Gå til innhold

Denne løsningen kan gjøre dieselmotoren til miljøvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var jo bra.  Alt som kan hjelpe til for å redusere lokal forurensning er velkomment.

Olje er jo et fint brennstoff, - hvis det ikke forurenser. Det negative er  at oljen er begrenset, men med stadig mer bruk av sol, vind og vann-energi, og batteri-elektrisk transport ( med eventuelt Hydrogen som rekkeviddeforlenger for å utvide bruksområdene) vil jo jordas oljelagre holde i flere år også.

 

Men: "... utover at den slipper ut CO2."  er jo tilstede fortsatt. Og når/hvis vi skal betale ( bruke tusenvis av arbeidsplasser) for å fange og lagre CO2 vil jo bruk av fossil forbrenning fortsatt koste ekstra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Eller bare bytte ut hele bilen med en elbil.

Lommelykt med hjul er fint til sitt bruk. Men med last & henger blir ofte distansen kort og ladetiden lang. Så alle kan nok ikke "bare bytte" enda. I mellomtiden er jo utslippsreduksjoner en fin ting. Håper imidlertid bildet brukt i artikkelen ikke representerer den faktiske implementasjon av teknologien, den vil da bli smått vanskelig å selge inn tror jeg.

 

Dessuten, en er jo blitt vant til å ta måletallspåstander fra europeiske selskap med en klype salt.

Lenke til kommentar

Tull. Tesla model X tetta det hullet for lenge siden. Det er ikke lengre noen unnskyldning for å velge fossilbiler.

 

Så fint at dine behov og muligheter også gjelder for absolutt alle...

 

Tesla X koster MYE, selv om man tar med besparelser i bruk. (De fleste må også ta opp lån)

I tillegg mangler mange gode lademuligheter. Der jeg bor innenfor Ring 2 er det 8 ladeplasser på hundrevis av parkeringsplasser... Dette er fort trøblete for de fleste.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tull. Tesla model X tetta det hullet for lenge siden. Det er ikke lengre noen unnskyldning for å velge fossilbiler.

Tull. Nå kjører jeg en Model X og kan på ingen måte si at dette er den perfekte bilen. Greit, den kan kjøre langt, trekke tungt (hvis du har klasse BE) og lade fort. Men den er altfor dyr (hadde ikke hatt råda til denne bilen på én inntekt).

 

Og Tesla-bilene er langt fra feilfrie. Riktignok ordner Tesla opp, men mange småfeil blir fort til hodebry om man bor et stykke unna servicesenterene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Akkurat som de andre mobilprodusentene satset på å gjøre datidens utdaterte telefoner "bedre" i stedet for å gjøre som Apple.

 

De skjønte etter hvert at de måtte følge etter Apple. De som skjønte det for sent, er nå utryddet.

 

Det samme ser vi her. Bosch bruker enormt med energi på et dødfødt prosjekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tull. Tesla model X tetta det hullet for lenge siden. Det er ikke lengre noen unnskyldning for å velge fossilbiler.

Tull. Nå kjører jeg en Model X og kan på ingen måte si at dette er den perfekte bilen. Greit, den kan kjøre langt, trekke tungt (hvis du har klasse BE) og lade fort. Men den er altfor dyr (hadde ikke hatt råda til denne bilen på én inntekt).

 

Og Tesla-bilene er langt fra feilfrie. Riktignok ordner Tesla opp, men mange småfeil blir fort til hodebry om man bor et stykke unna servicesenterene.

 

Det er vel en grunn til at Kokstad har 6 måneder ventetid på service, mange som sier at de nyere bilene er så utrolig bra, men det stemmer ikke med de køene som er og de bilene jeg ser folk kjøre rundt med. En nabo med 6 mnd gammel X75 har hatt diverse leiebiler i over en måned nå, jeg vil tro det er en grunn til det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tull. Tesla model X tetta det hullet for lenge siden. Det er ikke lengre noen unnskyldning for å velge fossilbiler.

Jeg skal være enig i at Model X tettet et hull i elbil-utvalget men det finnes flere hull å tette før alle kan kjøpe elbil. Det største er nok at global produksjon av elbilbatterier må økes med en faktor 30 300 før vi kan konvertere verdens nybilsalg til helelektrisk.

