det skjer ikke bare på 3k, så lenge jeg prøver å holde en viss hastighet ved jogging på 10 - 12 km/t bygger der seg opp ganske kjapt uansett hva formålet er med joggeturen. Det skjer også på si 8-9 km/t, bare da mener jeg det kanskje tar litt lengre tid å bygge seg opp, men fortsatt bare snakk om 5 minutter kanskje.

 

 

 

Løper en hardt er det vanlig å få 'sure' ben i hvert fall. 

 

Forventa snittpuls er så høyt du er villig til at den skal være. Oftest er det det mentale som setter barrierer her, men også andre variabler kan spille inn. 

se feks her: https://www.strava.com/activities/1485083846 (gj snitt 182)

5k er jo et litt lenger løp enn 3k, så sånn sett vil en vanligvis ha noe lavere gj snitt puls. Hun er også eldre enn deg, og vet hun har lavere makspuls enn det du har. 180 blir ikke for hardt, (det SKAL være hardt hvis du skal gjøre ditt 'beste'), men løp heller på feelinga, drit i pulsen. Det er heller artig snacks for etter løpet (hvis du er interessert i slike tall da, haha)...

 

Tren kontinuerlig i noen uker/måneder (det er det viktigste, kontinuitet), får du dette selv under rolige turer så kan du begynne å tenke at noe er rart. Husk at kroppen trenger tilvenning, nye aktivitetsformer kan iblant kjennes uvant. Kanskje du bare er støl? Husk og restituere også. Og oppvarming.

 

 

edit: og ikke tenk alt for mye for form. eller. selvsagt er en god form viktig for et effektivt løpesteg, men for mye fokus på det kan gjøre vondt verre. bedre å jevnlig kjøre drills enn å aktivt prøve å løpe på en bestemt måte.

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...