Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ryobi muttertrekker til dekkskift?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte den 21. mars en ryobi muttertrekker, for å være klar til vårens hjulskift. Jeg hadde lest mye positivt om denne, og den ble kåret til best i test av Tek.no.

 

Sjeldent har jeg vært så skuffet da jeg prøvde den ved dekkskiftet her for en ukes tid siden - den klarte ikke å løsne en eneste hjulbolt, den bare "klikket" - og jeg var nødt til å løsne for hånd, noe som gikk helt greit.

 

Det samme problemet oppstod da jeg skulle skru på boltene igjen - den skrudde til - og skal jo i følge spesifikasjonene ha 400nm. Dog var det så vidt boltene satt fast - og jeg måtte stramme betydelig etter for hånd. Brukte da momentnøkkel stilt inn til 110nm, og likevel var ikke boltene i nærheten av å sitte fast.

 

Jeg prøvde også å holde igjen muttertrekkeren for hånd - og det kunne jeg enkelt gjøre bare ved å bruke tre fingre til å holde fast. Med litt press, så "klikker" den bare.  Jeg har for øvrig prøvd på alle tre hastigheter.

 

Jeg lurer rett og slett på om noe er feil med den, eller om det virkelig er slik det skal være? 

 

Hva slags erfaringer har andre med denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har to slike til bruk på hobbyverkstedet. Er alltid med i bagasjen når vi er på løp osv og fungerer helt utmerket. 

Høres ut som du har noe feil med din. 

 

Ved montering av hjul og sjekk med momentnøkkel er det ingen problem for den å trekke til mer enn 120-140nm som vi har momentnøkkelen på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De 400 nm som det skrytes av i reklamer er lite verdt.

Kjøpte selv en Makita med påstått 250 nm. God trekker altså, men ikke sterk. Den er ikke i nærheten av å løsne bolter skrudd til med 100-150 nm. Det fins sterke trekkere, men de koster 3-4 tusen og er svært tunge og klumpete. Ganske trege er de også. Går egentlig greit nok å gå over en runde først for å løsne og så skru ut og inn igjen med trekkeren. Må uansett gå over en runde til slutt for å være sikker på at det sitter fast.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Beklager at jeg drar opp igjen en eldre tråd her, men hva endte du opp med å gjøre, avtrekkeren?

Jeg har nemlig nøyaktig samme "problem". Kjøpte en Ryobi muttertrekker (nærmere bestemt denne pakka) til hjulskift i april i år. Dette er jo en testvinner mot proffmerker som Bosch, Milwaukee og Makita, så jeg tenkte at den vil holde lenge til mitt forsiktige hobbybruk (ca. to ganger i året).

Men til min overraskelse klarte den ikke å dra av boltene da jeg skiftet hjul i april. Jeg tenkte da at jeg kanskje hadde dratt til for mye sesongen før og lot det ligge.

Men så prøvde jeg igjen i dag – med samme resultat. Den står bare og klikker selv på hastighet 3 (som ifølge manualen skal klare 400 nm). Jeg har en bil med hjul som riktig nok skal trekkes til med 175 nm. Det er jo mye, men nå gikk jeg litt mer vitenskapelig til verks:

Jeg brukte momentnøkkel og strammet mutteren til 100 nm. Prøvde muttertrekkeren for å løsne, men igjen uten suksess. Den står bare og «klikker» (på nivå 3) og klarer ikke dra av en mutter som altså er strammet til 100 nm. Noen som har noen tanker før jeg eventuelt går videre til butikk og klager? Kan det være noe galt med min maskin? Skal den ikke kunne gjøre en bedre jobb enn dette? Eller er den rett og slett ikke sterkere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, 8Wind said:

Beklager at jeg drar opp igjen en eldre tråd her, men hva endte du opp med å gjøre, avtrekkeren?

Jeg har nemlig nøyaktig samme "problem". Kjøpte en Ryobi muttertrekker (nærmere bestemt denne pakka) til hjulskift i april i år. Dette er jo en testvinner mot proffmerker som Bosch, Milwaukee og Makita, så jeg tenkte at den vil holde lenge til mitt forsiktige hobbybruk (ca. to ganger i året).

Men til min overraskelse klarte den ikke å dra av boltene da jeg skiftet hjul i april. Jeg tenkte da at jeg kanskje hadde dratt til for mye sesongen før og lot det ligge.

Men så prøvde jeg igjen i dag – med samme resultat. Den står bare og klikker selv på hastighet 3 (som ifølge manualen skal klare 400 nm). Jeg har en bil med hjul som riktig nok skal trekkes til med 175 nm. Det er jo mye, men nå gikk jeg litt mer vitenskapelig til verks:

Jeg brukte momentnøkkel og strammet mutteren til 100 nm. Prøvde muttertrekkeren for å løsne, men igjen uten suksess. Den står bare og «klikker» (på nivå 3) og klarer ikke dra av en mutter som altså er strammet til 100 nm. Noen som har noen tanker før jeg eventuelt går videre til butikk og klager? Kan det være noe galt med min maskin? Skal den ikke kunne gjøre en bedre jobb enn dette? Eller er den rett og slett ikke sterkere? 

Jeg har ikke erfaring med den, men batteriverktøy er avhengig av spenning for å yte maks. Du har et 2ah batteri, som kan være for lite for å yte maks, selv om det er fulladet.