 

Nå er riktignok vekstraten høy, 60% årlig vekst i antall solgte elbiler de siste årene, noe som gjør det vrient å forutsi videre vekst annet enn at det vil gå fort! ;)

 

 

Edit: Der snek det seg inn en kommafeil gitt. Faktor 300 skal det være..

Endret av Kahuna
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla model x er en god suv. Men folk trenger et fyllt marked. Og et fyllt bruktmarked og bruktmarked, samt gode service muligheter. Og der er ikke der enda.

 

På en annen side så har ikke det noe med denne teknologien å gjøre.

 

Egentlig må dette være en ypperlig tid å være på utkikk etter disel og bensin biler. Bruktmarkedet for dem er jo sprenkt.

Lenke til kommentar

 

 

Tull. Tesla model X tetta det hullet for lenge siden. Det er ikke lengre noen unnskyldning for å velge fossilbiler.

Tull. Nå kjører jeg en Model X og kan på ingen måte si at dette er den perfekte bilen. Greit, den kan kjøre langt, trekke tungt (hvis du har klasse BE) og lade fort. Men den er altfor dyr (hadde ikke hatt råda til denne bilen på én inntekt).

 

Og Tesla-bilene er langt fra feilfrie. Riktignok ordner Tesla opp, men mange småfeil blir fort til hodebry om man bor et stykke unna servicesenterene.

Det er vel en grunn til at Kokstad har 6 måneder ventetid på service, mange som sier at de nyere bilene er så utrolig bra, men det stemmer ikke med de køene som er og de bilene jeg ser folk kjøre rundt med. En nabo med 6 mnd gammel X75 har hatt diverse leiebiler i over en måned nå, jeg vil tro det er en grunn til det.
Har hatt mine runder. Nå bor jeg i nærheten av servicesenteret og her i Trondheim (med forbehold om at de har evt. Deler på lager) så får jeg som regel service 1-2 dager etter jeg tar kontakt. Blitt stående med leiebil én gang, men det var pga. Jeg krevet at de ordnet noen lakkfeil som ble oppdaget under overlevering (som jeg mener burde ha blitt fanget opp på kvalitetskontrollen).

 

Ellers har det vært småting, men totalt har det jo blitt litt. Nå var dette som regel i starten pga. Det jeg mener er manglende kvalitetskontroll. Og nå er den tipp topp og har vært det i måneder.

 

Men ser det er utfordringer i Oslo og Bergen. Nå utvider riktignok Tesla verkstedene på disse plassene, men det sier sitt.... de er et ferskt selskap.

 

Når det er sagt så er jeg meget fornøyd med bilen og den oppfølgingen jeg har fått. Og bilen er rågod å kjøre.

Endret av CaZpeR
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller bare bytte ut hele bilen med en elbil.

 

 

Du har kanskje løsningen på å bytte ut over en milliard fossile biler til elbil samt infrastrukturen til disse ?

 

Kjempefint at diesel blir mer miljøvennlig, det vil utgjøre en stor forskjell i varebilmarkedet, og det går fort 40++ år før man kan begynne og snakke om en reel utskifting av biler med fossilt drivstoff til et mer miljøvennlig alternativ.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Eller bare bytte ut hele bilen med en elbil.

 

 

Du har kanskje løsningen på å bytte ut over en milliard fossile biler til elbil samt infrastrukturen til disse ?

 

Kjempefint at diesel blir mer miljøvennlig, det vil utgjøre en stor forskjell i varebilmarkedet, og det går fort 40++ år før man kan begynne og snakke om en reel utskifting av biler med fossilt drivstoff til et mer miljøvennlig alternativ.

Det var veldig pessimistisk. Om 10 så er det ikke noen grunner til å kjøre noe med oljebasert drivstoff. Det er jo bare et produksjons problem. Teknologien er der.

 

For 40 år siden var vi i 1977 og spilte LP plater og hadde brylkrem i håret. Turbo fantes ikke, og det var bly i bensinen. Det Bosch gjør her er å fikse et problem med fasttelefonen.

 

Dog teknologien har kanskje en plass i tung industi og fraktebåter.

Endret av Limbeck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...