Gå til innhold

Lite og lett Kompaktkamera - Hva finnes?


Anbefalte innlegg

chrgod skrev (18 timer siden):

Sonys RX100 er veldig bra, særlig i forhold til størrelsen. Det at det er lite og lommevennlig gjør at det lett blir med på tur. Det har en liten pop-up blitz, som har den geniale funksjonen at blitzen kan tiltes. Blitz som reflekteres fra taket gir i mange tilfeller et mye bedre og mer naturlig lys. 
Mindre knapper enn jeg foretrekker, men det er en naturlig konsekvens av størrelsen. Solid byggekvalitet (metall) og bra Zeiss optikk. 

Så du tilter blitsen bakover, slik at den går opp i taket, når du tar bilder inne der det er litt skjømt? Vet du om det er mulig å fjerne datoen som kommer nede i høyre hjørne, etter bildet er tatt? Får du til å koble kameraet til wi-fi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Datotidsgruppe kan deaktiveres, og hvis du setter fotomodus til både jpeg og raw (som anbefales selv om raw kan ta mye plass) så deaktiveres dette av seg selv (men skrur du det på igjen manuelt så er det kun i jpeg varianten at det vises).

Flash kan bøyes bak (når den er oppe, er helt skjult, helt flush med kamerahus når skjult) på denne måten, men er også enkelt å gjøre med en eneste finger:

 

rx100.flash.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker samme trikset på min GM1. Det gjør jo faktisk at blitzen kan brukes, f.eks. på fest, uten at lyset blir helt fryktelig. Det hadde selvsagt blitt bedre med mer lys, ekstern blitz, et raskere objektiv eller en større sensor, men det er en helt kurant nødløsning som er mye mer lommevennlig enn alt det andre der.

Lenke til kommentar

Spørsmål til dere som har RX100, hvordan overfører, redigerer og lagrer dere bilder? Er på jakt etter en smidig måte både for overføring, lett redigering og sky lagring. 

Overføring: Prøvde å få i gang oveføring via wifi fra menyen, ble bedt om å koble til med kabel for å "sette enhet" eller noe. Gjorde det, men når kabel er i, er det ikke mulig å gjøre noe i menyen ser det ut som, så må man ta ut kabel igjen. Og da er man tilbake til scratch. Så nå må jeg enten overføre via kabel, eller minnekort i datamaskin. 

Redigering: Har kun Photoshop elements, ikke lightroom eller camera raw. Men føler det blir litt tungvint da bildene ikke kan sendes automatisk inn i photoshop. Hadde trua på at man kunne gjøre begge deler via denne play memories home appen til sony, men fikk ikke til å redigere, og synes skyen var lite brukervennlig.. 

Skylagring: Ser dropboxen min er stilt inn slik at bildene automatisk lastes opp i egen folder der, når man kobler til kameraet med ledning (usikker på hvordan det blir trådløst). Men ønsker å se på alternativer da jeg ikke bruker dropbox i særlig grad fra før, og ikke har abbonement på ekstra lagringsplass. 

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
Svein M skrev (På 17.12.2020 den 16.12):

Jeg tar bare ut minnekortet og stapper det inn i PC (eller koble kamera til med USB kabel), så kopierer jeg de til en folder f.eks: c:\bilder\2020\01

Om jeg skulle redigere filene så ville jeg bare lagret den editerte filen med et nytt navn på samme plass.

Jepp, merker at det er en ganske kurant måte og overføre på (flytting av minnekort), så blir vel til at det er det jeg også kommer til å gjøre fremover. 

 

Borger___ skrev (På 17.12.2020 den 14.23):

Spørsmål til dere som har RX100, hvordan overfører, redigerer og lagrer dere bilder? Er på jakt etter en smidig måte både for overføring, lett redigering og sky lagring. 

Overføring: Prøvde å få i gang oveføring via wifi fra menyen, ble bedt om å koble til med kabel for å "sette enhet" eller noe. Gjorde det, men når kabel er i, er det ikke mulig å gjøre noe i menyen ser det ut som, så må man ta ut kabel igjen. Og da er man tilbake til scratch. Så nå må jeg enten overføre via kabel, eller minnekort i datamaskin. 