 

Lenke til kommentar
50 minutes ago, WiiBoy said:

Jeg har ikke erfaring med den, men batteriverktøy er avhengig av spenning for å yte maks. Du har et 2ah batteri, som kan være for lite for å yte maks, selv om det er fulladet.

Fulladet batteriet rett før bruk. Det er vel en viss sammenheng mellom ah og ytelse, men skjønner likevel ikke at maskinen med 2ah-batteriet skal slite med å løsne 100 nm... Tar jo så vidt i når jeg løsner en mutter på 100 nm med latmannsarm og håndkraft (og jeg er langt fra noen muskelbunt).

48 minutes ago, Dubious said:

Tar lett mine bolter som er strammet til 110 Nm
På min mors stålfelger så strammer jeg på magefølelsen, som er mer enn 110 Nm og har ikke problemer der heller

Kan prøve 2 Ah batteriet, da jeg har brukt 5 Ah tidligere
Skal muligens bytte neste helg

Takk, det ville vært fint! Da får jeg kanskje en pekepinn på om jeg faktisk har noe å klage på eller om jeg kanskje blir nødt til å bite i det sure eple og gå til anskaffelse av et 5ah-batteri.

 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, 8Wind said:

Fulladet batteriet rett før bruk. Det er vel en viss sammenheng mellom ah og ytelse, men skjønner likevel ikke at maskinen med 2ah-batteriet skal slite med å løsne 100 nm... Tar jo så vidt i når jeg løsner en mutter på 100 nm med latmannsarm og håndkraft (og jeg er langt fra noen muskelbunt)

 

Som sagt kjenner jeg ikke til det produktet, og hva du bør forvente.. men her en test av 2ah mot 5ah som kan gi litt kjøtt på beinet for de som lurer.

 

Lenke til kommentar
8Wind skrev (2 timer siden):

Beklager at jeg drar opp igjen en eldre tråd her, men hva endte du opp med å gjøre, avtrekkeren?

Jeg har nemlig nøyaktig samme "problem". Kjøpte en Ryobi muttertrekker (nærmere bestemt denne pakka) til hjulskift i april i år. Dette er jo en testvinner mot proffmerker som Bosch, Milwaukee og Makita, så jeg tenkte at den vil holde lenge til mitt forsiktige hobbybruk (ca. to ganger i året).

Men til min overraskelse klarte den ikke å dra av boltene da jeg skiftet hjul i april. Jeg tenkte da at jeg kanskje hadde dratt til for mye sesongen før og lot det ligge.

Men så prøvde jeg igjen i dag – med samme resultat. Den står bare og klikker selv på hastighet 3 (som ifølge manualen skal klare 400 nm). Jeg har en bil med hjul som riktig nok skal trekkes til med 175 nm. Det er jo mye, men nå gikk jeg litt mer vitenskapelig til verks:

Jeg brukte momentnøkkel og strammet mutteren til 100 nm. Prøvde muttertrekkeren for å løsne, men igjen uten suksess. Den står bare og «klikker» (på nivå 3) og klarer ikke dra av en mutter som altså er strammet til 100 nm. Noen som har noen tanker før jeg eventuelt går videre til butikk og klager? Kan det være noe galt med min maskin? Skal den ikke kunne gjøre en bedre jobb enn dette? Eller er den rett og slett ikke sterkere? 

Jeg har svaret, og det er batteriet. Skaff deg et 5Ah. Jeg har samme trekker. 😄

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Randeboy said:

Jeg har svaret, og det er batteriet. Skaff deg et 5Ah. Jeg har samme trekker. 😄

Mulig det er svaret, men har du testet med 2ah og ikke fått det til? Hvis 2ah-batteriet ikke kan løsne en mutter strammet til 100 nm er det jo en vits av et batteri, eller... 😅

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Randeboy said:

Jeg har svaret, og det er batteriet. Skaff deg et 5Ah. Jeg har samme trekker. 😄

Altså, her er en interessant video. Han her drar da vitterlig easy-peasy av bolt/mutter opp til 210 nm, med det som ser ut som det eksakt samme kittet jeg har (2ah-batteri). Mens min maskin altså ikke har sjans på en mutter strammet til 100 nm... 😮

 

Lenke til kommentar
8Wind skrev (1 time siden):

Mulig det er svaret, men har du testet med 2ah og ikke fått det til? Hvis 2ah-batteriet ikke kan løsne en mutter strammet til 100 nm er det jo en vits av et batteri, eller... 😅

Ja, det har jeg. Det fungerer ikke til meg heller. Grunnen er at det er så få celler i batteriet, så den har lite power. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Randeboy said:

Ja, det har jeg. Det fungerer ikke til meg heller. Grunnen er at det er så få celler i batteriet, så den har lite power. 

Vel. At et 5ah-batteri ikke automatisk er løsningen blir greit bekreftet av videoen over her, der en Ryobi r18iw3 muttertrekker og et 2ah-batteri drar av bolt strammet til 210 nm. Jeg har samme maskin og samme batteri, men den klarer ikke engang 100 nm. Jeg er enig i at et 5ah-batteri vil gi noe mer power enn et på 2ah, men forskjellen er neppe enorm.

Endret av 8Wind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...