Gå til innhold

Digitale spillbutikker klages inn til Forbrukertilsynet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så lenge dette ikke fører til at de bare driter i Norge fra nå av og vi ikke får kjøpe spill, eller at de koster mye mer for og dekke kostnadene..
Har allerede fått snikinnført moms på de store som steam og origin (men kan enda komme unna på de mindre som ikke bryr seg så mye).

Endret av per parker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at mange, veldig mange, spill overhode ikke leverer eller lever opp til bildet som er tegnet fra utvikler burde det faktisk ilegges et lovverk om at du har angrefrist innenfor feks 60 ETTER at du har startet spillet. Hvor mange mennesker rundt om sitter ikke med flere spill til 500 lappen som overhode ikke leverte det som ble lovet? Idag er det for lett for utviklere å skryte et spill til værs, for så å ende opp med 6 mnd fiksing før spillet faktisk er spillende. I mellomtiden er du 500 kr fattigere. Hele bransjen trenger kraftig opprydding og et lovverk som setter rettigheter til oss gamere, ikke bare de som selger spill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra, utrolig dårlig argument av Nintendo om at de begynner leveringen av produktet, selv før produktet er ferdig.

Som om din kopi lages på bestilling parallelt med utviklingen...

 

Jeg er ikke helt enig, men saken er litt vanskelig. Det er ofte forbrukeren som ønsker diverse titler andre ikke tør satse på. Forhåndsbestilling gir budsjett til nettopp mange av disse produktene. Men å forhåndsbetale for et spill på denne måten burde da rett og slett omformuleres til "donasjon" og ikke "kjøp." Doneres det over en viss sum, så får du spillet som takk når det lanseres. (kun et perspektiv)

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å skjønne hva Valve (Steam) gjør galt, angrerettloven sier eksplisitt at vi gir fra oss angreretten når et digitalt produkt blir tatt i bruk/nedlastet av kunden. Steam derimot gir oss 14 dager angrerett selv-om spillet har blitt lastet ned og på toppen av det 2 timer kan det spilles før det ikke kan returneres lenger.

Kildeartikkelen nevner heller ikke hva aktørene gjør galt utenom Nintendo og brevet de har lastet opp snakker bare om Nintendo eShop.

 

EDIT: https://lovdata.no/NL/lov/2014-06-20-27/§22 relevante paragrafen, punkt n. 

Endret av Saykin
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg sliter med å skjønne hva Valve (Steam) gjør galt, angrerettloven sier eksplisitt at vi gir fra oss angreretten når et digitalt produkt blir tatt i bruk/nedlastet av kunden. Steam derimot gir oss 14 dager angrerett selv-om spillet har blitt lastet ned og på toppen av det 2 timer kan det spilles før det ikke kan returneres lenger.

 

Kildeartikkelen nevner heller ikke hva aktørene gjør galt utenom Nintendo og brevet de har lastet opp snakker bare om Nintendo eShop.

 

EDIT: https://lovdata.no/NL/lov/2014-06-20-27/§22 relevante paragrafen, punkt n. 

 

Enig, ble veldig nysgjerrig på hvilke rettigheter vi sier fra oss ved å handle via Steam 

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å skjønne hva Valve (Steam) gjør galt, angrerettloven sier eksplisitt at vi gir fra oss angreretten når et digitalt produkt blir tatt i bruk/nedlastet av kunden. Steam derimot gir oss 14 dager angrerett selv-om spillet har blitt lastet ned og på toppen av det 2 timer kan det spilles før det ikke kan returneres lenger.

 

Kildeartikkelen nevner heller ikke hva aktørene gjør galt utenom Nintendo og brevet de har lastet opp snakker bare om Nintendo eShop.

 

EDIT: https://lovdata.no/NL/lov/2014-06-20-27/§22 relevante paragrafen, punkt n. 

 

Slik jeg forstår det skal det eksplisitt informeres om at du gir fra deg angreretten hver gang du utfører et kjøp. I stedet har Steam lagt denne informasjonen inn i sine generelle vilkår som du kun godkjenner én gang. Steam (og andre) informerer dermed ikke om angreretten på korrekt måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med tanke på at mange, veldig mange, spill overhode ikke leverer eller lever opp til bildet som er tegnet fra utvikler burde det faktisk ilegges et lovverk om at du har angrefrist innenfor feks 60 ETTER at du har startet spillet. Hvor mange mennesker rundt om sitter ikke med flere spill til 500 lappen som overhode ikke leverte det som ble lovet? Idag er det for lett for utviklere å skryte et spill til værs, for så å ende opp med 6 mnd fiksing før spillet faktisk er spillende. I mellomtiden er du 500 kr fattigere. Hele bransjen trenger kraftig opprydding og et lovverk som setter rettigheter til oss gamere, ikke bare de som selger spill.

 

På en måte er jeg enig, men...

 

Jeg dro på Kino forleden og så en film som overhode ikke leverte det jeg hadde blitt lovet. Jeg ble ca 120 kr fattigere, men fikk ikke benyttet meg av noen angrefrist her.

 

En annen ting er spill der du ikke engang er ferdig med tutorialen etter en time, eller spill som kanskje bare varer en time...

 

Jeg tror en gjeninføring av demo-versjoner hadde vært en bedre løsning, men tror kanskje ikke det er helt gjennomførbart å pålegge det via lov...