Redigering: Har kun Photoshop elements, ikke lightroom eller camera raw. Men føler det blir litt tungvint da bildene ikke kan sendes automatisk inn i photoshop. Hadde trua på at man kunne gjøre begge deler via denne play memories home appen til sony, men fikk ikke til å redigere, og synes skyen var lite brukervennlig.. 

Skylagring: Ser dropboxen min er stilt inn slik at bildene automatisk lastes opp i egen folder der, når man kobler til kameraet med ledning (usikker på hvordan det blir trådløst). Men ønsker å se på alternativer da jeg ikke bruker dropbox i særlig grad fra før, og ikke har abbonement på ekstra lagringsplass. 

Hva med dere andre, har dere innspill? @AnthonyEdwardS @Okapi @chrgod @Frobe @:utakt ?

Lenke til kommentar

Hvis det er et eller to bilder som skal sendes,, så bruker jeg wifi til mobilen. Løsningen på min RX100 IV er noe spesiell, man når en først skjønner det, så fungerer det bra. 

For større overføringer til PC bruker jeg minnekortleser. Litt «old school»... Skyløsninger har feilet for meg såpass mange ganger at jeg holder meg til hard copy. 

Photoshop er fremdeles mitt førstevalg for redigering. Redigerer relativt få bilder. Snapseed på mobilen er gratis og bra, så jeg editerer også RX100 bilder via den. Minnekortleser til min iphone blir flittig brukt. 🙂

 

Endret av chrgod
Lenke til kommentar
Borger___ skrev (På 21.12.2020 den 12.36):

Jepp, merker at det er en ganske kurant måte og overføre på (flytting av minnekort), så blir vel til at det er det jeg også kommer til å gjøre fremover. 

Har en multi-kortleser (ImageMate All-in-One) til USB som tar alle mulige foto minnekort-format fra microSD til CompactFlash (gml speilrefleks),  Kopierer over til PC med jevne mellomrom for videre behandling i Lightroom osv.

Sjekket du forresten AVCHD folderen for film... det er der det havner "by default" på RX100 (og ikke i MP4 folderen)

Folder path på kortet når koblet til PC er f.eks. 

E:\PRIVATE\AVCHD\BDMV\STREAM\*.MTS  

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Sliter med overføring, minnekort leseren tok kvelden og jeg har ikke usb eller minnekort leser på macbooken. 

 

Tenkte jeg skulle gjøre en innsats å prøve å få wifi overføring i gang, men får denne feilemeldingen: "Image Database File error. Recover? Required time: 00:01:09".

Tør ikke trykke enter, tror det var det som forårsaket at forrige minnekort ble ødelagt. Noen med erfaringer?

Skjermbilde 2021-04-23 kl. 11.15.48.png

Endret av Borger___
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da må du forsøke og hente ut bildene først med og bruke en kortleser, går ikke det får du bruke et recovery-program foreksempel sandisk sitt.

Når du har fått ut bildene fra kortet ta og formater kortet i kameraet og gjør det ofte, helst hver gang du har overført bildene.

Lenke til kommentar

Tenkte kunne prøve her først, har lyst på et kamera som er bedre enn mobil og som samtidig ikke er kjempestort. Jeg har lite greie på kameraer og det blir nok i det store og hele point and shoot.

Jeg ønsker ikke å bruke mer enn cirka 1500 kroner og ser for meg å kjøpe brukt. Jeg har lest litt, søkt etc. og ser at Sony CyberShot DSC-RX100 selges til tusenlappen på Finn.

Jeg kan også få et Nikon 1 S2 billig, dette har ikke optisk bildestabilisering.

Andre alternativer?

Takk for svar.

 

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Nikon 1 er tøffe kameraer, men tenker vel at de (sammen med Pentax Q) er mer morsom gimmick enn en praktisk løsning. Jeg tror jeg ville kjøpe Sony eller kanskje Canon om jeg så etter noe sånt. Panasonic LX100 er også et veldig bra kamera, men du finner det neppe til en drøy tusenlapp.

