Gå til innhold

Kan ikke overklokke både prosessor og minne.


Anbefalte innlegg

Hei
Jeg har et MSI X99S hovedkort og en intel 5820k prosessor. Denne porsessoren har kjørt stabilt på 4.5Ghz overklokk på alle kjernene med minne på 2133Mhz.
Nylig oppgraderte jeg minnet til 3000Mhz, og etter at jeg satt i disse brikkene (er Corair Dominator) så nekter prosessoren min å overklokke. Selv på 4Ghz så gir overklokkingen på prosessoren bluescreen, og PCen rebooter med stock frequency på prosessoren.
Hva er grunnen til dette? Prosessoren har kjørt i 2,5 år helt stabilt på 4.5Ghz, hvorfor klarer den ikke engang å nå 4Ghz etter at jeg byttet ut minnebrikkene fra 2133Mhz til 3000Mhz?
Noen som har noe svar eller ide på dette, hva jeg må gjøre for å få prosessoren over 4Ghz igjen?
Strømforsyningen er 1000 watt platina, så det er ikke den som er problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gi litt mere informasjon? Volt på ram, endret minnetidene? har du resatt bios og overklokket igjen eller kun byttet ram også startet pcen?

 

Prøvd tilbake på samme rambrikker, kan jo tenkes cpu er degradert.

 

Bios og CMOS batteri ble resatt før jeg byttet brikkene. Brikkene kjører på standard 3000mhz 1.35 V - CL15 - 15-17-17-35. 

 

Prosessoren kjørte stabilt på 4.5Ghz før jeg byttet brikkene, så tviler sterkt at CPU er degradert. 

 

Brikkene jeg hadde tidligere er solgt, så har ikke mulighet til å sette de tilbake, men som sagt har prosessoren kjørt helt stabil OC fremtil jeg byttet brikkene. 

 

​Husker ikke timings på forrige brikkene, men de kjørte på 1.2 V, også CL15. Bruker samme slot som på den forrige rammen og kjørte både dual-channel før og nå.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

 

Ser ikke ut som CPU  støtter mere enn 2133Mhz RAM.

 

Tatt fra Intel sine sider:

 

Memory Specifications

 

 

Intel oppgir kun hvilke minnetype man kan bruke, og selv ikke i9 lister noe høyere enn 2666Mhz, men når man kjører 3000Mhz er dette OC, og en 5820k klarer fint å kjøre 3200Mhz OC minne. 

 

Spørsmålet er hvorfor prosessoren plutselig ikke vil overklokke når jeg øker multipieren. 

Lenke til kommentar

 

Prøv og sett rammen ned til 2133 mhz og se hva som skjer da

Får fremdeles bluescreen om jeg underclocker RAMen. Nå har jeg kun underclocket RAMen, uten å endre på volten, mulig det er der problemet ligger... ?

 

sett 1,35V. Du har ikke prøvd XMP?

 

Men ta en reset av bios så setter du xmp på minnet å ikke noe mer.

Hender at bios havner i ulaget å trenger en reset

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

 

 

Prøv og sett rammen ned til 2133 mhz og se hva som skjer da

Får fremdeles bluescreen om jeg underclocker RAMen. Nå har jeg kun underclocket RAMen, uten å endre på volten, mulig det er der problemet ligger... ?

sett 1,35V. Du har ikke prøvd XMP?

 

Men ta en reset av bios så setter du xmp på minnet å ikke noe mer.

Hender at bios havner i ulaget å trenger en reset

Har kjørt med både reset og xmp uten hell :/

Men skal gi cpu strap på 125 et forsøk når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Har 2400 ram og satte ner til 2133 for å kunne boote, regulerte deretter ned latency. (2500k asus p8z68
Men ser poenget ditt, forstår det slik at du har et hovedkort som skal kunne ta dette uansett.

Eneste jeg kan tenke meg er enten ram test feilsøk eller ram som ikke liker hovedkort.
"Supports Quad Channel DDR4-3333(OC) Memory"

https://www.msi.com/Motherboard/x99s-gaming-7.html


 

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg fikk til overklokk på minne og CPU stabil, så takk for hjelpen :)

 

hva er belastinings grad på prosessor

ved spilling av governor of poker 2

på en sånn spillemaskin med

4 eller 6 kjerner, eller

starcraft || warcraft ?

 

er ikke noe å starte med computer

hvis ting ikke holder idle 30° 40°

Hva mener du ned at computer ikke er noe å starte med?

Lenke til kommentar

har lyst på en cube computer

men det er en 5 års invistering

med vifte kjøling

eller vannkjøling

ligger en fin vannkjølt maskin på

finn.no

 

men litt mye penger

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=128269367

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1771200

 

tempratur diskusjon :)

 

dette er en gammel tråd

en kald cola box og potetgull

Endret av Freedom CG
Lenke til kommentar

Hei

Jeg har et MSI X99S hovedkort og en intel 5820k prosessor. Denne porsessoren har kjørt stabilt på 4.5Ghz overklokk på alle kjernene med minne på 2133Mhz.

Nylig oppgraderte jeg minnet til 3000Mhz, og etter at jeg satt i disse brikkene (er Corair Dominator) så nekter prosessoren min å overklokke. Selv på 4Ghz så gir overklokkingen på prosessoren bluescreen, og PCen rebooter med stock frequency på prosessoren.

Hva er grunnen til dette? Prosessoren har kjørt i 2,5 år helt stabilt på 4.5Ghz, hvorfor klarer den ikke engang å nå 4Ghz etter at jeg byttet ut minnebrikkene fra 2133Mhz til 3000Mhz?

Noen som har noe svar eller ide på dette, hva jeg må gjøre for å få prosessoren over 4Ghz igjen?

Strømforsyningen er 1000 watt platina, så det er ikke den som er problemet.

jeg har noen komputere

laptoper på 1.8ghz og 2ghz

med ram på 677hz pr sec

det står på kontrolpanel

at prosessor kjører på 2ghz

og en komputer der den ene

prosessoren brent,

da fungere den veldig dårlig

på film,

 

men spørsmål er ram og prossesor

hva er bruks område for 2ghz ram :)

Endret av Freedom CG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...