Lenke til kommentar

Når det gjelder Steam og Origin, har jeg flere ganger brukt angreretten og fått refundert penger uten mye om og men.

 

Ja, men under hvilke forutsetninger?

De som er nevnt over eller f.eks Steam sin <1,5 time med spilling?

 

Forøvrig er det bra att dette nå blir tatt alvorlig. Og sånn sett virker det som video-spill begynner å bli "stuerent" ;)

Lenke til kommentar

Med tanke på at mange, veldig mange, spill overhode ikke leverer eller lever opp til bildet som er tegnet fra utvikler burde det faktisk ilegges et lovverk om at du har angrefrist innenfor feks 60 ETTER at du har startet spillet. Hvor mange mennesker rundt om sitter ikke med flere spill til 500 lappen som overhode ikke leverte det som ble lovet? Idag er det for lett for utviklere å skryte et spill til værs, for så å ende opp med 6 mnd fiksing før spillet faktisk er spillende. I mellomtiden er du 500 kr fattigere. Hele bransjen trenger kraftig opprydding og et lovverk som setter rettigheter til oss gamere, ikke bare de som selger spill.

 

Er jo som oftest utgiveren som pusher på et umulig tidsfrist på utvikleren, hence the 6mnd ventetid på updates

Lenke til kommentar

Jeg dro på Kino forleden og så en film som overhode ikke leverte det jeg hadde blitt lovet. Jeg ble ca 120 kr fattigere, men fikk ikke benyttet meg av noen angrefrist her.

Dessverre er det litt vanskelig med slike åndsverk. For om du har sett hele filmen har du jo også "spist" hele varen. Mer riktig ville være å gi en slags garanti på feks. 20min. Man kan velge å gå etter å ha sett maks. 20min og så få igjen pengene.
Lenke til kommentar

Nå har vi en ting som kalles "tester"

Hvor man kan se en 2-3 minutter lang video som forteller alt om hvordan spillet lever opp til det de lover.

Så kan man kjøpe spillet uten å måtte levere det tilbake fordi man selv ikke orket å følge med.

 

Det er utrolig naivt.

 

Før var det vanligere med demoer, og felles for de fleste demoer var at de viste spillet fra sin beste side. Det er heller ikke tilfeldig at mange spill er på sitt beste de første timene. Ser man på videoer fra utgivere (som ofte er eneste kilde i god tid før release) viser de spillene på best mulig måte. Det er sjelden man blir servert en 2-3 minutter lang video som viser de kjedeligste delene av et spill. Men det er også mye av grunnen til at ihvertfall jeg for lengst har sluttet å kjøpe spill før release. Ikke rent sjelden viser spill seg fra en helt annen side etter release enn inntrykket man fikk av promomaterialet og journalister som har blitt sponset for å skrive artikler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vi en ting som kalles "tester"

Hvor man kan se en 2-3 minutter lang video som forteller alt om hvordan spillet lever opp til det de lover.

Så kan man kjøpe spillet uten å måtte levere det tilbake fordi man selv ikke orket å følge med.

 

Tester er fint det, men alle testene jeg har lest eller sett på mangler hva jeg synes om spillet. Bioshock var ett spill som fikk mange gode omtaler, det så fantastisk ut, jeg likte konseptet og historien og demoen overbeviste meg om at jeg kom til å like spillet. Andre spill jeg har likt har vært dårlig mottatt av publikum og kritikere.

 

Noen av de mest positive erfaringene jeg har hatt med spill har kommet uten at jeg har lest noen som helst tester.

Så jo, det er alltid lurt å skumme over noen tester før kjøp om du er i tvil, men det er definitivt verdt å kunne gå inn blindt å la seg overraske av og til.

 

 

Når det gjelder Steam og Origin, har jeg flere ganger brukt angreretten og fått refundert penger uten mye om og men.

 

Ja, men under hvilke forutsetninger?

De som er nevnt over eller f.eks Steam sin

Det å kunne spille opp til 2 timer før fristen for å levere tilbake er jo faktisk bedre enn de vilkåene vi får fra fysiske butikker. Der gjelder ikke angreretten på film, spill eller musikk dersom forseglingen er brutt.

 

Selv synes jeg ikke at Nintendo sin "ingen avbestilling" er det verste med Nintendo. Problemet er at de fortsatt ikke har klart å knytte spillene mot en konto i stedet for en konsoll. Dersom konsollen skulle bli mistet eller ødelagt så mister du også hele den digitale spillsamlingen din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bra, utrolig dårlig argument av Nintendo om at de begynner leveringen av produktet, selv før produktet er ferdig.

Som om din kopi lages på bestilling parallelt med utviklingen...

 

Jeg er ikke helt enig, men saken er litt vanskelig. Det er ofte forbrukeren som ønsker diverse titler andre ikke tør satse på. Forhåndsbestilling gir budsjett til nettopp mange av disse produktene. Men å forhåndsbetale for et spill på denne måten burde da rett og slett omformuleres til "donasjon" og ikke "kjøp." Doneres det over en viss sum, så får du spillet som takk når det lanseres. (kun et perspektiv)

Joda, å forhåndsbestille ett spill som er risikofylt utviklingsmessig er jo en litt sær posisjon. Motparten er jo derimot når No Man's Sky solgte alt for mye og leverte alt for lite.

 

Jeg tror allikevel dette er en mindre gruppe, og at det også er færre som avbestiller slike spill i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...