Jeg kjøpte en Olympus E-PL5 for rundt 1500 i forfjor, og ble egentlig positivt overrasket. Solid bygget og topp bildekvalitet. Dette er et systemkamera da, så objektivet blir nødvendigvis noe større. Samtidig går det jo an å supplere med f.eks. en 45mm f/1.8 hvis du skulle ha lyst på et objektiv med egenskaper man rett og slett ikke får på en mobil eller et kompaktkamera. Den er også lett å finne billig på bruktmarkedet.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=220212190

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=188729437

Her er en som inkluderer 45mm:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=220886861

Endret av Okapi
Lenke til kommentar

Hadde første modellen av RX100 og var superfornøyd med det.  Det overlevde et par dropp på betonggulv, men etter et litt høyt fall på tregulv var det over og ut.  Kjøpte RX100 mk2 på tilbud som erstatning.   Der RX100 utmerker seg spesielt er skarpheten du får på bildene som i kombinasjon med 20mpix oppløsning gjør at man kan beskjære eller virtuelt zoome bilder en del og få brukbare foto.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Borger___ skrev (10 timer siden):

Noen som kan gi en kort oppskrift på hvordan man tar bra manuelle bilder med ISO å slikt på RX100(2) ?

Dessverre.

Hvis du forteller litt om hva du ikke er fornøyd med kan det være enklere å gi råd, ellers er det beste du kan gjøre å lese deg opp på det grunnleggende og prøve deg frem. Det finnes ingen fasit.

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar
Dr. Brodsky skrev (På 3.7.2021 den 23.09):

Dessverre.

Hvis du forteller litt om hva du ikke er fornøyd med kan det være enklere å gi råd, ellers er det beste du kan gjøre å lese deg opp på det grunnleggende og prøve deg frem. Det finnes ingen fasit.

Mulig dårlig formulert. Ønsker å lære å bruke manuell funksjoner på Sony RX100II (som blenderåpning, lukkehastighet og ISO?) da jeg hører dette skal være mulig. Mange har påpekt nettopp dette med at det er et bra kamera, men ikke så brukervennlig og at bruksanvisningen er nærmet verdiløst. Det som skjer da er at man bare tar bilder på Auto, selv om det er masse funksjoner. Tenkte kanskje, siden det er flere i tråden som har brukt dette kameraet, at det kanskje vanket noen stalltips på bruk. Har søkt på nett og youtube etter guider på bruk, uten særlig hell. 

 

Skjønner meg heller ikke helt på SCN-Portrait funksjonen, da bakgrunnen ikke blir uskarp..

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke kameraet god nok til å kunne skrive en brukerveiledning til deg, men det er nå ganske likt på de fleste kamera.

Jeg ville begynt med å sette kamera i A-modus og med auto ISO. Da velger du blenderåpning (og eventuelt blits), og kamera fikser resten. Selv om kameraet fremdeles nærmest er på auto, kan du tenke over valgene dine og følge med på hva kamera velger. Når du blir mer komfortabel med dette, kan du utvide til M + auto ISO (om kameraet støtter dette) og til slutt full manuell modus. Det er imidlertid ikke noe poeng i seg selv å skyte i manuell bare for å skyte i manuell, men den er fin læring og i noen situasjoner vil det være nødvendig.

Når det kommer til SCN-funksjonene går jeg ut i fra dette bare er kameraet som gjør diverse prioriteringer for blender, lukker og ISO, samt muligens noen endringer i jpg-prosesseringen for deg avhengig av situasjonen du har valgt. Jeg ville heller gjort disse valgene selv, da det ikke ligger noe magi i kameraet.

Uskarp bakgrunn er fysikk, ikke en funksjon. Med sensoren og objektivet i ditt kamera skal det litt til å få uskarp bakgrunn på et typisk portrett. Prøv å zoom helt inn, største blender og ha størst mulig avstand mellom motiv og bakgrunn. Sånn som jeg har skjønt det vil største blender og maks tele på ditt kamera tilsvare 100mm f/13.4 på fullformat.

Her er en rask test jeg tok for deg. ISO 640, 1/100 sek, 100 mm, f/13 (på fullformat), i passe avstand for et portrett. Trærne i bakgrunnen er rundt 30 meter unna. Med ditt kamera vil det si full tele og f/4.9.

2.thumb.jpg.9cec3859161bb86895291635d1a5e301.jpg

 

Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...